Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

Hur är det med hästens utrustning?

Kan man rida med westernmundering?
Dvs en tung sadel och stångbett och långa westerntyglar?

Okej att man kanske kör en mer lättvikts-westernsadel i längre ritter, men på dom kortare så kan man väl köra med vanlig "tung" sadel?

Du får ha vilken sadel som helst.
Ang långa westerntyglar så har vissa inte fått rida med dem. Anledningen är att man inte får ha spö eller liknande för att driva o långa tyglar kan man göra det med.
Jag vet inte om det numera är reglerat i TR (rider inte själv med långa tyglar) men kolla på ridsports hemsida i TR o se.
// Linda

Fast det finns väl modeller utan det stora, fula trycket?

Jag har två par stud one, beställda vid olika tillfällen, som inte har den stora loggan på sig.
En liten bara uppe vid byxlinningen som inte syns så mycket, se bild...

De måste ju vara godkända iaf. Hoppas jag :crazy:

img_1147.jpg

Tillåtet är en yta om max 3 cm2, vilket innebär att om logon är 1 cm hög så får den vara längst 3 cm. Om inte jag ser fel på bilden, så är även den mindre texten du har väsentligt större än så.

Intressant.
Även nyfiken på konsekvensen om man rider runt i mysbyxor och tennisskor.

Fast om man ska vara sån....
märket på min sadel står på fler ställen än ett!

På skorna står det både på undersidan, insidan och på ena sidan...

Resten har jag inte hunnit kolla... så det känns som att just denna regeln blir svår att följa, just för att de får nog utesluta i princip varenda ekipage... eller ska vi behöva sätta silvertejp över alla märken?

På skorna står det både på undersidan, insidan och på ena sidan...

Men snälla rara... man måste försöka förstå varför man har skapat en regel. Dessa regler gäller reklamexponering. Det är ingen som ser reklamen på insidan av dina skor och inte heller under såtillvida du inte sitter i en extrem stolsits med smala stigbyglar.

Det måste naturligtvis finnas regler för hur man får exponera reklam - det finns det i princip i alla idrotter - för annars så skulle vi nog få se väldigt konstiga avarter, ju mer pengar i sporten desto värre. Och någonstans måste man dra gränsen. Det enda man kan vara säker på är att inte alla kommer att tycka att den gränsen är rätt. Jag tycker personligen att 3cm2 är litet, men det är å andra sidan även 10 cm2.

Ja det är den ju.
Vad kan bli konsekvensen? Uteslutning?

Det finns ju en uppenbar risk för att vi väcker den björn som sover med denna debatt.

Svaret på din fråga ska ju egentligen ges av en domare, men förseelser bestraffas ju oftast i förhållande till hur allvarligt "brottet" är.

Uppenbarligen har domarna både i Sverige och internationellt sett mellan fingrarna vad gäller denna reklamexponering eftersom det är så många över hela världen som tävlar i dessa byxor.

Jag skulle tro att om man inte blir tillrättavisad om att rätta till "problemet" till nästa tävling, så kan man tvingas täcka över reklamen eller bli förhindrad att starta. I ett värsta scenario skulle man ha kunnat hinna starta och sedan inte få fortsätta om man inte åtgärdar felaktigheten. Jag tror nog inte att domarna kommer att vara så hårda på kort sikt.

Om man klär sig "nedsättande för sporten" så är väl det typ samma problem, kanske ett snäpp värre. Däremot om det börjar bli en säkerhetsrisk, som felaktiga skor, då blir bestraffningen tydligare. Du ska exempelvis inte få starta i gymnastikskor utan säkerhetsstigbyglar.

Jag har flera frågor!!

1: Finns det någon viktgräns för ryttaren? :o

2: Verkar finnas en mängd av regler kring kläder men för att göra frågan kort och smidig; Är det någon som blivit utesluten/inte fått vara med p g a felaktig klädsel/utrustning?

3: Måste man ha distansträns/distanssadel? Går det att rida dressyr/hobbyridning/lättare språng i distanssadel`

4: Hur tätt brukar man rida? Rider man och pratar med sina "motståndare" (eller kanske medtävlande? :)) Eller rider man för sig själv? (såvida men inte har med en vän då.. )

5: Nån som inte har med hästskötare? Jag har en sambo, men även barn och det lär bli lite trist att sitta och vänta på en pall i skogen på att jag ska komma förbi och hämta en flaska vatten??

6: Grönt kort/licens, hur skaffar man det? :o Är ingen tävlingsmänniska överhuvudtaget utan skulle mest vilja vara med på en trevlig uteritt... Så har noll koll på sådant!

Sv: Jag har flera frågor!!

1: Bara på mästenskap. O då är det minimivikt, man får inte väga för lite.

2: Det är igentligen enkelt. Ridbyxor, tröja/jacka med krage, sko med klack (om man inte har säkerhetsstigbyglar). Jag har inte hört om någon som blivit utesluten.

3: Nej, man använder sin vanliga utrustning. De plastiga distanstränsen används för att då slipper man smörja svettiga o saltiga läderträns. Man bara blaskar de lite i vattenspannen så är de rena.

4: Man kan ju välja om man vill rida själv eller försöka hitta någon att ha följe med. De flesta pratar o har trevligt med sina medtävlande utmed banan. Man försöker hinka på samma ställe så dricker hästarna bättre.

5: Det finns oftast någon i de lägre klasserna som rider utan hinknisse. Jag har gjort det o då tiggt vatten från andras hinknissar o även lite hjälp med att hålla häst när man ska sadla. Det går.

6: Du måste bli medlem i en klubb. Genom dem får du hjälp med grönt kort, licens, mm. Det går bra med din lokala klubb, behöver inte vara en distansklubb.

// Linda

kl

skumläste igenom anvisningarna för grön kort. någon som har lust att förklara detta mera?

1. går man någon kurs förstoch får material?
2. hur pass avancerat är teori provet
3. vad ingår i ridprovet? hur pass välutbildad häst måste man ha?
4. använder man sin egen häst i provet?
5. kostnader, provet, är det kosnad per år sedan?
6. vad är det för licens som man ska ha utöver det? och vad innerbär det i praktiken att ta en sådan licens?

1. Man kan gå en studiecirkel (det gjorde jag på min dåvarande ridskola) men man kan också välja att bara göra provet.
2. Teoriprovet är inte alls svårt, du ska mest bara visa att du har lärt dig att slå i TR. Det är alltså inga frågor du måsta kunna i huvudet, meningen är att du ska slå upp svaret.
3. Vet ej, då det var min ridskola så visste dom ju redan hur jag red. Behövde inte heller visa häst vid hand då min ridlärare (som höll i "kursen") redan hade sett att jag kunde det. Däremot fick jag visa på en ridskolehäst att jag kunde linda ben.
4. Vet som sagt inte.
5. Tor jag betalade för 250kr och detta var säkert tio år sedan.
6. Lincensfrågan lämnar jag till någon annan då jag aldrig tävlat :p

5. Ingen kostnad per år för det gröna kortet. Man tar det en gång och sen har man det.

6. För att tävla upp till och med 50 km behöver du en lokal licens. Kostar 200:- Du behöver vara medlem i en ridklubb för att lösa licens, men sen är det bara att betala in pengarna till Ridsportförbundet, så får du din licens. Inte mer avancerat än så. :)
http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Ryttarlicens/

Hejs tänkte bara höra.. Är hel grön när det gäller distans men är lite sugen att prova på en kortare runda i sommar.

Hur lägger ni upp träningen?

Jag kör min häst endel, tänkte att de skulle vara bra som konditionsträning?

1. TR finns att köpa eller att skriva ut från hemsidan, men det blir rätt mycket papper :)
3. Om provledaren inte kan garantera att du kan rida så får du göra provet som går till så att du skrittar ett varv, byter håll och skrittar ett varv till sen travar du två varv, byter håll och två varv till och likadant som traven i galopp, så det är inte så avancerat. Något liknande iallafall om det nu blev fel med varven men jag tror att det var såhär.
4. Man får använda sin egen häst.
5. Ingen kostnad för själva kortet, nej. Men det kan kosta att gå själva kursen på ridskolan tex, men ibland får man väl göra provet utan att gå någon kurs kanske? Jag vet bara att det brukar vara några teoritillfälllen där man pratar lite om TR och sen gör lite praktiska utföranden som att visa häst för hand, lasta, linda ben tex.

Jag har en lösning på detta problemet :grin:

Igår råkade jag av misstag tvätta mina Stud One byxor i 60 grader (30 grader enligt anvisningen). Det klarade byxorna galant, men inte loggan - som föll bort.

Godkända ridbyxor!

:rofl::rofl::rofl:
Det skall jag oxå göra mina med i så fall... Har du de med skoning eller de super sköna utan skoning?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 751
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 334
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar