Allvarlig händelse (i mina ögon)

Sv: Allvarlig händelse (i mina ögon)

Som flera redan påpekat, hagutsläpp är en farlig situation. Vet flera personer som fått en hov i ansiktet när hästen glädje-brallat då den kommit ut i hagen. Det är ju därför man ska vända hästen med huvudet mot grinden innan man släpper den i hagen. Sedan tycker jag det är intressant att veta om hästen tidigare visat tendenser att sparka mot folk. En häst ska aldrig, aldrig få sparka medvetet mot en människa tycker jag. Undantag om den är kittlig eller blivit provocerad tex av en annan häst som bitit den i rumpan. Nu vet jag inte hur förhållandet är mellan dig och stallägaren, men det bästa vore väl om ni kunde sätta er ner och diskutera saken. Har hästen aldrig sparkat förr kan det ju hänga samman med åldern, att han ser/hör dåligt eller har fått en hjärntumör.

Senast ändrad:

allroundhästarna skrev:
Att dom protesterar mot att man exv använder spö eller andra saker där dom har en ANLEDNING tycker jag är mera acceptabelt, för dom talar ju bara om vad dom tycker,

Jag tycker inte det är OK att en häst sparkar mot spöet. Jag använder bara spö i yttersta nödfall och om hästen då sparkar så fortsätter jag att slå tills hästen ger sig. Jag är ledaren dvs jag sparkar sist.

allroundhästarna skrev:
Någon (kom ej ihåg vem just nu) sa att min häst varit så i annan tråd. Ja det stämmer men det var utfall och hot mot att man hämtade han i hagen före kl. 12 på dagen för då var han inte mätt ännu. Han åt oftast mellan 8-12 och om man hämtade han inom den tiden så hotade han en med att resa sig och slå med framhovarn mot en och hota att bita en (med öppen mun) Men i detta samanhang så tillhör det kategorin; orsak. Han talar om vad han tycker på ett "taskigt" sätt.
(nu hoppar :bump: :bump: någon säkert på mig och talar om för mig att jag är dålig på att komunicera och förstå hästen)
men God Jul på er ändå.

Ärligt talat tycker jag det låter som om din häst är ganska bortskämd.

allroundhästarna skrev:
Jag är fullt medveten om riskerna, med att ha häst överhuvudtaget, men jag accepterar INTE att hästar sparkar och hotar när man inte har gjort något. Att dom protesterar mot att man exv använder spö eller andra saker där dom har en ANLEDNING tycker jag är mera acceptabelt, för dom talar ju bara om vad dom tycker, men oprovocerat, NEJ.
Att han är "the king" i alla flockar han har gått i ser man när han går målmedvetet mot höbalen i hagen, alla flyr bort därifrån när han kommer (utan öron bakåt, utan utfall, utan att öka farten utan bara målmedveten skritt framåt) men när han är framme vid balen så kommer de andra tillbaka allt eftersom. Han tillåter alltid att dom andra äter samtidigt som han. Han bara ÄR ledaren.
Någon (kom ej ihåg vem just nu) sa att min häst varit så i annan tråd. Ja det stämmer men det var utfall och hot mot att man hämtade han i hagen före kl. 12 på dagen för då var han inte mätt ännu. Han åt oftast mellan 8-12 och om man hämtade han inom den tiden så hotade han en med att resa sig och slå med framhovarn mot en och hota att bita en (med öppen mun) Men i detta samanhang så tillhör det kategorin; orsak. Han talar om vad han tycker på ett "taskigt" sätt.
(nu hoppar :bump: :bump: någon säkert på mig och talar om för mig att jag är dålig på att komunicera och förstå hästen)
men God Jul på er ändå.
Nu förstår jag inte dina protester? Jag tyckte att jag sa samma sak som du. Jag tror säkert att du förstår din häst, men du kanske tolererar lite väl mycket av den.

Jag accepterar inte heller sparkar och andra hot från hästar, med tillägget att det inte spelar någon roll om hästen tycker att den har orsak till det eller inte. Den må vara hur sur, hungrig, kittlig och provocerad som helst. Jag accepterar det ALDRIG.

Hästen ska se mig som flockledare, men den får inte se mig som en annan häst. Jag är bara är bara en tiondel så stor som en häst och tål inte det. Det jag ville med mitt inlägg var att förtydliga det som Tumlarunt skrev. Stallägaren måste vara medveten om vad han gör när han tar in dem lösa och din häst verkar behöva en lektion i vad man inte gör mot människor.

Carina på Silver Arabians

allroundhästarna skrev:
Jag är fullt medveten om riskerna, med att ha häst överhuvudtaget, men jag accepterar INTE att hästar sparkar och hotar när man inte har gjort något. Att dom protesterar mot att man exv använder spö eller andra saker där dom har en ANLEDNING tycker jag är mera acceptabelt, för dom talar ju bara om vad dom tycker, men oprovocerat, NEJ.
Att han är "the king" i alla flockar han har gått i ser man när han går målmedvetet mot höbalen i hagen, alla flyr bort därifrån när han kommer (utan öron bakåt, utan utfall, utan att öka farten utan bara målmedveten skritt framåt) men när han är framme vid balen så kommer de andra tillbaka allt eftersom. Han tillåter alltid att dom andra äter samtidigt som han. Han bara ÄR ledaren.
men God Jul på er ändå.

Nu ska jag oxå vara lite elak, tyvärr.

Men jag skulle aldrig acceptera att hästen hittade på något sådant bara för att det finns mat i hagen. Där jag hade min häst tidigare gick dom flesta på lösdrift å eftersom att jag bodde där skötte jag en hel del fodringar i princip minst 75%. Jag såg till att jag var ledaren i hagen när jag kom med mat å att dom höll sig på ett visst avstånd när jag fodrade, kom dom för nära så fick dom en smäll med höpåsen. Jag tillochmed fixade så att ledarhästen hade full respekt för mig å uppförde sig det bästa man kunnde få honom till att uppföra sig i hagen (han jagade runt dom andra en hel del om man inte såg till så att han lätt bli). Jag uppfostarde honom så jäkla bra (dock enbart för mig, funkade inte för annat folk. Dom var ju inte ledaren) så att jag kunde få honom att vänta på den 3:je högen som lades ut, det var 4 hästar varav 2 stycken brukade dela på en hög. Uppförde han sig bra fick han dock alltid sitt hö som häst nummer 2. Hästarna hade fodringsplatser, Min fick hög nummer 1 eftersom att hon är högsta å enda stoet å uppför sig vid fodringar. Seddan hade vi plats nummer 2 och 3 varav Odur å Thröstur fick hö hög nummer 3 som lades ut före hö hög nummer 2 om Angi uppförde sig dåligt. Jag fick den hästen att vänta in sin hö hög å låta bli dom andras tills han fick sin. Uppförde han sig på en gång så lades hö plats nummer 2 ut efter nummer 1. Detta lärde han sig jäkligt fort å han är ju inte direkt dum vilket man märkte av direkt...

allroundhästarna skrev:
Ja det stämmer men det var utfall och hot mot att man hämtade han i hagen före kl. 12 på dagen för då var han inte mätt ännu. Han åt oftast mellan 8-12 och om man hämtade han inom den tiden så hotade han en med att resa sig och slå med framhovarn mot en och hota att bita en (med öppen mun) Men i detta samanhang så tillhör det kategorin; orsak. Han talar om vad han tycker på ett "taskigt" sätt.

Han är uppenbarligen ledaren i er relation, hans beteende var inte det minsta "taskigt" utan fullt normalt. Den typen av utfall är det som ledaren sista hand tar till för att tillrättavisa en "underordnad" om denne inte fattat eller bara struntat i signalerna som föregick utfallet.
Om det är den rollfördelningen du och din häst har i er relation befinner du dig i ganska stor fara varje gång du umgås med honom.

:D Så har jag oxå gjort med min gamle. När han inte var fullt så gammal men ack så stursk så fick han gå till den hög jag inbjöd honom till. Nu är vi båda visa och orkeslösa så vi skiter i formaliteterna.

Whi trevligt, det behövdes ansåg jag med denna häst. Han jagde omkull min vid fordingar å var helt enkelt för jävla dryg. Då krävs det ju verkligen har man något trevligare hästar skulle jag nog bara bry mig om att dom ska hålla sig undan från höpåsarna (min har fortfarande fobi för dom :angel: )

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka