"Allvarliga konsekvenser för sporten"

Sv: "Allvarliga konsekvenser för sporten"

(Ridsport)
I går avslutades rättegången om hopphästen Madick, och den 22 januari kommer domen om vem som egentligen har rätt till stoet. Helena Lundbäck menar att domen kan sätta djupa spår i ridsporten.

Läs mer...

Absolut kommer det här sätta djupa spår i ridsporten. Framför allt slår det förhoppningsvis tillbaka mot elitryttare med ofördelaktiga och ensidiga avtal då många hästägare säkert kommer tänka sig för innan de lämnar sin häst till elitryttare och kanske även anlita hjälp vid avtalsksrivandet.
Det ska vara en win-win situation för alla parter om det ska vara intressant och som tur är verkar många elitryttare ändå ha insett det.

Det är väldigt tråkigt för alla inblandade när det går så här. Det är också dålig reklam för en sport som arbetar i motvind på många oråden trots att det är en så stor sport. Senaste utfallet där FEI vill tillåta butta o s v bidrar ytterligare till dålig publicitet vilket på sikt skadar alla som vill hålla på med denna sport.

Men kanske kan det också komma något gott ur historien. Att sporten lyfter sig från det jag kallar för "my little pony - världen". Ridsporten måste börja betrakta sig själv seriöst först och främst innan någon annan kan göra det. Med det menar jag att t ex avtal mellan ryttare och ägare är något som jurister och sakkunniga ska ägna sig åt - inte ryttare och ägare själva.
Det handlar om att värdera sina insatser som ryttare, ägare, uppfödare, utbildare m m - mitt jobb är värt att tas på allvar (om ni förstår vad jag menar).

Ta andra stora sporter - fotboll, ishockey t ex. Det är förhandlingar på högsta nivå när det gäller spelare/klubbar. Inte sitter Zlatan själv och förhandlar kontrakt eller skriver på något han inte riktigt vet vad det innebär!

Klart det kommer få konsekvenser för sporten! Men inte så ensidigt som HL tycks tro! Det kommer ju slå åt båda håll, det kommer få konsekvenser både för hästägare och ryttare, oavsett vad det blir för dom!

Jag som hobbyryttare som vill bli uppfödare har i allafall lärt mig en sak! Får jag en nog bra kanonhäst ska jag sälja den, INTE skriva kontrakt och låna ut den! Det verkar allt för komplicerat!

Klart det kommer få konsekvenser för sporten! Men inte så ensidigt som HL tycks tro! Det kommer ju slå åt båda håll, det kommer få konsekvenser både för hästägare och ryttare, oavsett vad det blir för dom!

Jag som hobbyryttare som vill bli uppfödare har i allafall lärt mig en sak! Får jag en nog bra kanonhäst ska jag sälja den, INTE skriva kontrakt och låna ut den! Det verkar allt för komplicerat!

Hur menar du att det kommer slå åt båda håll? Om Helena vinner så slår det inte mer än att man får vara noga med att skriva kontrakt och att man har förstått innebörden av ett kontrakt dvs saker som man skall vara noga med iallafall. Det blir ju inte så att om Helena vinner så kommer alla hästägare att vägra skriva kontrakt med någon ryttare :confused: Ett kontrakt utformar du ju efter överenskommelse och man får väl lära sig att inte skriva på något som man inte vill??
Vilka konsekvenser kommer det få för andra ryttare menar du?
Vilka konsekvenser kommer det få för andra hästägare?

Om Anette vinner slår det värre eftersom du kan häva påskrivna kontrakt vilket är ett mkt större dilemma för alla som överhuvudtaget skriver kontrakt, inte bara Anette.
Jag kan just se framför mig alla som hävdar si och så för att dom vill komma ur ett kontrakt dom skrivit på. Kanske tom köparen av din framtida avkomma.

ja, det är just detta som du skriver sist som jag är mest rädd för. Skrivna kontrakt blir ett slag i luften.

Stackars Helena som måste försvara ett kontrakt som är så orimligt att de mest namnkunniga i brachen aldrig sett dess like i att gynna bara en part.

Och när dessutom att motparten tar fram skriftliga bevis på att delar av det Lundbäcks påstått inte är sant. Väldigt elakt tycker jag.

ja, det är just detta som du skriver sist som jag är mest rädd för. Skrivna kontrakt blir ett slag i luften.

Att tingsrättens utslag inte har något prejudicerande värde vet nog de flesta (nästan minsta lilla barn höll jag på att säga).

Det är väldigt tråkigt för alla inblandade när det går så här. Det är också dålig reklam för en sport som arbetar i motvind på många oråden trots att det är en så stor sport. Senaste utfallet där FEI vill tillåta butta o s v bidrar ytterligare till dålig publicitet vilket på sikt skadar alla som vill hålla på med denna sport.

Men kanske kan det också komma något gott ur historien. Att sporten lyfter sig från det jag kallar för "my little pony - världen". Ridsporten måste börja betrakta sig själv seriöst först och främst innan någon annan kan göra det. Med det menar jag att t ex avtal mellan ryttare och ägare är något som jurister och sakkunniga ska ägna sig åt - inte ryttare och ägare själva.
Det handlar om att värdera sina insatser som ryttare, ägare, uppfödare, utbildare m m - mitt jobb är värt att tas på allvar (om ni förstår vad jag menar).

Ta andra stora sporter - fotboll, ishockey t ex. Det är förhandlingar på högsta nivå när det gäller spelare/klubbar. Inte sitter Zlatan själv och förhandlar kontrakt eller skriver på något han inte riktigt vet vad det innebär!

:bow::bow: Bra skrivet!

Som du säger så blir det ju konsekvenser om ägaren vinner, då är ju inte ett skrivet kontrakt så bindande som man trott. Vilket jag redan vet, been there, done that.

Men om ryttaren vinner så kan ju fler än en hästägare dra sig för att ställa sina hästar hos elitryttare. Och om då "alla" ägare i stället för att ställa hästen hos svensk elitryttare säljer bra hästar, då får ju elitryttarna svårt att hitta hästar.

Men om ryttaren vinner så kan ju fler än en hästägare dra sig för att ställa sina hästar hos elitryttare. Och om då "alla" ägare i stället för att ställa hästen hos svensk elitryttare säljer bra hästar, då får ju elitryttarna svårt att hitta hästar.

Men hur tänker du då? Isåfall skulle det ju bara hända om alla var tvingade till att ha samma kontrakt som Lundbäcks utformat. Jag tror inte ett vinnande utslag för ryttaren spelar så stor roll för tex vad någon hästägare skulle ha för kontrakt med Jens Fredricson (bara som ett exempel nu då).

Däremot så är jag helt med på att en del hästägare drar sig för att skriva kontrakt med just Lundbäcks utan kanske väljer en annan ryttare istället tom någon sämre pga det här. Jag tror nog bara det här skadar Helena själv isåfall men inte andra ryttare.

Det är nog sant. Att det är HL själv som kan få svårt att få hästar alltså.
Men en liten fundering jag har är att en och annan hobbyryttare som fått en stjärnhäst kan hamna lite i samma situation om HL vinner, dvs så oskäliga kontrakt kanske blir lite standard?

Om HL vinner tvingar det knappast några andra hästägare att skriva på liknande kontrakt.
PL

Nej det gör det ju givetvis inte. Men samtidigt så kanske det är frestande för fler elitryttare att se om fler hästägare är lika blåögda?

Risken är nog större om A. vinner att elitryttare drar sig för att skriva kontrakt och rida andras hästar- rätt som det är så ska kontraktet rivas upp och vad som är skäligt vid ingången blir helt plötsligt oskäligt.

Det har ju menats av vissa i trådarna att om H.L. vinner så hotas hela elitryttarcirkusen av bojkott från hästägare- jag är rätt övertygad om att det inte blir så- det som säkert sker är att hästägare kontrollerar sina kontrakt lite bättre och det är ju bra- så behöver ingen komma i efterhand och mena sig ha "varit tvungen" att skriva på.

Risken är nog större om A. vinner att elitryttare drar sig för att skriva kontrakt och rida andras hästar- rätt som det är så ska kontraktet rivas upp och vad som är skäligt vid ingången blir helt plötsligt oskäligt.

Det har ju menats av vissa i trådarna att om H.L. vinner så hotas hela elitryttarcirkusen av bojkott från hästägare- jag är rätt övertygad om att det inte blir så- det som säkert sker är att hästägare kontrollerar sina kontrakt lite bättre och det är ju bra- så behöver ingen komma i efterhand och mena sig ha "varit tvungen" att skriva på.

Fast nu är väl Ridab ganska ensamma om att skriva så ensidiga avtal?!

Jag måste passa på och ge en eloge till Marianne Lindsjöö och Helena Persson för hur deras samarbete fungerar. Heder åt såna elitryttare och hästägare.

Fast det vet vi inte- det vi vet däremot är att A. är ganska ensam om att skriva på ett så ensidigt avtal.

Ja, det är nog sant. :D

Men, vi vet inte vad som föregick påskriften!

Nej det gör det ju givetvis inte. Men samtidigt så kanske det är frestande för fler elitryttare att se om fler hästägare är lika blåögda?

Tror jag knappast, det finns nämligen inte så många i det här landet som har råd att betala alla kostnader för träning och tävling själv till högsta nivån.

Jag måste passa på och ge en eloge till Marianne Lindsjöö och Helena Persson för hur deras samarbete fungerar. Heder åt såna elitryttare och hästägare.

Idag äger de fem hästar tillsammans. Dealen är att Marianne står för veterinärvården och betalar tävlandet, medan Helena tar prispengarna.

”En bra deal”, säger Helena med ett skratt.

Intressant att du tycker det med tanke på att majoriten av användarna i madicktrådarna hävdar att ett sådant här samarbete är orimligt :grin:

Helena Persson får tillgång till bra hästar gratis, enligt många så borde istället Helena betala alla kostnader för hästen samt tävlandet och dessutom ge Marianne hälften av prispengarna

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Ajaj
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar