"Allvarliga konsekvenser för sporten"

Sv: "Allvarliga konsekvenser för sporten"

Intressant att du tycker det med tanke på att majoriten av användarna i madicktrådarna hävdar att ett sådant här samarbete är orimligt :grin:

Helena Persson får tillgång till bra hästar gratis, enligt många så borde istället Helena betala alla kostnader för hästen samt tävlandet och dessutom ge Marianne hälften av prispengarna

Men Marianne får alla pengar vid försäljningen så i slutänden är det en win-win situation för båda.

Men jämförelsen haltar på att AK inte har betalat tävlandet!
Vad beträffar fördelandet av värdeökningen så blir den naturligtvis mer inressant ju högre hästen kommer.
PL

Ja förhoppningsvis blir det så! Att folk helt enkelt är noggrannare med utformandet av kontrakt och att det står som man vill innan man skriver på.
I så fall har ju något gott kommit ur den här obehagliga och för sporten väldigt tråkiga händelse!

Har elitryttarna ekonomi att själva köpa sina hästar?

Kristina Larsson och Malin Bayard är ju fler exempel på när det fungerat så båda varit nöjda.

Ofta inte, ffa i början av karriären.
Om man ser till risktagande kommer troligen tidigt köp ge mingre till hästägaren. Gäller troligen även i det här fallet.
PL

Men jag har ofta hört att elitryttare vill inte ha hästar stående för länge, dvs de vill inte tex köpa unghästar som ska stå och kosta i flera år.
Jag köpte min förra häst hos en rejält känd uppfödare som är mycket känd i tex hingstkretsar. Han sålde hästar till flera elitryttare, han räknade upp några. Och så la han till att jag som nu var hos honom och kollade på 1-åringar skulle ta den bästa, för proffsen de köpte inte hästar av honom förrän hästarna var 2 år.

KL.

Nu måste jag bara skriva av mej lite.

Tycker ett kontrakt är ett kontrakt och om man skriver på det så har man godtagit det som står på kontraktet eller och om det nu är så att det finns ett muntligt avtal om att det skulles skrivas om (vilket ena parten postår) varför skrevs det inte in i kontraktet innan hästen startade?
Dem hade ju ändå tillgång till både kontraktet och en penna och det tar ju inte lång tid att skriva till.

Hur ett kontrakt skrivs i mellan ägare och ryttare beror väll också mycket på hur mycket pengar som ägaren kan betala för att ryttaren skall träna och tävla hästen.

Om jag hade ett bra sto skulle jag mycket väl kunna skriva på ett sådant avtal där jag som ägare bara betalar vet avgifter för att sedan få hem ett sto som förhoppnings har tävlat med framgång som jag efter tävligskarigärr kan ta föl på.
Och om stot inte skulle bli en topphäst och jag får tillbaka den tidigare än väntat så har jag ändå bara betalt vet avgifter = ingen större förlust för mej.

Kram

Men jag har ofta hört att elitryttare vill inte ha hästar stående för länge, dvs de vill inte tex köpa unghästar som ska stå och kosta i flera år.
Jag köpte min förra häst hos en rejält känd uppfödare som är mycket känd i tex hingstkretsar. Han sålde hästar till flera elitryttare, han räknade upp några. Och så la han till att jag som nu var hos honom och kollade på 1-åringar skulle ta den bästa, för proffsen de köpte inte hästar av honom förrän hästarna var 2 år.

Dom flesta jag känner köper dom vid 3-4 års ålder, rider championaten och sedan säljer dom för MKT pengar. Till slut kan det bli någon dom behåller, fast oftast inte eftersom dom inte har råd att satsa på utlandstävlingarna.

Det är en HELT annan grej att satsa på att rida internationellt och att rida nationellt, det går inte ens att jämföra kostnadsmässigt och det är FÅ ryttare som får sponsorer som gör att det är möjligt.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Ajaj
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar