ALLTID orolig för sträckningar, låsningar m.m

M

moontje

Hej, jag är en tjej som fyller 16 nästa vecka. Har haft en ponny i cirka 5 år och ett varmblodssto i 1,5 år. Varmblodet hade något fel med ryggen när jag köpte henne, veterinären tyckte vi skulle ta henne till en klinik för att undersöka och operera/behandla henne, men det skulle gå på MINST 25 000 kr.. Detta ville inte mina föräldrar, då fanns det 2 alternativ kvar, att träna henne (muskler) eller avliva henne. Så jag började träna henne och efter ett halv år med mycket, mycket tårar och svett fick jag höra av grannen att en kiropraktor skulle komma hem till dem den dagen och hon tyckte att jag skulle komma förbi med hästen. Kiropraktorn sa att han ville försöka få henne bra igen och att jag skulle prata med mina föräldrar om det. Mina föräldrar var villig att ge henne max 2 behandlingar. Kiropraktorn sa att han skulle göra sitt bästa och förhoppningsvis skulle hon vara bra efter 2 behandlinar (och träning). Nu har han varit här minst 4 ggr, (betalade dom sista 2 själv) Detta var verkligen inte lätt, började sticka mössor och sälja dem, och det blev det första jag gjorde när jag kom hem varje dag (från och med hösten). Sista gången kiropraktorn var här hade hon en sträckning och 2 - 3 låsningar. Och hon skulle ha fått en behandling i december som aldrig blev av pga. pengar brist, dessutom tror min pappa att kiropraktorn utnyttjar mig då det hela tiden är han som bestämmer nya datum (trots att vi sa 2 ggr från början). Sparar fortfarande ihop pengar nu för behandlingas som skulle ha gjorts i december, men ärligt talat har jag ingen lust längre, är helt slut och orkar bara inte mer. Dom senaste veckorna har jag funderat på å bara skita i kiropraktorn behandlingen och lyssna på min hovslagare (som också tror att han utnyttjar mig för pengar).. MEN.. Jag är rädd för att hon har en sträckning och låsning HELA TIDEN :crazy: Ibland låter jag vila henne en hel vecka för att jag tror att *Hon kanske sträckte sig för att hon galloperade i hagen utan uppvärmning* eller t.ex. *Hon kanske sträckte sig när hon halkade förrut* Ibland även om jag bara varit ut på en skogspromenad utan anledning... Har aldrig pratat med nån om detta, men hela den här skiten ''fräter'' på mig, jag orkar inte leva såhär längre, och jag känner att jag behöver hjälp. Enda sen jag fick henne har jag känt såhär och det blir värre och värre. Bryter ofta ihop och känner att, jag klarar inte av detta längre.
Hoppas det finns nån vänlig själ därute som orkar hjälpa mig. :confused:

Sv: ALLTID orolig för sträckningar, låsningar m.m

Kan väl tillägga att jag ska på internat till hösten och hästen ska med (naturbruksgymnasium)

Alltså, ett problem som funnits länge tar ju lite längre tid i anspråk att åtgärda. Det jag tycker är tråkigt är att hästen inte genomgick en veterinärundersökning innan behandlingen påbörjades, det är liksom A och O. Många saker kan man inte åtgärda som kiropraktor, dit hör bl a etc inflammationer i muskler som kan ha uppstått om skadan pågått under en längre tid. En annan sak som borde uteslutas vid långvariga ryggproblem även om detta vanligtvis inte hör samman med varmblod, är kissing spines.

Ofta saknar rygghästar muskler i problemområdet, muskler är det som skyddar mot att hästen får ytterligare problem så därför kan det ta en viss tid i anspråk innan din häst blir helt bra i sin rygg således kan det krävas flera behandlingar för att uppnå önskat resultat.

Okej, tack. Hon blev undersökt hemma hos mig (böjprov, kollad igenom ryggen osv.) Är ganska oerfaren i sånt och mina föräldrar vet ingenting om hästar.. och nu sitter jag här med en häst som jag inte vet vad jag ska göra med..
Men som sagt så blev hon ''undersökt'' och valde då alternativet att träna upp muskler (gå uppförsbackar osv.) och cirka 1-2 månader (kommer ej ihåg) senare kom en annan veterinär som kollade igenom henne en snabbis (inga böjprov) och sa att det såg bra ut och om jag skulle fortsätta sådär så skulle vi kunna ta föl på henne 1 år senare (nej, hade aldrig ens tänkt på att skaffa föl:confused: )
Sen fortsatte jag bara och det var ungefär ett halvt år senare som kiropraktorn kom, och nu är det ungefär ett halv år sen vi påbörjade behandlingarna. Hon förbättrades, jag fick höra av andra att hon gick mycket mjukare och finare och så. Som jag sa förrut så hade hon senast endast en sträckning och några låsningar och resten såg bara bra ut. Men nu skulle hon ha fått en behandling i december som aldrig blev av och är nu jämt orolig att hon har sträckningar och låsningar.. Har jättesvårt att se om hon verkligen har något eller inte.. Tänkte hursomhelst låta henne behandla henne en gång till, får låna pengar av mina föräldrar, har dessutom fått sommarjobb.
Men eftersom jag själv inte har en aning undrar jag vad alla smarta bukare tycker, om jag isåfall ska behandla henne nu, eller nån vecka innan hon ska med till gymnasiet (kommer då träna lite hårdare med henne) ?
Kiropraktorn tyckte förresten att hon var tillräcklig bra för att kunna vara med på ridlektionerna på gymnasiet..

Hej! Har ditt varmblod tränats som travare eller är den "bara" ridhäst?

Oavsett så har jag hållit på med travare OCH många dåliga ryggar. Min erfarenhet är att det bäst fungerar när man har ett samarbete med kiropraktor/EQ. Om (i mitt fall) ET gör en första undersökning och behandling så frågar jag alltid vad som mest behöver tränas till nästa gång. Inte så att jag enbart gör just det men då vet jag vad jag ska prioritera och hur jag ska tänka. Jag hoppas innerligt att du fått bra tips av din kiropraktor, annars skulle inte jag anlita denne igen. (Ser du bor i närheten, kan få telnr till den ET jag tycker är bra om du vill). ET brukar också förklara för mig så mycket denne kan, jag blir ju lite bättre hela tiden på att lära mig känna igen saker också då. Hästens kropp känns inte så främmande när man får lära sig av en kunnig. Mitt tips till dig är att "erövra" en bit i taget på hästens kropp, dvs lära känna hur den ska kännas (gå igenom de hästar du har i närheten och KÄNN och klura på hur olika hästar känns olika och om du kan känna och se vad som är vad -ben, muskler, senor, leder, spända muskler, mjuka muskler, etc)

Vill du ha världens bästa OCH billigaste tips på att få en häst som har ryggproblem bättre? Ut i skogen på ojämn mark, inte stigar utan rätt ut i skogen. Klättra, gå hit och dit, upp och ner, i sluttningar, korta backar, långa backar, runt, rakt, ju mer komplicerat för hästen att gå desto bättre (menar inte att ni ska kliva i ris och fastna nu). När du gör så så "lurar" du hästen att kliva med ett ben i taget och inte gå likadant som den brukar = den blir mer jämnt stark, mjukare och stretchar av sig själv. ALLTID långa tyglar och huvudet avslappnat ner (ta hjälp av gummisnodd om den inte kan eller förstår i början). Inte i "form", bara i lugn och kontrollerad takt. Känn att hästen känns positiv och går "ett steg i taget". Lutar du åt ett håll så ska hästen gå dit, etc. Lugn och ro är ett måste (att komma dit iallafall) så hästen inte spänner sig och ändå går "fel" (spänt). Var mycket noga att det ska vara ett steg i taget när du tex klättrar, stanna och börja om hela tiden om det krävs.

Är din häst pigg och glad och ni kan galoppera så är det också toppen. Båda galopperna är ju viktigt, känn vilken galopp hästen helst tar. Tar den höger galopp helst så är oftast högerrumpan lite stelare än vänsterrumpan men det är såklart andra faktorer som inverkar (är hästen halt/halvhalt i höger fram så fattar den hellre vänster galopp istället tex). Också här viktigt att avslappnad och huvud neråt så det blir stretching. Ibland kan travare ha svårt för långsam galopp i början så då får man börja med snabbare tempo och sedan gå därifrån.

Mycket beröm i skog och annars gör hästen avslappnad. Gör det så fort den ens FUNDERAR eller ÖVERVÄGER att göra rätt för då brukar den tycka att det är det trevligaste alternativet.

Om en häst är spänd och jag vet att den kommer behöva hjälp av ET eller kiropraktor så brukar jag först få den mjukare genom skog, klätter och galopp för då gör det ju mer nytta när denne kommer och behandlar hästen. Då kan du också fråga och till nästa gång se vad som blivit bättre samt hjälpa hästen med mer skogsgympa (som fungerar) direkt efter behandlingen (eller efter två dars ledigt brukar det oftast vara).

Det är absolut inte fel att rida i ridhus och så tycker jag heller och där följa alla konstens regler i samband med det. Men kanske max 2 ggr/v räcker för ridhus och resten får vara gympa i skog och mark?

Lycka till nu!:)

Mycket skrev jag nu men det är något jag jobbat mycket med. Jag har lyckats ganska bra tycker jag också även om jag ALLTID ALLTID kan förbättra mig ännu MYCKET mer. Så är det ju. :)

Hej!

För det första, tack så mycket :laugh:
Haha vet inte vart jag ska börja :p Hästen är alltid glad å pigg (framförallt vid ridning), hon älskar att rida och älskar fart! Att rida skogsstigar har jag gjort mycket i höstas, dock aldrig stock å sten då jag är hemskt rädd att hon bryter benen eller får en massa sträckningar, men det verkar som om det har motsatt effekt ;) Kan man även göra detta på vintern när det ligger snö eller är det för farligt?
Jag skulle gärna vilja veta vem den där kiropraktorn är du talar om. Såg nu din första fråga, hon har som jag förstått tränat trav när hon var yngre men sedan används som kör och ridhäst, hos förra ägaren fick hon ett föl, det är nu 3 år sen. Sen tror jag att ägaren red med massa olika sadlar, och många har sagt till mig att det kan vara därför hon hade ryggproblem, veterinärerna sa att det kan ha hänt något vid förlossningen, men kiropraktorn var osäker och sa att det lika väl kan ha varit något helt annat.
Tyvärr har jag ej möjlighet till ridhus (mina föräldrar anser att det är onödigt att ta hästen till en annan plats när jag lika väl kan rida i skogen :cool: )

Du får jätte gärna skicka PM om kiropraktorn :D
Tack så mycket :laugh:

Skickat om ET...

Haha jo ut i skogen bara. Pulsa snö = kliva och lyfta ben = svårt att gå som vanligt = bra (men behöver ju inte överdriva för det). Så länge hästen är varm är det ingen fara. Ha alltid täcke om du är orolig för ryggen. När du rider kan du enkelt bara ha en filt som ligger över ryggen så vet du att hästen är varm hela tiden. Det behöver inte vara snyggt för att vara bra vet du. :)

Personligen är jag helt övertygad om att det man kan få hästen att själv stretcha genom att den själv rör sig med råge slår det man kan hjälpa den med i stallet i form av massage och stretching. De har ju så stora muskler. (men jag tror att det är ett bra komplement till skogen) Stretching direkt efter en ridtur tror jag är guld också, bara man vet vad man ska göra förstås och hästen är avslappnad. Svårt för en människa att skada hästen genom att stretcha den, de har som sagt mycket stora muskler (ibland lättare att människan får sträckningar -personlig erfarenhet)
:D

Förresten... inte haft tillgång till ridhus alls själv heller bara så du vet. Trodde bara du var lite inne på det ser du... Då har du nog en gladare häst än många, den får ju vara ute i det fria!!! :)

Oavsett hur hästen är eller inte, om den nu är glad men inte perfekt när du är ute och rider så är ju det ändå ett tecken på att den definitivt inte lider. Är hästen glad så mår den ju BRA. Lyssna mer på hästen än på omgivningen tycker jag. Den kan ändå ha skavanker som inte någonsin kommer bli helt bra och ändå vara lycklig och smärtfri och fungera. Bara så du inte går och känner dig eländigare än du egentligen behöver göra!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 165
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2