Alpen Fürst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 907
A

Alva

Vill ha lite info om denna hingst och hans avkommor.
Är det någon som vet?
Jag har träffat på några avkommor efter honom och alla skiljer sej markant.

Någon som känner till någon rolig avkomma efter denna hingst?

/ Alva:bump:

Sv: Alpen Fürst

Enligt livstidsstatistiken hade Alpen Fürst 4 avkommor i svår dressyr och 22 i msv, 6 i svår hoppning och 49 i msv, 2 i svår fälttävlan och 2 i msv.

Just nu kan jag bara komma på att han är morfar till Kyras Max(e Master).

min kille var efter alpen furst och han hade 22 helsyskon.

endast en av dom lever idag.
min kille fick cancer förra året tyvärr:cry:

Var det en av Colas avkommor?

Vet att hon fick väldigt många avkommor e Alpen F¨rst, och en av dom var Max mamma.

Jag har en dam i stallet efter honom, hon borde vara en av de 49 i msv hoppning... ;) God som guld, men lätt autistiskt lagd!

En kompis hade tidigare en avkomma som heter Alpen Star. Han gick breeders i hoppning i Falsterbo och köptes sedan av bröderna Withaker. Sedan vet jag inte vad som hänt honom.

Min kompis ägde ett sto f.1981 e. Alpen Fürst-Crown Point xx, hon hoppade mycket bra, traven var dock något "symaskinsaktig", 166 cm, fux med strimbläs, pigg att rida och snäll att handskas med.

Tyvärr har jag inget av helsyskonen, råkar bara kunna halvblodsstamboken nästan utantill...:crazy:

du vet inte vart det finns bilder?
har kontakt med den sist levande hästens ägare då hon ägde min pojke innan.. saknar..

Kände en fin fuxa som var Alpen Fürst 517 - Orkan 444

avlivades -03 pga nedsatt syn f.1981. Hade stått i flera år oriden då men var 3:a i såväl hoppning och dressyr på kvalitetsbedömningen -85 och fick 41p exteriört. Var avelssto ett tag innan hon inte ville behålla fölen. Premierad AB

87 diplom, avelssto, kval.bedömd Klass I hoppning
89 diplom, avelssto, 1:a pris riksutställning -92, prestationsdiplom -93, placerad rikskval.tävling -94 i dressyr
91 valack kval.bedömd Klass I dressyr
92 sto med prestationsdiplom -96 och kval.bedömd Klass I hoppning

Hennes mamma lämnade 19 avkommor och alla e.Alpen Fürst

76 valack placerad msv hopp
77 avelssto
78 valack placerad msv A hopp
79 avelssto
80 sto placerad msv B hopp, exp.USA
81 avelssto
82 sto
83 sto placerad msv B hopp, exp.England
84 valack placerad LA hopp
85 avelssto
86 avelssto
87 valack
88 godkänd avelshingst, placerad msv hopp/dressyr
89 dödfött sto
91 sto
92 hingst/valack tävlad av U.Håkansson
94 valack
95 valack
96 sto

Sävsjö ridklubbb hade på 1990-talet ett Alpen Fürststo som jag red några gånger. Hon var född 1988, svart, lättbyggd, med mjuka och vägvinnande rörelser. Jag gillade henne men några tyckte hon var för nervig.
Morfar var Glacial.

Jag har varit i stallet där Alpen furst fanns i 22år och red honom personligen i hans sista 10 år.. Han va en helt underbar hingst..

Alpen Fürst 517 mbr,166 cm, född 1972 e.Utrillo 432 u.Alprosen 6928 ue.Jovial 369 uu.Alpen Klee 5896 uue.Milex och död 1999.
Han betäckte 1623 ston 1975-99, blev A-premierad och lämnade bl a i svår hoppning Adola, Alph, Charlie, Machiavelli, Poseidon och i svår dressyr Alcon, Alpman, Cariff samt i svår fälttävlan Alpin. Han lämnade också hingstarna Steinbeck 688, svår hoppning, Alpen Corrado 844, medelsvår dressyr och Alpen Pain 050.

Vill ha lite info om denna hingst och hans avkommor.
Är det någon som vet?
Jag har träffat på några avkommor efter honom och alla skiljer sej markant.

Någon som känner till någon rolig avkomma efter denna hingst?

/ Alva:bump:

Min första häst var e Alpen Fürst - Idealist. Kanontrevlig, supersnäll och totalt orädd. Gillade all ridning, sålänge det gick fort (superkänslig för alla hjälper). 158 cm men kändes mkt större och hoppade som en gummiboll (lekte sig över 160-hinder på träning)
Min häst hade 2 helsyskon som enl uppfödaren hade samma temperament.
En "rolig" avkomma är ju Alpen Corrado, och sen finns ju Flyinges Steinbeck... 2 godkända hingstar som även presterat på tävlingsbanorna.

:idea: Min mamma red och tränade Alpen Fürst! Så fråga åå bara så kan jag svara på olika frågor om honom. Hälsningar Linn=):rofl:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
1 163
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 371
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka