Alltid hjälm vid körning?

Luna10

Trådstartare
Ja, har ni alltid det? Oavsett temperatur? Jag måste erkänna att jag slarvar, har precis kommit igång med shettisen och kör ca 3 ggr/v, ca 45 min/gång och när det är så svinkallt som nu så behåller jag hellre min sköna mössa med öronlappar på...:o Sonen är också ofta med och kör och har inte krävt att han heller ska ha hjälm fast jag är väldigt noga med både väst och hjälm när han rider...:grin:

Sv: Alltid hjälm vid körning?

Alltid hjälm!!
Tyvärr väntade jag tills olyckan var framme och det är förbannat onödigt och gjorde alldeles för ont.

Rörande kylan. För ca 60:- köpte jag en fleecemössa att ha under hjälmen. Den har väldigt tunt tyg på hjässan så man får lätt på sig hjälmen och sedan knäpper man den under hakan. Den täcker alltså huvudet, öronen, nacken och halsen. Bästa "investeringen" på mycket länge.

Jag strävar efter att alltid ha hjälm när jag kör.
Dock skall erkännas, att när det är -25 och under, då behåller jag helst pälsmössan med öronlappar på mig för rånarluvan värmer inte tillräckligt. Blir jag kall så får jag en grym migrän, så det tar emot att ta av sig pälsmössan. Som tur är så är det ju ytterst sällan som det är så pass kallt :)

Har du en "riktig" rånarluva? De är ju sämre med värmen.

Fleeceluvan är varm ända ner i de graderna tycker jag. Vill man kan man ju förstärka med en varm tubhalsduk som kan gå över hjälmen och sedan ner. Det borde räcka.

Slarva inte med livet.

Ja absolut.
Jofahjälm med mössa under på vintern och cykelhjälm på sommaren.

Jag har en speciell Jofahjälm för vinterbruk.
Den är några storlekar större så att en tjock mössa får plats under.
Här så tas inga mössor av - det blir ju kallt.

Ja, alltid alltid hjälm!

Många tycker jag ät töntig som har hjälm när jag "bara" kör en liten shettis. Många förstår inte ens varför man ska ha hjälm vid körning :grin:

För mig är körning precis som ridning.
Det är sällan det händer olyckor med vagn (jämfört med när man rider), men när det väl händer så händer det ofta ordentligt.

Sedan har jag alltid reflexväst på när jag kör i trafik, även dagtid.

Alltid när jag kör, rider och cyklar och alltid bälte när jag åker bil. Alltid.

Nu har jag fått tillräcklig motivering till hjälm, tack! Nästa gång åker den absolut på! Men visst ser man många som kör utan hjälm tycker jag, t.o.m. proffs som kör stora hästar.... Inom brukskörningen t.ex. används hjälm väldigt sällan...

Mycket klokt och förståndigt av dig att använda reflexvästen även dagtid. Många förstår inte hur dåligt de faktiskt syns i dagsljus.

Det har varit nära många gånger att jag har krockat med travekipage på vägen till stallet, bara för att hästar och kuskar inte syns mot träden i skogen samt att de gärna bara dyker upp från angränsande vägar.

Det mest skrämmande som jag varit med om, är att ett ponnyekipage var ute och körde i kolmörker utan en enda reflex på sig!:eek:

Jag är från brukskörningsvärlden från början, uppfostrad av gubbar i keps. Ska erkänna att jag är extremt dålig att ta på hjälmen när jag kör. Har nog nästan aldrig haft den, trots att jag varit med om olyckor som lett till hjärnskakningar, sprickor i ben och trasig utrustning.. Ska skärpa mig och börja ha hjälm!

Rider dock alltid med hjälm (trots westernryttare ;)). Vintertid har jag mössa under. Har en sån där bra hjälm som man kan ställa in storleken på. Underbart!

Inom galoppen rider alla nästan alltid med någon sorts hjälmunderlag på huvudet, sommar som vinter. Mycket för att hjälmen inte snabbt skall lukta illa och bli ohygienisk. På vintern är det intre ovanligt med rånarluva eler liknande.

På Täby kan man även köpa en "rånarluva" som är tjockare på sidorna men med nät överst där hjälmen skyddar så det inte blir för vamt. Jag brukar ha en "tub" av fleece som är så lång att vid kalla dagar kan jag ha den dubbel under hjälmen och annars ha den på enkel med "toppen" hängande ut som en hästsvans baktill under hjälmen. När jag inte har hjälmen på kan jag ha den som mössa eller dra ner den så den blir en varm halsduk istället...

Slarvade emellanåt när jag körde min fjord. Efter en skentur med pålle i ren panik, som för mig var en nära-döden-upplevelse kommer det aldrig hända igen. Honom kör jag inte igen, sitter för djupt i huvudet på mig. Har dock tolkat och dragit däck och han är lika lugn som innan olyckan. Trygg körhäst som tävlat och varit världens bästa körhäst, men så gick det snett. Jag hade ingen hjälm vid tillfället. Som tur är klarade vi oss bra. Kommer nu få hem en ny pålle, alltid hjälm på numera!

*KL*

Ska erkänna att jag gärna slarvar med hjälmen när jag kör vår lilla a-ponny. Är under igångsättning och skrittas bara. Dock har jag hjälm när jag har barn med mig i vagnen (barnet har naturligtvis också hjälm)! Efter att ha läst kommentarerna här känner jag att hjälm inte vore en sån dum idé ändå. Har det alltid när jag rider eller cyklar... Angående att frysa när man har hjälm istället för mössa så har jag ett pannband som värmer öronen. Uppe på huvudet värmer ju naturligtvis hjälmen själv! Skulle aldrig få för mig att trycka in en mössa under hjälmen. Det är inte särskilt säkert... Jag har en hjälm med ratt där bak så man kan ställa storleken lite:)

Landade nästan med huvudet rätt in i ett träd förra året, första körturen efter det hade jag väl hjälm men sen är jag tillbaks i samma gamla vanor utan. I och för sig har jag svårt att hitta någon hjälm som är riktigt bekväm, får jag skylla på det? ;)

Allmänt, om man tycker att man slarvar kanske man kan tänka på att en olycka nästan alltid sker i hög fart och i terräng som hästen väljer i panik. Det kan vara över diken, genom fält, hagar och skogar.

Min häst skenade inte ens när olyckan var framme. Vagnen välte i en snäv sväng i sakta skritt och min fot fastande uppe i vagnen när jag åkte ur den. Han trodde jag gav travsignal när jag tappade tömmarna och jag for i asfalten och vagnen, som vält tillbaka, körde över mig.

Resultatet: hjärnskakning, sprickor i alla revben och knät bakåtböjt och troligen förstört för livet.

Min pappa sa också någon gång när vi var små och ville slippa bältet eftersom det var så kort väg hem; "nä, bältena på. Olyckan vet inte hur långt man åkt"

Alltid hjälm, både på mig och eventuella medpassagerare.

Jag har en fleeceluva som har nät på den delen som ska vara under hjälmen. Tar ingen extra plats och jag har samma hjälm sommar som vinter. Pappa, som oftast är medpassagerare, köpte öronvärmare som man trär på öronen och tycker det funkar bra.

Ska kanske tillägga att det sällan är -25 grader här nere i Skåne, men istället blir det svinkallt i vinden - och blåser gör det ofta.

ALLTID hjälm, finns inte på kartan att jag kör utan eller att någon får åka med om den inte har huvudet inpackat i en hjälm.
Vintertid med fleeceluva under och gärna öronproppar, som Ingela_S säger, det blåser ofta och det blir svinkallt i vinden i vårt rara Skåne.

Självklart!
"Tomma lador behöver inget tak"- och eftersom jag anser att mitt huvud innehåller sånt som är värt att skydda så använder jag alltid hjälm.

Liknande trådar

Hästvård Har en shettis som jag kör. Fick hem honom på foder vid nyår, då klippte jag bara en rand längs strupen för att öppna upp lite. Han var...
Svar
15
· Visningar
1 766
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 801
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 617
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar