ALLT OM: Kvalitetsbedömningar, resultat osv

Sv: Kvalitetsbedömning i Roslagen

peråke skrev:
Svenska ridponnyuppfödare måste lära sig att känna till historien, det vi försummade "i går" går möjligtvis kanske att reparera i dag.
Det vi försummade igår är vad vi måste ta igen idag!! I dagens läge, med mer kunskap om avel, mer pengar att lägga på aveln, samt fler kunder på ponny kan vi i dagens Sverige producera EM-vinnande ponnier om man vill. Dock är det viktigare för de svenska uppfödarna att det går bra på fölvisningen och 3-års testet, än vad det gör på tävlingsbanorna som 10-åring.

Att ponnierna var bättre förr håller jag inte med om. Visst kanske mycket bra blod har försvunnit, men nytt blod som är minst lika bra om inte bättre har tagit platserna av de som försvann.
Vi kan inte klaga på att vi inte håller en lika hög kvalitet som tex Tyskland, England, Irland, där man kan massproducera ponnier till ett helt annat pris än i Sverige. Klart att de har fler ponnier i EM-placeringarna....det föds ju mycket fler ponnier och de har duktiga barn som kan producera fram och utbilda dessa ponnier, någonting vi i Sverige faktiskt saknar.

ramonarunds skrev:
Det vi försummade igår är vad vi måste ta igen idag!! I dagens läge, med mer kunskap om avel, mer pengar att lägga på aveln, samt fler kunder på ponny kan vi i dagens Sverige producera EM-vinnande ponnier om man vill. Dock är det viktigare för de svenska uppfödarna att det går bra på fölvisningen och 3-års testet, än vad det gör på tävlingsbanorna som 10-åring.
.

Inom Svensk ridponnyavel är det exakt så som du skriver. Fullständig masshysteri har utbrutit med betäckningar av hingstar om dom lämnar vackra föl och högt exteriört bedömda unghästar.
Vi har ridponnyhingstar som med braskande reklamtexter framhåller oräkneliga föl med fantastiska exteriörpoäng som i princip enda merit--.

Är det månde ett arv ifrån våran historia, där ponnyavel framförallt var/är, att uppfylla en exteriör rasstandard och inte någon form av brukbarhets kriterie ????

peråke

Men om man tittar på holländsk NWR Avel har man kunnat kombinera det vackra med prestation både hopp och gångarter.
Man kan ju ändå inte tycka det är ett minus om en hingst förärver vackra föl, de flesta av våra ridponny hingstar är ju ännu så unga så de inte kommit ut på tävlingsbanorna ännu!
Vi har också endast i ett antal år satsat på ponnyutbildning och då utbildad små ryttare.
Tidigare har våra ponnyryttare sluppit undan på sin"gullighet" och tränare har inte tagit dom på allvar.
Statusen har väl inte heller varit för hög att satsa på ponnyutbildning, man har väl alltid ansett att stor häst utbildare var snäppet bättre

Vad jag vet har många mycket duktiga hingstar som gett otaliga bra avkommor aldrig gjort något själva.
Kommer en ponny/häst upp i 30-50 ston /sässong då går det knappast att rida dem
p.g.a förslitningar!

Rodde skrev:
.
Kommer en ponny/häst upp i 30-50 ston /sässong då går det knappast att rida dem
p.g.a förslitningar!
Kära nån, klarar inte en hingst det, då bör den absolut INTE användas i avel!
Vad gäller dom unga hingstarna, visst är det underligt att ingen hingst tävlar, vilken halvblodsuppfödare med inriktning på prestation skulle nöja sig med att hingstarna godkänns som unga och därefter inte visar någon prestation alls på tävlingsbanan????

Senast ändrad:
Kvalitetsbedömningen på Strömsholm

Är det någon som har varit där, skulle själv åkt dit hela helgen men blev sjuk. Vore roligt att få höra lite resultat och kommentarer därifrån, både gångarts och hopphästar.

Vad det gäller halvblodshingstarna jag haft har ett flertal haft över femtio ston och ända upp till 120 ston och jag kan inte påstå att någon av dem har fått synbara förslitningar av detta

Veronas Bogi som har Valentino som morfar.
Veronas Gerswin som har Valentino som morfar.
Pauli som har valentino som mormors far.
Valdo som harr Valentino fyra gånger på mödernet.
peråke.
och Bocaccio Arden som då följdaktligen har Valentino som farmors far och dessutom har stått på naturlig betäckning i år :bow: :bow: :bow:

Nej, jag skulle inte utsätta min hingst för det, att hoppa på bock är ansträngande nog, det sliter hårt på knälederna bak. Men det finns naturligtvis undantag, beroende på hur lätt dom släpper på bocken, en del hingstar kräver många hopp för att släppa och då kan man ju trippla antalet hopp!
För vissa individer är en del saker enkelt för andra tar det hårt! Nej då har du väl haft tur, men det är många som inte låter sina hingstar betäcka när dom tävlar.

Det är nog mer en tillfällighet att han stod på naturlig betäckning!

pezon skrev:
och Bocaccio Arden som då följdaktligen har Valentino som farmors far och dessutom har stått på naturlig betäckning i år :bow: :bow: :bow:

Bocaccio Arden, är dessutom undan en mödernelinje som rönde samma öde som Coed Coch Fizz.

Stoet Cusop Arden född 1958, en fullblodskorsning mellan welsh sec A och fullblodshingsten Ardencaple.

Importerades från det kända Cusop stuteriet. I Sverige var hon förstås inte välkommen som welsh och ridponnyavel skedde endast utanför stambok och utan möjlighet att avelsvärdera och godkänna ridponnyhingstar.

Nåväl hon gick tydligen i avel ändå...

Producerade vad jag känner till fyra döttrar som samtliga hade hoppmeriter i msv och även i generationer lämnat sportponnyer.

Arden Beauty -64 e. Pelican OX

Beautiful Arden e.Cawdor Hyvel

Annie Arden e. Sweet Reclaim

Grey Theresia arden. e. Kåltorps primus .

De här fyra stona har samtliga lämnat döttrar som avlats vidare på och även dotterdöttrar och dotterdotter döttrar. Aveln har gått till så att man använt omväxlande godkända welshhingstar och omväxlande fullblodshingstar. Stona har gått lagligt att avla vidare på, men hingstar har inte varit möjligt att godkänna.
Ättlingar i denna stolinje känns igen på tävlingsbanorna med tilläggsnamnet Arden, inte alla men relativt sätt många.

Det av dom här fyra stona som fått betydelse i mordern ridponnyavel är det fjärde uppräknade, Grey Theresia Arden e. Kåltorps primus, som betäcks med King´s Bonus och föder en dotter, Quen Arden.

Quen Arden är nu ett stambokfört ridponnysto och producerar med ridponnyhingstar nu efter att stolinjen funnits i Sverige i 40 år ---ääääääääääntligen stamboksmässiga ridponnyföl.

Ett förvärvningssäkert sto som bl a är mor till ridponnyhingsten Bocaccio Arden.
peråke

Kanske det, men han har fått fler ston tack vare det.

:bow: :bow: :bow:
Bugar och bockar för denna intressanta läsning.

Burra skrev:
Vad det gäller halvblodshingstarna jag haft har ett flertal haft över femtio ston och ända upp till 120 ston och jag kan inte påstå att någon av dem har fått synbara förslitningar av detta
Hur många av dessa har bet naturligt?

Men det kanske är bra för dom som står i ett centralt läge, att ha tre ridponnyhingstar på naturlig betäckning om man bor lite off är ingen hit!

Inte heller om man vill avla och bor i Norrland, men bor man i skåne eller Göteborgs trakten då är det bra om dom går på Naturlig betäckning.
Likaså om man vill betäcka ett WM sto, vi har haft flera WM ston som är inseminerade med våra hingstar eller små c ponnyer.
Nej Tack jag ser det som en utveckling att hingstar går på semin, fast det är betydligt mer jobb för den som har semin än naturlig betäckning.
Man kan inte längre skicka runt sina hingstar på station då folk också kräver att dom ska tävla, då måste hingsten finnas där ryttaren finns.

Nu får man ju dessutom betydligt mycket mer betalt för ett bra ridponnyföl, fråga Per Åke vad han får för sina det är bra betalt än om man jämnför med t.ex welsh o NF.
Men har man ett vanligt korsningssto blir nog priset på fölen kanske inte så höga.

Det är mer jobbigt för en hingst att betäcka bocken än stoet! Stoet går fram när hingsten är klar, bocken står still! Där får hingsten backa bakåt på sina två bakben.
Ibland krävs det upp mot 15 hopp för en hingst att släppa, andra klarar det på ett hopp, lite beroende på var i sässongen man är.

Men dom tävlades väl inte samtidigt? Hittar t ex i hingstkatalogen från 1982 att Flamingo är avelsverksam via semin p g a att han ska tävlas.

Fast du menar kanske att de började betäcka naturligt i unga år och sedan tävlades?

Något som sliter på hingstarna är när de ska betäcka ston som är större än de själva. De flesta halvblodshingstar betäcker ju bara ston i sin egen höjd.

Rodde;
Betäcker du i grop så måste hingsten gå bakåt precis som vid en bock. Går stona framåt så glider hingsten ner i gropen :o

Sv: Kvalitetsbedömningen på Strömsholm

Vi visade en valack eQuite Easy-Irco Marco.
Vet 1 10-10
Vet 2 10 10
Ext 37p
Gång 7677
Hopp 99
Är jätteglada direktkvalad till 4-års championatet

Ja jag vet men jag ska besöka dig och din grop! jag vill ju inte ge dig alla mina ston.....
Jaguar har bara tagit imot welsh ston i sin egna eller mindre storlek i år! Han betäcker naturligt och tycker inte det sliter!!!

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat