Allvarlig händelse (i mina ögon)

A

allroundhästarna

Igår när jag kom till stallet så var stallägaren där ute. Han berättade att han hade aldrig varit med om att en häst slagit mot en människa (uppfödare sen 40 år tillbaka), men det hade min valack gjort i förrgår. Han skulle släppa in hästarna (som går från hagen och in själv) och han gick ut i hagen för att se till att alla kom in så han gick bakom min valack och valacken surnade till och sparkade med båda bakbenen, som tur var han stallägaren vända sig om lite och sparken tog ganska ordentligt i baken. När sen alla hästar var inne så insåg min att han nog också ville gå in. Helt oprovocerat trots att han är kung i hagen (utan att vara elak)
Någon som har någon teori om orsaken! Han har träffat mig en gång på armen när sambon skulle lasta han, och jag stod snett bakom och han bakade bakåt och slog mot mig och jag skyddade huvudet med att sätta upp armen och då träffade han. Jag tycker att det är jätteotäckt när sådant här händer och är rädd att han inte får stå kvar i stallet om han beter sig så.
Han kan ha ont någonstans, men vart?!? Ålderskrämpor?? (22 år snart)
Lite luddig tråd så här i Jultider men jag blec förtvivlad när stallägaren berättade. Man vet inte vad man ska göra eller säga.:o

Sv: Allvarlig händelse (i mina ögon)

Det är ju svårt att säga utan att ha sett det men med den åldern så skulle det kunna vara så att han har börjat höra och/eller ser sämre. Han kanske inte uppfattade vad som var bakom honom och blev rädd och sparkade mot stallägaren. Vet inte heller när och hur det inteäffade vid lastningen.

Jag tycker att det låter som om han blev överraskad, dvs inte uppfattade människan. Osäker vad det beror på, men tror inte att det beror på smärta...

Kan ju ha med åldern att göra, han har börjat se sämre. Eller så blev han helt enkelt skrämd.

Min är ju några år till åren, dock inte ika gammal som din, men hon verkar ha väldigt taskigt minne. Annars gäller en regel när det kommer till hästar som säger att om man inte lyckas få hästen över något farligt och ger upp så får man aldrig över den, å den teorin har jag motbevisat en 300ggr nu eller något liknande. Seddan om man inte ridit på ett ställe på en 3-4 veckor så verkar det som att hon inte känner igen vissa saker vi passerat många gånger för trots att dom ser lika dana ut som dom alltid gjort.

Låter som han blev överraskad och rädd. Han kanske ser och hör dåligt??

Hästen stod ca 5-10 meter från stalldörren (vänd mot stallet) därifrån stallägaren kom ut, lämnade dörren öppen så att dom kunde gå in och han (stallägaren) gick en sväng runt hästarna för att alla skulle komma med in. Så hästen borde både ha sett och hört stallägaren. Enl stallägaren var det precis som att han ville inte gå in, utan ville vara kvar ute och slog i protest.:devil:
Ang. vid lastningen så är han en aningen svårlastad (bättre nu), så man måste använda linor på sidan om han och korsa bakom han när han kliver på, idag behöver man bara koppla linorna så går han på direkt. Men den gången han slog mot mig var när dom skulle hem från betet förra hösten. Då hade vi kopplat linorna och vi stod en på var sida och sambon lastade, men hästen hastade sig ur när han nästan var inne och backade bakåt och slog mot mig, jag hade ett longerspö i näven men hann aldrig visa det för han innan det small.

Hästen har alltså inte haft några sådana tendenser tidigare?
Om så är fallet så håller jag med det som flera andra trodde, hans sinnen kanske är sämre? Syn, hörsel osv.

Var det inte din häst som hade lite ovanor/ dåligt humör eller ngt åt det hållet. Tror antingen att han måste kollas upp eller "sättas på plats". Och innan ngn börjar pipa så kan man även säga befästa ledarskapet.

Det är ju jättesvårt att säga när man inte sett/känner hästen, har heller ingen riktig koll på din häst vad jag erinrar mig i trådar osv. Men du skriver att han är ranghög, och att han "tenderar" använda baken som försvar i och med att du nämner lastnings incidenten osv. Oftast funkar ju linor och lastning på hästar som är bakrädda, dvs INTE gillar ngt i baken...

Om han inte är sur/arg/kaxig i andra situationer så skulle jag bara i dagsläget se det som att det är en häst man inte närmar sig/går bakom, eller provocerar bakifrån. Värre än så behöver det inte vara.

berätta gärna mer om han har tendenser även runt andra situationer så kanske jag kan ge bättre råd/tankar/synsätt.

Jag är förvånad över att det inte sker fler olyckor än det faktiskt gör i samband med att hästar släpps fritt till- och från hagen. :confused:
Tycker inte att din valack behöver beskyllas eller bestraffas (genom att tvingas byta stall) för det som hände, vid fria in och utsläpp är skaderisken väsentligt högre än vid ledda och väljer man den typen av hästhantering bör stallägaren (särskilt med tanke på hans 40-åriga erfarenhet) ha det i åtanke och inte befinna sig inom räckvidd för ev hovar.

Att sitta och spekulera i vad som orsakade sparken ser jag inte poängen i eftersom vi inte har tillräckligt mycket bakgrundsfakta.
Ang bestraffning eller att "sättas på plats" så måste, precis som nån redan påpekat, ledarskapet vara befäst men tycker jag inte man kan förvänta sig att varenda människa som hanterar hästen ska befästa och sen jobba med att upprätthålla (det skulle ju vara det idealiska men det funkar sällan så).
Det smidigaste och tycker jag självklara när man hanterar många hästar är att sätta säkerhet före bekvämlighet, och att det i det här fallet inte är din häst uppfostran eller beteende som ska ses över utan hästhanteringen i övrigt.

Det smidigaste och tycker jag självklara när man hanterar många hästar är att sätta säkerhet före bekvämlighet, och att det i det här fallet inte är din häst uppfostran eller beteende som ska ses över utan hästhanteringen i övrigt.
Helt riktigt! Vet man nu att hästen är falsk typ så håller man den under extra uppsikt och hanterar den mer säkert.
Själv var jag med om en episod för några veckor sedan.
Har en tvåring som 2 gånger slitit sig och skenat med vagn bakom sig. Ett par gånger slitit sig då han blivit ledd. Eftersom han går tillsammans med en annan och jag tog in och ut båda (för att spara tid) samtidigt. Den här dagen började han trixa då det stod en lastbil på stallbacken. Nu var jag beredd och bestämmd.......han skulle fan inte komma loss. Jag släpper den andra hästen och håller emot allt vad jag orkar och ryter i. Han lägger huvudet på sne och drar, jag kommer efter....då hoppar den jävlen upp och slår med båda bakbenen och träffar mig på låret. (satan vad ont det gjorde) Det var precis som om han lbev förbannad för han inte kom loss.
Efter det här leder jag honom alltid själv, med kedja över nosen och spänner alltid för inne i stallet och kör in i stallet och selar av.
Han trixade lite i början, men nu när han känner grimman skarpare har han lugnat sig och har blivit mer säker att hantera.
glan fd.gulla

gulan skrev:
Helt riktigt! Vet man nu att hästen är falsk typ så håller man den under extra uppsikt och hanterar den mer säkert.
Själv var jag med om en episod för några veckor sedan.
Har en tvåring som 2 gånger slitit sig och skenat med vagn bakom sig. Ett par gånger slitit sig då han blivit ledd. Eftersom han går tillsammans med en annan och jag tog in och ut båda (för att spara tid) samtidigt. Den här dagen började han trixa då det stod en lastbil på stallbacken. Nu var jag beredd och bestämmd.......han skulle fan inte komma loss. Jag släpper den andra hästen och håller emot allt vad jag orkar och ryter i. Han lägger huvudet på sne och drar, jag kommer efter....då hoppar den jävlen upp och slår med båda bakbenen och träffar mig på låret. (satan vad ont det gjorde) Det var precis som om han lbev förbannad för han inte kom loss.
Efter det här leder jag honom alltid själv, med kedja över nosen och spänner alltid för inne i stallet och kör in i stallet och selar av.
Han trixade lite i början, men nu när han känner grimman skarpare har han lugnat sig och har blivit mer säker att hantera.
glan fd.gulla

Och vad är sambandet mellan att vara "en falsk typ" och att skena med en vagn efter sig, eller bli rädd för en lastbil på gårdsplan?

det kallar jag inte falskhet utan osäkerhet och rädsla.

Jag var med om en liknande händelse för typ 15 år sedan.
Jag och kompisen skötte om en varsin Nordsvensk brukshäst. Min häst var lite tjurig, men kompisens var hur snäll som helst. Hon var en sån "per definition" genomsnäll häst.
Nåväl, en gång så stod vi bakom deras spiltor (inget ovanligt) och kompisens häst sparkar bakut och träffar min kompis i bakhuvudet med ena hoven. Som tur var så stod hon så långt borta att det bara blev en mindre smäll. Men har hon stått någon centimeter närmre hästen så vill inte jag tänka på hur det har kunnat sluta:crazy:
Inget hände vare sig före eller efter olyckan som tydde på lynnesfel eller så, hon var alltid lika snäll och go.
Vi vet fortfarande inte vad som kan ha gått snett där. Någon som har en bra teori??

*knapplån*

Även den mest genomsnälla häst kan slå om den blir överraskad och kanske inte ens är medveten om vad som finns bakom. En ren reflexhandling. Ett av mina ston är det snällaste som går på vår jord och skulle aldrig skada en människa medvetet. Tvärtom tar hon gärna hand om osäkra personer och barn som hon känner behöver lite hjälp på traven.

Min dotter gick förbi henne i hagen en gång. Vinter, kolmörkt, glansis. Hon halkade precis bredvid hästen och åkte in under svansen på henne. Stoet slog direkt och missade min dotters huvud med en hårsmån. Hon hade inte en aning om vad som for in bakom hennes bakben.

Det gav mig en läxa och trots att jag litar till 100% på mina hästar så vet jag att det ändå kan ske saker man inte räknat med. Hästar är inga maskiner. De är 500 kg muskler med sex gånger människans reaktionshastighet och styrs av idel reflexer och instinkter.

Senast ändrad:

Och vad är sambandet mellan att vara "en falsk typ" och att skena med en vagn efter sig, eller bli rädd för en lastbil på gårdsplan?
Inget alls. Jag svarade på inlägget ovan. Om en häst en dag slår helt utan anledning så i fortsättningen sätter man säkerhet före bekvämlighet.
Därefter beskrev jag den händelse med min häst. Och att jag numer aldrig leder dom båda samtidigt, och att på och avselning alltid sker inne i stallet.
det kallar jag inte falskhet utan osäkerhet och rädsla.
Du har rätt.
gulan fd.gulla

Nu är det ju så att stallväggen på baksidan är en del av hagen, så dom går in "bakvägen". När dom går in genom den dörren är dom inne, så man kan stå inne och ta emot dom (oftast går dom till sin egen box (rätt box) själv).
Hur tror ni det funkar för de som har exv lösdrift?! Dom hästarna går ju ut och in själv, men en del kan ju stänga in dom i uteboxar.

allroundhästarna skrev:
Nu är det ju så att stallväggen på baksidan är en del av hagen, så dom går in "bakvägen". När dom går in genom den dörren är dom inne, så man kan stå inne och ta emot dom (oftast går dom till sin egen box (rätt box) själv).
Hur tror ni det funkar för de som har exv lösdrift?! Dom hästarna går ju ut och in själv, men en del kan ju stänga in dom i uteboxar.
Jag tror att Tumlarunt menade att man måste vara medveten om riskerna när man hanterar hästar. Anpassa sig till situationen.

När man tar in hästar lösa (som även jag gör) finns det vissa risker (håll noga koll på bakdelar och eventuell inbördes smågruff).

När man leder finns det andra risker man bör ta hänsyn till. Olika för olika hästar och med vissa mer än andra.

I all lägen förbättras din egen säkerhet om du är tydlig ledargestalt och inte köper uppstudsighet varken mot dig själv eller mellan hästarna när du finns i närheten. Detta är framförallt viktigt för att undvika att en häst med berått mod faktiskt anfaller, och det inte bara är en olyckshändelse.

Senast ändrad:

Jag är fullt medveten om riskerna, med att ha häst överhuvudtaget, men jag accepterar INTE att hästar sparkar och hotar när man inte har gjort något. Att dom protesterar mot att man exv använder spö eller andra saker där dom har en ANLEDNING tycker jag är mera acceptabelt, för dom talar ju bara om vad dom tycker, men oprovocerat, NEJ.
Att han är "the king" i alla flockar han har gått i ser man när han går målmedvetet mot höbalen i hagen, alla flyr bort därifrån när han kommer (utan öron bakåt, utan utfall, utan att öka farten utan bara målmedveten skritt framåt) men när han är framme vid balen så kommer de andra tillbaka allt eftersom. Han tillåter alltid att dom andra äter samtidigt som han. Han bara ÄR ledaren.
Någon (kom ej ihåg vem just nu) sa att min häst varit så i annan tråd. Ja det stämmer men det var utfall och hot mot att man hämtade han i hagen före kl. 12 på dagen för då var han inte mätt ännu. Han åt oftast mellan 8-12 och om man hämtade han inom den tiden så hotade han en med att resa sig och slå med framhovarn mot en och hota att bita en (med öppen mun) Men i detta samanhang så tillhör det kategorin; orsak. Han talar om vad han tycker på ett "taskigt" sätt.
(nu hoppar :bump: :bump: någon säkert på mig och talar om för mig att jag är dålig på att komunicera och förstå hästen)
men God Jul på er ändå.

En lösdrift är en lösdrift just för att hästarna går lösa alltså inte instängda vare sig det är inne eller ute.
Ska man valla en större flock hästar från en inhägnad till en annan tycker jag att det är en praktisk lösning att släppa. Man kan hålla sig på ett säkert avstånd under hela in- utsläppet.

Men nu pratar vi inte om en lösdrift utan om uppstallade hästar. Det är långt ifrån samma sak!
Risken för olyckor är väldigt stor när man ska se till att varje häst kommer in i sin separata box/spilta, mest för människan som ska sköta det hela men även hästarna riskerar att komma till skada.

Alla gör som de själva vill med sina egna stall och hästar, det jag reagerade på var att du i ditt första inlägg skrev

allroundhästarna skrev:
Jag tycker att det är jätteotäckt när sådant här händer och är rädd att han inte får stå kvar i stallet om han beter sig så.

Och som jag skrev tycker jag varken att du eller din häst kan bestraffas för olyckan som hände genom att tvingas byta stall, eftersom man (som jag också redan skrivit) genom att sätta bekvämlighet före säkerhet faktiskt får räkna med vissa onödiga missöden emellanåt.
Och jag antar att det är stallägaren själv som har bestämt att in- och utsläpp ska ske fritt, alltså ligger största delen ansvar/skuld hos honom.

carinaso skrev:
Jag tror att Tumlarunt menade att man måste vara medveten om riskerna när man hanterar hästar. Anpassa sig till situationen.

När man tar in hästar lösa (som även jag gör) finns det vissa risker (håll noga koll på bakdelar och eventuell inbördes smågruff).

Det var precis det jag menade :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka