Allt rasar

Kvällarna är så hemska, fattar inte hur jag ska orka en till och hälften av ångesten jag känner om dagarna beror på kvällarna.
Önskar så att jag hade någonstans att ta vägen. Jag kör och kör tills jag inte orkar längre.
Jag tror det är ensamheten som knäcker mig i slutändan. Att jag inte kan släppa in nån i mitt mörker.

Du har ett ställe här att ta vägen till, om än inte fysiskt. Här finns alltid någon.

Det är ju olika hur man är. Om ensamheten känns jobbigare om man är bland andra utan att interagera med dem eller om det lindrar. Ibland har jag gått själv på bio när jag av någon anledning velat vara ifred men ändå känna att det finns andra människor runt mig. Då får jag två timmar med lugn från det vardagliga och fokus på något helt annat. I sällskap med andra människor, men inga krav på att prata annat än om någon frågar om vägen till toaletten. Ganska skönt, tycker jag. Men vi är som sagt olika.

Vi som sitter här släpper du ju in i ditt mörker, även om det bara är delar av det.

Jag får känslan av att du håller kvar i ett gammalt sätt att hantera livet, d.v.s. att vara stark och klara dig själv. I stället skulle du behöva låt någon annan bära dig just nu, så att du kan tillåta dig själv att känna det du känner. Det är där läkning börjar.

Är det panikattacker du har?

@Bianca1
Jag är här nu och kommer att vara till och från ett bra tag till under kvällen.

Jag önskar så att du kunde få/ta hjälp. Ingen ska behöva ha det så. Ingen ska behöva klara det själv. Det finns säkert människor kring dig som skulle vilja hjälpa, även om du inte vill veta av dem nu, även om de inte vet hur.

Jag har varit i den anhöriges situation.

Jag hoppas att du får hjälp.

Jag vet inte exakt bakgrunden för dig. Vad som har hänt och som tagit dig dit du är idag. Jag har varit "där". I mitt eget privata helvete. Väldigt annorlunda symptom än de du har, men jag tror att jag förstår en del.
Det positiva med psyket och psykakuten är att man faktiskt knappt träffar någon. Och man behöver inte ta hand om särskilt mycket själv. Man får inte särskilt mycket hjälp - åtminstone fick inte jag det, men det kanske är vad du behöver.
Jag förstår också din tveksamhet till att vända dig till de i din omgivning för att få hjälp. Vem kan ens komma i närheten av att förstå vad du går igenom? För egen del kan jag fortfarande bli arg och irriterad på vissa som försöker komma med en patentlösning som kanske fungerar för vissa.
Jag känner dig inte och vet inte mer om ditt liv än vad du skrivit i tråden. Du har börjat söka hjälp och det är bra, men förstår de hur illa det är? Jag gick för egen del hos psykolog regelbundet när jag sedan åkte till psykakuten som alternativ till en kula genom huvudet. Jag får intrycket att du är ganska sluten inför andra och inte gärna visar känslor, något jag känner igen hos mig. När jag skrevs in fick jag för första gången frågan hur det var bakom fasaden...
Vad jag egentligen vill säga är att du behöver hjälp - nu. Du vill inte sjunka längre. Tro mig! Resten får lösa sig sedan. Ta med dig telefonen till psykakuten och låt de som tar emot dig läsa den här tråden. Då slipper du säga så mycket om det är för jobbigt. Det du behöver nu är att bryta det mönster du fastnat i. När du sedan har kommit igenom det värsta och kan börja tänka framåt igen finns det bra böcker och annat som kan hjälpa dig. Men nu finns det nog en risk att det bara förlänger processen. När man väl tappat taget helt måste man nå botten eller fångas av någon innan klättringen uppåt kan börja.

Tänker på dig fortfarande och hoppas att du kommer ut på andra sidan snart.
Jag sitter med brutet ben och har jättesvårt att ta hjälp, även av mina närmaste så jag förstår dig verkligen.
Men ibland kan det vara lättare att be en kompis. Kanske kan ni bara sitta tyst. Kramas lite eller äta tillsammans. Då brukar det för tillfället kännas lite mer hoppfullt och som vanligt.
Kram om du vill.

Hej @Bianca1 !
Hur är det med dig? Hur har din dag varit?

Utifrån vad du skriver tror jag att du är deprimerad. Jag vet att man inte ska diagnosticera någon såhär och jag kan alltså ha totalt fel, men jag tänker att det kanske kan hjälpa dig att få fäste. Någonstans läste jag att varannan kvinna drabbas av depression någon gång i livet. Det är alltså väldigt vanligt.

Att vara deprimerad är tungt, nästan outhärdligt. Men det som är bra är att det faktiskt går att behandla ganska effektivt, fast att man inte tror det när man är drabbad. Vi är många här som gärna vill hjälpa dig att få vård. Hör av dig till någon av oss! PM:a om du inte vill skriva här.

Jag tänkte skriva något men vet inte vad. Har tappat mina ord.
Det är så förfärligt tungt, man kan inte leva så här.

Kan du inte ta emot hjälp från nån av de som erbjudit? Förhoppningsvis finns nån i närheten.
Du kan få hjälp och du behöver det.
När du säger att ingen kan hjälpa, eller vill hjälpa, det är bara dina tankar och inte sanningen! Det finns hjälp, du måste bara våga ta emot den.

Du behöver inte leva så heller. Men någon behöver få hjälpa dig upp ur det mörker du hamnat i. Som jag sa så finns det flera olika sätt. Låt din man eller någon av oss här köra dig till akuten. Att bli körd till akuten är lindrigt i jämförelse med att leva som du gör.

Jag tänkte skriva något men vet inte vad. Har tappat mina ord.
Det är så förfärligt tungt, man kan inte leva så här.
Bara skriv något litet då och då så vi vet att du är kvar. :heart

Vi är många många nu som är med dig där i mörkret och som vill dig allt väl.

Önskar så innerligt att du ville låta någon av oss hjälpa dig se vägen ut ur mörkret.

För vägen finns! Den finns!

Berätta var du är. Skriv ett PM till någon av oss. Vi hjälper dig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Har bloggat om det, men jag vill gärna ha fler synpunkter än vad jag får i bloggen. Överdriver jag? Låter det överdrivet? Kommer jag...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka