Det är väldigt tråkigt för alla inblandade när det går så här. Det är också dålig reklam för en sport som arbetar i motvind på många oråden trots att det är en så stor sport. Senaste utfallet där FEI vill tillåta butta o s v bidrar ytterligare till dålig publicitet vilket på sikt skadar alla som vill hålla på med denna sport.
Men kanske kan det också komma något gott ur historien. Att sporten lyfter sig från det jag kallar för "my little pony - världen". Ridsporten måste börja betrakta sig själv seriöst först och främst innan någon annan kan göra det. Med det menar jag att t ex avtal mellan ryttare och ägare är något som jurister och sakkunniga ska ägna sig åt - inte ryttare och ägare själva.
Det handlar om att värdera sina insatser som ryttare, ägare, uppfödare, utbildare m m - mitt jobb är värt att tas på allvar (om ni förstår vad jag menar).
Ta andra stora sporter - fotboll, ishockey t ex. Det är förhandlingar på högsta nivå när det gäller spelare/klubbar. Inte sitter Zlatan själv och förhandlar kontrakt eller skriver på något han inte riktigt vet vad det innebär!