Sv: Allt om marsvin!!
Marsvin är trevliga djur!
kan dra lite information i korta drag här
Marsvin köper du antingen i en djuraffär med bra djurhållning eller genom uppfödare.
De ska bo minst 2 och 2 för att trivas, dvs de är flockdjur.
Hane+ hane eller hona+hona.
Buren ska vara minst 100*50/2 djur, men gärna större såklart.
Strör gör man vanligast med kutterspån, och buren städas ur helt 1 gång/vecka, gärna oftare.
I buren bör det finnas minst ett hus som marsvinen kan gömma sig i, vattenflaska, grenar att tugga på och gärna lite annat roligt.
Marsvin ska ha fri tillgång på hö i buren, det behövs för att deras magar ska må bra och hållas igång.
Utöver det kan man ge 1-2 msk pellets/marsvin och dag, men där kan man behöva vara lite vaksam så inte marsvinen blir för tjocka.
Det är viktigt att marsvin får c-vitamin i sig dagligen, då det är ett ämne de inte kan producera själva (precis som människor).
C-vitaminer ges bäst genom färska frukter och grönsaker.
Tex broccoli, paprika och persilja är rika på c-vitamin.
Annars uppskattas de flesta grönsaker och frukter av de små svinen, men citrusfrukter bör ges sparsamt!
Gurka och isbergssallad är gott men inte speciellt näringsrikt och bör endast ges som godis kompletterat med nyttigare grönsaker.
Man kan ge c-vitamin i vattnet och i berikad pellets men det blir sällan tillräckligt eftersom cvitaminen i såna former dunskar snabbt.
Marsvin har tänder som ständigt växer.
Därför ska det finnas saker att gnaga på i buren!
Grenar som inte är giftiga, stora träbitar, "gnagarstänger" (som brukar vara väldigt populära och tyvärr väldigt fettbildande
) är bra för att underhålla tänderna.
Man bör ha koll och titta i marsvinens munnar regelbundet för att se så bett och tänder ser normala ut.
Blir tänderna för långa har marsvinen svårare att tillgodogöra sig näringen.
Vatten ska såklart alltid finnas i buren, och byts dagligen!
Klorna klipps vid behov, hellre lite och ofta än sällan och mkt.
Marsvin är sociala djur som inte trivs med att sitta i buren hela tiden!
De vill ut och upptäcka världen, springa på golvet och sitta i knäet och mysa. De ska aktiveras dagligen!
De kan vara skygga/försiktiga till en början, men när du väl vunnit ett marsvins förtroende har du en riktig kompis
Modiga "svin" är pratsamma och lär sig fort känna igen signaler som säger att det är dags för mat.
Mina vet att de får mat direkt på morgonen, och sätter igång att vissla som dårar såfort jag sätter mig upp i sängen
marsvin finns i många varianter, olika färger och hårlag. Enklast att sköta är de mer kortpälsade varianterna.
De blir mellan 5-7 år gamla vanligtvis.
Min äldsta tant är 8 och still going strong
Hojta om det är något du undrar över, något som låter galet( klockan är ju ganska mkt så jag kan mkt väl ha sluddrat till det ngnstans
)eller om du vill veta något mer!