Frågeställningen aktualiserades i och med Zebrans tråd (hoppas det är ok med henne annars hoppas jag modd kan ta bort trågen) men jag har såklart själv hamnat i den situationen många gånger, både som den som varit obesvarat kär och föremålet för obesvarad kärlek. Just nu sitter jag i situationen att min före detta har kvar känslor och jag pendlar mellan att jag gör honom en björntjänst eftersom vi fortfarande pratar och att han faktiskt är en vuxen människa. I just detta fall kompliceras situationen också något av att han inte mår riktigt bra i grund och botten.
Diskussionen behöver dock inte röra vad tusan jag ska göra utan mer allmänt om man är skyldig som föremålet för obesvarad kärlek att bryta? Är man en dålig människa annars? Vart går gränserna?
Ett annat exempel är väl en kompis i gymnasiet som blev förtjust i ungefär varenda tjej han umgicks med, inte himlastormande kär men ändå. Han ville fortsätta vara vänner, det går ju över resonerande han. Det känns ju lite som att omyndighetsförklara någon att i det fallet upplysa honom om att han minsann mår bättre utan vänner i så fall.
Diskussionen behöver dock inte röra vad tusan jag ska göra utan mer allmänt om man är skyldig som föremålet för obesvarad kärlek att bryta? Är man en dålig människa annars? Vart går gränserna?
Ett annat exempel är väl en kompis i gymnasiet som blev förtjust i ungefär varenda tjej han umgicks med, inte himlastormande kär men ändå. Han ville fortsätta vara vänner, det går ju över resonerande han. Det känns ju lite som att omyndighetsförklara någon att i det fallet upplysa honom om att han minsann mår bättre utan vänner i så fall.