Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

H

Hammond

Jag är medlem på en hemsida som heter Pixbox.se där man kan lägga ut sina bilder och fotografier och många ryttare lägger ut bilder på när dom rider och på deras älsklingshästar.

Jag älskar den hemsidan förutom en sak: Det är många bilder på en liten, kanske 13årig, tjej som sitter på sin ponny och stegrar.
Jovisst, biland händer det juh att hästen stegrar men när man ser det på många bilder och frågar om hästen stegrar mycket då har jag fått det här svaret många gånger "Hon/han gör det på komando" ofta med följden "Jag har lärt han/hon det"

Alltså herregud, va det finns för folk i dagens läge, alltså jag menar: Hur smart är det att vara så liten och "lära" hästen att stegra?? Livs farligt.
Hur tänker dessa föräldrar som ger ponnys till sin lilla dotter/son??

Nån mer än jag som tycker detta är sjukt och helt idiotiskt??!!

Sv: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Man bör absulut ALDRIG lära sin häst det !Väldrigt farligt, tänk om hästen ramlar backot :confused: ?

Finns roligare tirck man kan lära sin häst, som skacka "tass", buga och massa mer!

Du har fått ett pm :p

Mvh
Enna

Stegra behöver man inte lära dom, det kan dom så bra själva. Nä, lär istället hästen att gå "hand i hov" på två ben på promenad, då kan man börja snacka om häftigt.:cool:

Jag är medlem på en hemsida som heter Pixbox.se där man kan lägga ut sina bilder och fotografier och många ryttare lägger ut bilder på när dom rider och på deras älsklingshästar.

Jag älskar den hemsidan förutom en sak: Det är många bilder på en liten, kanske 13årig, tjej som sitter på sin ponny och stegrar.
Jovisst, biland händer det juh att hästen stegrar men när man ser det på många bilder och frågar om hästen stegrar mycket då har jag fått det här svaret många gånger "Hon/han gör det på komando" ofta med följden "Jag har lärt han/hon det"

Alltså herregud, va det finns för folk i dagens läge, alltså jag menar: Hur smart är det att vara så liten och "lära" hästen att stegra?? Livs farligt.
Hur tänker dessa föräldrar som ger ponnys till sin lilla dotter/son??

Nån mer än jag som tycker detta är sjukt och helt idiotiskt??!!

Håller fullständigt med dig. Helt livsfarligt. Och HUR har barnen lärt hästarna stegra? Skänklat och samtidigt dragit i tyglarna? Man undrar ..

Jag undra bara hur ni ser det livs farlig att lära en häst att stegra. Och varför skulle man aldrig lära en häst att stegra?

Alla hästar har olika behov. Vissa har "behov" av att stegra och lägger man till ett kommando så kan man kontrollera när hästen stegrar och inte får stegra = mycket smart!

Att LÄRA sin häst stegra på kommando är inte värre än att lära den trava på kommando tycker jag, så länge man har koll på det och talar om för omgivningen om det är andra som också hanterar hästen...

Min häst har "pussljud" som kommando för galopp och alltför många gånger har vänner ridit och råkat använda det ljudet för att få hästen gå frammåt för så kanske dom är vana att göra på sina djur. Men då blir min häst väldigt pepp och ryttaren blir "sur" och undrar varför han stressar.... suck...

Hur duktig man är i hästhantering tycker inte jag har något med ålder att göra..
Jag skulle aldrig försöka lära min häst stegra på kommando för jag tror inte han skulle lyssna tillräckligt på mig och alltså sedan komma på att han kan använda det i protest...

Sv: Re: Alltså jag blir så otroligt förbannad !!

Jag undra bara hur ni ser det livs farlig att lära en häst att stegra. Och varför skulle man aldrig lära en häst att stegra?

Är väl ganska självklart att man inte lär en häst att stegra!? Vad har man för nytta av detta kunnande och vad händer om någon av misstag gör så att hästen reser sig?

Skulle mina barn kommit på att lära hästarna något liknande så hade det inte blivit kul!

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Alla hästar har olika behov. Vissa har "behov" av att stegra och lägger man till ett kommando så kan man kontrollera när hästen stegrar och inte får stegra = mycket smart!

Att LÄRA sin häst stegra på kommando är inte värre än att lära den trava på kommando tycker jag, så länge man har koll på det och talar om för omgivningen om det är andra som också hanterar hästen...

Min häst har "pussljud" som kommando för galopp och alltför många gånger har vänner ridit och råkat använda det ljudet för att få hästen gå frammåt för så kanske dom är vana att göra på sina djur. Men då blir min häst väldigt pepp och ryttaren blir "sur" och undrar varför han stressar.... suck...

Hur duktig man är i hästhantering tycker inte jag har något med ålder att göra..
Jag skulle aldrig försöka lära min häst stegra på kommando för jag tror inte han skulle lyssna tillräckligt på mig och alltså sedan komma på att han kan använda det i protest...

Om en häst har "behov" av att stegra så ser jag raskt till att ta ur den det "behovet".

jag har oclså reagerat på sådant, fast då i bildgalleriet här på bukefalos...Tycker ofta jag se bilder på hästar som har rest sig på tok för högt på bakbenen, man tror dom ska tippa över vilken sekund som helst...Och så ser man den där frasen..." jag har härt honom det..." då blir man mörkrädd...

Ett av skälen till varför det inte är så klyftigt att lära hästen stegra på kommando är ju att rätt vad det är kan någon råka göra kommandot av misstag och vips sitter man på eller har en stegrande häst bredvid sig = olycksrisk.

Av samma skäl kanske man inte ska välja ett pussljud som galoppkommando - varför inte säga "galopp"?...

Alltså, att en häst stegrar betyder ju på hästens språk att den försöker "rädda sig". Hästar är flyktdjur och deras sista utväg vid fara, när den inte längre kan fly, är att sparka och resa sig osv... Så man ska veta vad man ger sig in på och vad man "säger" till hästen, och vad hästen säger till dig!

Jag har lärt min häst att stegra. Nu är det ju inget jag rekkomenderar om man inte vet vad man pysslar med. Är 27 år nu, men bara 15 när jag lärde henne. Lärde henne först på marken, och lärde henne göra det på kommando. Eftersom hon kan kommandot så har jag även testat det på rygg. Och knappast att jag lärt henne det genom att dra i tyglarna :confused: Då kan man inte kalla det trick.

Hon skulle aldrig göra det utan kommandot på eget bevåg, för det skulle jag acceptera.

Men visst kan det vara farligt om man som sagt inte vet vad man pysslar med, mycket med hästar är det.

Ett av skälen till varför det inte är så klyftigt att lära hästen stegra på kommando är ju att rätt vad det är kan någon råka göra kommandot av misstag och vips sitter man på eller har en stegrande häst bredvid sig = olycksrisk.

Av samma skäl kanske man inte ska välja ett pussljud som galoppkommando - varför inte säga "galopp"?...

Min häst galopperar inte i väg med mej om någon annan gör pussljudet. Så dum är hon inte. Annars skulle ju varenda westernhäst braka i väg i galopp så fort ett pussljud hördes (är väl rätt vanligt med pussljudshästar i W ridning)

Är väl ganska självklart att man inte lär en häst att stegra!? Vad har man för nytta av detta kunnande och vad händer om någon av misstag gör så att hästen reser sig?

Skulle mina barn kommit på att lära hästarna något liknande så hade det inte blivit kul!

För mej har det haft lika mycket nytta som alla andra trick jag lärt henne = för varje trick träning så har vi kommit ett steg närmre varandra.
Men jag vill återigen poängtera att jag håller verkligen med om att vet man inte riktigt vad man gör så ska man verkligen inte hålla på med det.

Av rent intresse skulle jag vilja veta hur du lärde din häst att resa sig från marken.
Jag skulle aldrig komma på tanken.

Av rent intresse skulle jag vilja veta hur du lärde din häst att resa sig från marken.
Jag skulle aldrig komma på tanken.

En häst som är van att bli trick tränad är oftast lätt att lära och otroligt lyhörd. Jag har ingen lust att rabbla upp hela inlärningsproceduren här på öppetforum. Men med godis, beröm och tålamod kan man lära även gamla hästar att sitta ;)

Sen vill jag tillägga att om jag hade exempelvis 10 hästar som jag ville trickträna så skulle jag absolut inte lära alla stegring. Man får nog tänka lite på individen ,vilken relation man har med den osv osv.

Senast ändrad:

För mej har det haft lika mycket nytta som alla andra trick jag lärt henne = för varje trick träning så har vi kommit ett steg närmre varandra.
Men jag vill återigen poängtera att jag håller verkligen med om att vet man inte riktigt vad man gör så ska man verkligen inte hålla på med det.

Men vissa trick kan ju faktiskt göra så att man kommer för nära varandra.....om man går över med hästen och får den på sig. :angel:

Tycker att det finns så pass mycket trick att välja på om man nu tycker att det är kul så att man bör utesluta t.ex. att stegra, slå bakut på kommando och andra diverse saker.

Men vissa trick kan ju faktiskt göra så att man kommer för nära varandra.....om man går över med hästen och får den på sig. :angel:

Tycker att det finns så pass mycket trick att välja på om man nu tycker att det är kul så att man bör utesluta t.ex. att stegra, slå bakut på kommando och andra diverse saker.

Förstår hur du menar, jag tror ju inte att en häst som är säker på sitt trick gör ett sådan misstag att ställa sej så högt att den ramlar baklänges. Risken för det känns mindre än att den skulle gå omkull på banhoppning för att man lärt den hoppa. Hon har kunnat stegra på kommando i, ja va blir det, drygt 12 år, och hon har aldrig ens varit i närheten av att slå över. Dock har jag inte suttit på då heller.
Min stegrar i balans på båda bak och knappast rakt upp ala svarta hingsten. Dock har jag bara testat det ett fåtal ggr på hennes rygg rygg då det känns rätt onödigt, för mej är det trickträningen från marken som är viktig.

jag känner en som har lärt sin hästa tt stegra på komando o jag tycker att det är helt livsfarligt! tänk när hon/han skall sälja denna häst till en ryttare som rider hästen annorlunda o kanske av misstag ger hästen det komandot som den förra ägaren använde för att stegra?! o kanske istället straffar stackars hästen för att den egentligen gjort rätt?? helt sinnesjukt...

Min häst har under 12 år aldrig stegrat sej av misstag. Hon är smartare än så. Kommandot är dessutom svårt att göra av misstag, och hon gör det i princip bara om jag säger åt henne att göra det. Inget av tricken hon kan har hon någon större lust att göra för någon annan. Men så är hon ju extremt enmanshästig oxå :)
Men i fel händer kan det naturligtvis vara farligt, och jag tror säkert att man inte ska lära vilken häst som helst detta. Men hästar överhuvud taget kan vara farliga i fel händer.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka