Allt om marsvin!!

Soppan

Trådstartare
Hej, det ar jag igen, och nae, jag ska inte skaffa marsvin, inte an. Har inte tid, ingen tradgard osv.. Men, det hindrar inte att jag vill veta mer om dessa sota varelser. Skotsel alder, ja rubbet, pa gott och ont! :) Jag inbillar mig att jag kommer fa skaffa tva sma gullsvin att mata, alska och ta hand om den dagen jag har barn men det ar laaaaangt till dess ;)

Sv: Allt om marsvin!!

Skriv vad du vill veta så ska jag förklara så gott jag kan ;)
Trädgård är ju inget måste - de är ju inte utedjur . Men det är ju ett stoort plus ;)
Ja, skriv på du :)

Marsvin är trevliga djur!
kan dra lite information i korta drag här;)

Marsvin köper du antingen i en djuraffär med bra djurhållning eller genom uppfödare.
De ska bo minst 2 och 2 för att trivas, dvs de är flockdjur.
Hane+ hane eller hona+hona.

Buren ska vara minst 100*50/2 djur, men gärna större såklart.
Strör gör man vanligast med kutterspån, och buren städas ur helt 1 gång/vecka, gärna oftare.
I buren bör det finnas minst ett hus som marsvinen kan gömma sig i, vattenflaska, grenar att tugga på och gärna lite annat roligt.

Marsvin ska ha fri tillgång på hö i buren, det behövs för att deras magar ska må bra och hållas igång.
Utöver det kan man ge 1-2 msk pellets/marsvin och dag, men där kan man behöva vara lite vaksam så inte marsvinen blir för tjocka.
Det är viktigt att marsvin får c-vitamin i sig dagligen, då det är ett ämne de inte kan producera själva (precis som människor).
C-vitaminer ges bäst genom färska frukter och grönsaker.
Tex broccoli, paprika och persilja är rika på c-vitamin.
Annars uppskattas de flesta grönsaker och frukter av de små svinen, men citrusfrukter bör ges sparsamt!
Gurka och isbergssallad är gott men inte speciellt näringsrikt och bör endast ges som godis kompletterat med nyttigare grönsaker.

Man kan ge c-vitamin i vattnet och i berikad pellets men det blir sällan tillräckligt eftersom cvitaminen i såna former dunskar snabbt.

Marsvin har tänder som ständigt växer.
Därför ska det finnas saker att gnaga på i buren!
Grenar som inte är giftiga, stora träbitar, "gnagarstänger" (som brukar vara väldigt populära och tyvärr väldigt fettbildande:D ) är bra för att underhålla tänderna.
Man bör ha koll och titta i marsvinens munnar regelbundet för att se så bett och tänder ser normala ut.
Blir tänderna för långa har marsvinen svårare att tillgodogöra sig näringen.

Vatten ska såklart alltid finnas i buren, och byts dagligen!

Klorna klipps vid behov, hellre lite och ofta än sällan och mkt.
Marsvin är sociala djur som inte trivs med att sitta i buren hela tiden!
De vill ut och upptäcka världen, springa på golvet och sitta i knäet och mysa. De ska aktiveras dagligen!

De kan vara skygga/försiktiga till en början, men när du väl vunnit ett marsvins förtroende har du en riktig kompis;)
Modiga "svin" är pratsamma och lär sig fort känna igen signaler som säger att det är dags för mat.
Mina vet att de får mat direkt på morgonen, och sätter igång att vissla som dårar såfort jag sätter mig upp i sängen:D

marsvin finns i många varianter, olika färger och hårlag. Enklast att sköta är de mer kortpälsade varianterna.
De blir mellan 5-7 år gamla vanligtvis.

Min äldsta tant är 8 och still going strong;)

Hojta om det är något du undrar över, något som låter galet( klockan är ju ganska mkt så jag kan mkt väl ha sluddrat till det ngnstans :D )eller om du vill veta något mer!

Svinbilder002.jpg

Här 'r föresten mina 4 tanter, man skymtar dem lite i buren iaf!
med nyfiken hund;)

Glömde också- marsvin har känsliga magar och foderbyten/förändringar bör ske långsamt.
De äter gärna gräs och maskrosblad sommartid men vänj dem långsamt och plocka inte grönt nära trafikerade vägar!
Mina älskar sommaren pga den goda maten:D

toppen! sjalv har jag bara haft kaniner innan :)
ar marsvin svara att fa rumsrena? vet att mina kaniner snabbt larde sig att de inte fick kissa pa golvet (daremot var det omojligt att ha dem i sangen -kissade direkt), de pluttade forstas nar de kande for det men det var ju inte sa farligt eftersom det ar torra sma bollar.

bits de? (ar ju forstas individuellt o fostran)

hur ar deras intelligensniva om man tex jamfor med andra smadjur?

skymtar jag en cocker spaniel axa?! lustigt, faktiskt en hundras som jag o sambon gatt och funderat lite pa :)
hur ar hunden med smasvinen?

jag gar har och drommer om mitt framtida hus pa landet och alla djur jag ska ha :love:

Rumsrena marsvin är tyvärr ganska sällsynta:D
Jag har aldrig lyckats få mina rumsrena iaf, och jag har väl haft ett 15tal genom åren!
Man får vackert torka små pölar och sopa upp små korvar:angel:

När jag har mina i knäet har jag alltid handduk under, så man inte behöver sitta på helspänn och undra när man ska bli nerkissad;)

Marsvin kan bitas, om de blir riktigt rädda, men det är ovanligt.
Jag har aldrig blivit biten, och har aldrig hört någon annan marsvinsägare som blivit det heller..
Det är vänliga, snälla djur, dock lite försiktiga i början!

Intelligenta vet jag inte om jag vill kalla mina:D
De är inte lika smarta som tex råttor, men visst lär de sig komma ihåg vad olika signaler betyder, och med riktigt tålamod kan man nog lära dem enkla trick.
Jag försökte lära mina att komma på inkallning var och en för sig, när just dess namn ropades, och höll på ett bra tag utan att lyckas:D
Men de kommer om man visslar allihopa, för det betyder maaat:ide:

Ja, visst är det en cockerspaniel:)
Hon fungerar jättebra med marsvinen, har varit lite nyfiken men nuförtiden bryr hon sig inte så mkt om dem när de är i buren.
Tar jag upp dem i knäet vill hon gärna nosa, men gör ingenting.
Jag vet inte om det är rasbundet, min rottweiler är likadan.
Vi sover i samma rum allihopa, marsvin, hundar och människa:D

Jag skulle inte lämna marsvinen lösa med hundarna, men det kanske är rent sunt förnuft, det KAN ju hända något med även den djurvanaste hund.

Vill du veta mer om cockerspanieln kan du läsa i en aktuell tråd på hund som jag cokså har svarat i:)

Har inte läst det andra skrivit , så skriver det jag vet ;)

Om du ska skaffa marsvin så måste du först ha en bur ( :bump: ) . Det är bra att ha en 10-20 cm hög plast"vägg" så att de små svinen inte skvätter ut alltför mkt .Jag skulle inte rekomendera en bur helt i plast förutom locket , det blir så jättevarmt där i ! Ja , i buren sen då så ska du ha kutterspån - det gör att det inte luktar . Många lägger tidningar under spånet men det är inte alls bra , då marsvinen gärna tuggar på allt :angel: I buren bör det inte finnas nåt hus till att börja med iaf , så att dom lär sej att inte vara rädda . Jag ska åså säja att det är lag på att ha minst 2 , gärna flera , i samma bur ! Man kan ha en hone och en kastrerad hane (om man inte vill avla) eller två honor ur samma kull . Man kan ta ett vanligt trähus (omålat) och vända ingången mot väggen så att svinet inte kan gå in i det med hoppa upp på huset . Ngt mkt smidigt är att sedan placera matskålen ovanpå huset , så får de lite motion innan de får glufsa i sej :idea: Ett marsvin ska ha lite mage - dock får det inte bli överviktigt . Ett "normalstort" marsvin bör väga 800-950 gram . Men som med alla är detta väldigt individuellt . Är det i lagom hull så behöver det inget "krafftfoder" utan det räcker med hö . Men det kan ändå kännas bra att sticka till dom lite mat ;) Dom bör då äta krossad korn eller pellets . Det finns ett bra pellets på Granngården som heter Carrier som är mkt bra ! Har marsvinet matproblem eller av annan anledning inte vill äta kan man ge dom smådjursblandning . Annars är detta inget jag skulle rekomendera . Det är mycket fett i sånt .. Hö ska djuret alltid ha tillgång till och även en liten vedklabbe att slipa tänderna på är bra :) Nu har jag tjötat länge om maten ;)
En vattenflaska ska alltid finnas i buren . Vattnet bör bytas minst varannan dag och det är bra om man häller i nån tiondel med gnagarmust , eller vitaminvatten i det . Sen måste marsvinet ha grönsaker som vitkål , paprika , äpplen och/eller morötter varje dag . Gurka är mest vatten så det kan ges som godis . Tomat är inte heller bra för de små djurens magar :crazy:
Spånet i buren ska bytas minst en gång i veckan och det ska finnas ett 3-5 cm tjockt lager ung :)
Klorna måste klippas regelbundet . Det gäller att se upp med pulpan , som sitter lite "osynlig" inne i klon så att säja . Marsvinen måste kelas med varje dag och iaf mina blir överlyckliga om man pratar med dom ex. medans man ger dom mat eller gör nåt annat dom tycker om .
De ska få mat vid samma tider varje dag , för de är som många andra djur vanedjur och kan bli sjuka om man bryter deras rutiner . Därför är det också viktigt att göra en försiktig övergång från ett foder till ett annat om så önskas . Har man möjlighet till så är det jättebra om de kan få gå på "bete" på sommaren men precis som med hästar måste man vänja dom vid gräset stegvis .
Ett marsvin blir 4-10 år gammalt .
Det finns massor av olika raser men det jag skulle rekomendera om man "bara" vill ha en kompis är en korthårig typ .
Ja , det var väl det ;) Skriv igen om du vill veta mer !

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 598
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 004
Senast: Ravishing
·
Ridning HejHej, bara jag igen. *vinkvink* Lite mer liv har an dressyrforumet, och mkt tekniskt tal har, sa tyckte traden passade bast har inne...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 159
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar