ALLT OM: Kvalitetsbedömningar, resultat osv

Sv: ALLT OM: Kvalitetsbedömningar, resultat osv

ameo skrev:
Vi samlar ALLT om kvalitetsbedömningarna i den här tråden!
Måste ni blanda ponnykvaliten med halvblodskvaliten. ???????????
Låt oss ha 2 trådar istället.

*knapplån*

Återgår till ponnykvalitets :).

Nån som ska till Åstorp idag? Jag är på väg dit nu, ska bli jättekul även om jag är lite lagom degig i huvudet efter tre timmars sömn ;). Kommer nån härifrån dit, så hälsa gärna! :) Mig känner ni nog igen på den stora kameran!

Mvh Cissi

Sv: Kvalitetsbedömning i Roslagen

Rodde skrev:
Men det kanske är bra för dom som står i ett centralt läge, att ha tre ridponnyhingstar på naturlig betäckning om man bor lite off är ingen hit!

Inte heller om man vill avla och bor i Norrland, men bor man i skåne eller Göteborgs trakten då är det bra om dom går på Naturlig betäckning.
Likaså om man vill betäcka ett WM sto, vi har haft flera WM ston som är inseminerade med våra hingstar eller små c ponnyer.
Nej Tack jag ser det som en utveckling att hingstar går på semin, fast det är betydligt mer jobb för den som har semin än naturlig betäckning.
Man kan inte längre skicka runt sina hingstar på station då folk också kräver att dom ska tävla, då måste hingsten finnas där ryttaren finns.

Nu får man ju dessutom betydligt mycket mer betalt för ett bra ridponnyföl, fråga Per Åke vad han får för sina det är bra betalt än om man jämnför med t.ex welsh o NF.
Men har man ett vanligt korsningssto blir nog priset på fölen kanske inte så höga.
I mina ögon skrämmer man bara bort presumtiva uppfödare och köpare samt gynnar den Irländska importen och buskaveln.

kima skrev:
"Lånar knapp"

Jag har en kompis som startade i Kvalitets-tävlan med sin ponny lördag 3 sept. I Nossebro tror jag det var.
Jag är inte så insatt i ponny.
Någon som vet var jag kan hitta resultaten?
Jag undrar precis som Kima: Vet någon var man hittar resultaten från Nossebro? Jag sålde en ponny förra året som var dit och gick bra. Alltid roligt att jämföra resultaten tycker jag.
Ragnhild

Jo, jag hittade mina bekanta.
På hemsida för connemara och sen connemaror i kvalitetstävlan.
http://www.connemaraponny.org/kvalitet.htm
Kanske inte vad du sökte. Det var bara reultatet för min kompis och hennes elevs ponny med där. Båda ponnyerna är utbildade av min kompis.
Tyvärr är inte resultaten för övriga ponnyer från Nossebro med där, utan bara resultat för connemaror.

Senast ändrad av en moderator:

Men hur ska man då gå tillväga om man vill avla ridponny i Norrland? Eller ta en av de dyraste ridponnyerna i Sverige han fick 47 ston på semin i år inte blev någon rädd där!
Nej vill man ha kvalite då får man betala, jag har en welsh hingst och han går på Naturlig betäckning men jag har fått fler förfrågningar på honom ifall jag kunde sätta honom på semin än han får på naturlig betäckning, hur kommer det sig?
Kommer man till min station t.ex om man ska använda våra hingstar kostar det ingen stations eller semin avg. och man kan betala veterinären /gång om man vill inte en hel klumpsumma.
Men i år hade jag ett sto som inte ville bli brunstig, hon fick kollas med ultraljud flera gånger sedan sprutas igång och sedan betäckas naturligt så kan det gå! Ska man ha en kvalitets avel måste man nog vara beredd att betala.

Rodde skrev:
Eller ta en av de dyraste ridponnyerna i Sverige han fick 47 ston på semin i år inte blev någon rädd där!
Nåväl, det sägs ju att allt kan säljas med bra reklam, även konserverad gröt. För mig är det ganska fantastiskt att en hingst utan tävlingsmeriter(och kom nu inte igen och hänvisa till utländska meriter) kan attrahera så många ston, men visst, det blir vackra föl, men är det viktigast för en sport/tävlingsponny att vinna som föl?
Dessutom ganska konstigt att samma hingst finns tillgänglig på semin i holland till halva priset :banana: :banana: :banana: ...lite mysko i mina ögon.

Den hingst jag hänsvisar till gick från ingenting till över 70% i FEI dressyr på 6 månader! Det gjordes också efter det att hingsten inget gjort på ca 6 år! Likaså hans far har på "gamla" dar gjort komet karriär inom dressyr i Holland.
Hans äldsta avkommor i Sverige är i år 3 år och Minst en visad har fått hopp diplom, en annan fick en 10:a på traven i Halmstad, runt om har yngre avkommor vunnit massor på utställning!
Samma hingst finns inte tillgänglig för tillfället i Holland!
Jag kan också tala om att ägaren till hingsten inte haft en enda annons om man jämnför med andra ridponnyhingstägare.....
Nej det är inte viktigt för en sportponny att vinna som föl, men det är av högsta betydelse för en godkänd hingst att ha avkommor som vinner hela vägen föl, unghäst och sedemera på tävlingbanan. Vem vill avla fula föl, nej alla vill ha exteriört korrekta föl med bra gångarter och en högridbarhet, men det får framtiden visa.....

Rodde skrev:
Den hingst jag hänsvisar till gick från ingenting till över 70% i FEI dressyr på 6 månader! Det gjordes också efter det att hingsten inget gjort på ca 6 år! Likaså hans far har på "gamla" dar gjort komet karriär inom dressyr i Holland.
Hans äldsta avkommor i Sverige är i år 3 år och Minst en visad har fått hopp diplom, en annan fick en 10:a på traven i Halmstad, runt om har yngre avkommor vunnit massor på utställning!
Samma hingst finns inte tillgänglig för tillfället i Holland!
Jag kan också tala om att ägaren till hingsten inte haft en enda annons om man jämnför med andra ridponnyhingstägare.....
Nej det är inte viktigt för en sportponny att vinna som föl, men det är av högsta betydelse för en godkänd hingst att ha avkommor som vinner hela vägen föl, unghäst och sedemera på tävlingbanan. Vem vill avla fula föl, nej alla vill ha exteriört korrekta föl med bra gångarter och en högridbarhet, men det får framtiden visa.....
För tillfället till avel i holland? Skulle tro att avelsäsongen är slut där, liksom i sverige? I allafall har nämnda hingst varit tillgänglig förra året i holland till ett mkt lågt pris.
Eller är det så att även holländarna börjar inse att det räcker inte med en vacker trav och dressyrmeriter? Har hingsten överhuvud taget startat i hoppning någon gång?(och snälla, kom inte igen med det där om utländska meriter.....) :banana: :banana: :banana:

poloplayer skrev:
För tillfället till avel i holland? Skulle tro att avelsäsongen är slut där, liksom i sverige? I allafall har nämnda hingst varit tillgänglig förra året i holland till ett mkt lågt pris.
Eller är det så att även holländarna börjar inse att det räcker inte med en vacker trav och dressyrmeriter? Har hingsten överhuvud taget startat i hoppning någon gång?(och snälla, kom inte igen med det där om utländska meriter.....) :banana: :banana: :banana:

Den här hingsten har utan tvekan gjort/kommer att göra en beundransvärd insats i Svensk ridponnyavel, hingsten förbättrar i princip alla ston.
Här menar jag med förbättring, att avkommorna får mer ridponnytyp och rör sig som ridponnyer.

Det är inte en utpräglad prestations hingst med bakomvarande släkt som presterat i sporten eller att han varit någon speciellt framgångsrik sportponny.

Hade Sverige haft en lätt ädel elegant och prestationsstark ridponnystam, så hade han troligtvis kunna åka hem igen för då hade han INTE haft avelsvärde.

Nu har inte Sverige det, vi har i princip inga ridponnyer överhuvudtaget.

Denna nu mycket verksamma lätta ädla eleganta hingst, lämnar väldigt många avkommor och de har nu ivarjefall blivit mer ridponnylika--dom har fått en kropp mer lämpad för avelsmålet än vad deras mödrar hade.
Genomgående är att han lättar upp och ger en bra galopp, något som för framtida hoppavel måste vara ett stort +++.

Troligtvis kommer denna generation Svenska ridponnyer inte kunna göra några omvälvande fantastiska sportinsatser.

Vad det gäller för hingsten som sportponnyförvärvare så blir hans chanser bättre som morfarshingst, vi kommer att ha gott om fina ston efter denna hingst som är konstruerade såsom lämpliga för hoppsport--betäcks dessa ston med en prestationshingst med utpräglad arvbarhet av hoppförmåga--Då jäklar kan det börja hända saker...........

Peråke

Senast ändrad av en moderator:

Hej Peråke,

om du fick välja vilken hingst som helst och hade totalt obegränsade ekonomiska resurser för att köpa in en prestationshingst med hoppinriktning, vilken hingst eller blodslinjer skulle du då välja?
:banana: :banana: :banana:

peråke skrev:
Stoet Coed Coch Fizz importerades året efter hon fött Catherstone Red Gold till Sverige.
CRG är både i Tyskland och Holland anfader till deras allra bästa sportponnier. Totalt oräkneliga är de hingstar som nu går i avel och för det blodet. Bla annat årets EM guldmedaljöret i Dressyr och Fälttävlan.

Vad hände då med detta sto i Sverige och Svensk ponnyavel ???

Vad jag enligt hörsägen har förstått så betraktades hon inte som renrasig welsh i Sverige och kunde därmed INTE användas i avel.

Av den anledningen verkade hon inom Svensk buskavel.
Föllista Coed Coch Fizz
1961 Catherston red Gold e. Bubbly ue Bubbly--exporterad till Holland.
1962 Wärnanäs Isolde e. Bubbly ue Bubbly (moderlivsimport)
1963 Wärnanäs Isidor e. Rhyd-Y- Fellin ue Bubbly (buskhingst som ger bla upphov till två mycket bra sportponny Golden Flash och Little Big man)
1964 Wärnanäs Isabella e. Coed Coch Barn
1965 Wärnanäs Idla e.Nimran OX
1966 Wärnanäs Iowa e. Shalbourne Prince Florin
1967 Funny Girl e. Nimran OX
1968 April SPR 3615/68 e.Stoatley Pride
1970 Flammans Apertiff e. Stoatly Pride
1971 Flammans Cognac e. Cawdor Hyvel
1973 Coronett e. Cawdor Hyvel

Tja om inte OM hade varit, så egentligen hade Sverige här en helt otrolig förutsättningar till sportponnyavel !!!!

Men det bara MÅSTE finnas avkommor till dessa ston.
I Svensk tidig ridponnyavel fanns mycket bra ridponnyblod tillgängligt, men eftersom dessa welshar INTE var renrasiga och Svensk ponnyavel var "renlärig" så gick aveln utanför welsh stamboken.

Svenska ridponnyuppfödare måste lära sig att känna till historien, det vi försummade "i går" går möjligtvis kanske att reparera i dag.

peråke

Jag har två ston som har Catherston red Gold som farmorsfarfar

*lånar min egen knapp*

har nu gått igenom (och håller på att ladda upp) alla bilder från Åstorp, har en känsla av att jag träffade mer än en Bukefalosare? :D Dimmansstuteri känner jag ju, men var där inte åtminstone en till (som jag trodde födde upp shetlandsponnyer men som kom med en fin new forest :;)?

Jättefina ponnyer i alla fall, såg jättefina ridponnyer, welsh mountain, en trevlig welsh cob, connemaror, new forestar, en dartmoor och en shettis :). Har jag glömt nån? ;)

Kenny Kavat och Ruby Roadster sitter nog lite extra på näthinnan... :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat