Allt om fölmönstring! Sammanslagen tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
L

Loviza

fölmönstring-statistik?

Sedan några år tillbaka ska ju resultatet på fölmönstring vara offentligt. Har sökt efter samlade resultat på ASVH´s sida utan resultat. :mad:
Är det någon som vet om det finns något sådant sammanställt??? Har hittat enstaka resultat sedan 2003 o 2004 på de enskilda avelsföreningarnas hemsidor.

Mitt sto är dräktig med en hingst som ej varit i aveln så länge så att hans avkommor har gått 3-års test. Vore därför roligt att se vad hans avkommor haft för resultat på fölmönstringarna. Självklart får man ju ta det med en nypa salt eftersom föl växer så olika men det vore skoj ändå...

Lite hjälp ang. Fölvisning...

Jag frågade i tråden "Fölmönstring" men fick inget svar så jag testar igen.
Jag har tänkt att visa Do-re-mi (f. 4 Juni) i höörby (tror jag det var) i Augusti.

MEN... Vad ska man göra på en fölvisning??? Träna på m.m.
Jag ska även visa Kitara för stambokföring.

/ Kitara_ Som är tacksam för all hjälp då det är första fölet...

Sv: Lite hjälp ang. Fölvisning...

Hej!!

Det som är bra att träna på är ju att fölisen går att leda i skritt och trav. Träna också på att ställa upp den.
Sen kan det ju vara bra att träna den att åka transport och att bli släppt i ridhus med mamman.
Förra året visades fölisarna i ridhuset här uppe och skulle då släppas fria. Många av de som var där hade aldrig varit inne i ett ridhus så det blev mycket sämre resultat för många eftersom de var väldigt spända!

De brukar väl släppas "fria" när de bedömer galoppen?

Har du kollat på ASVH:s hemsida?

Jag fick i deras monter vid Falsterbotävlingarna en broschyr som heter Bedömningsregemente föl 2005 och jag tycker att den borde finnas på nätet...

Men jag läser innantill och hoppas att jag hittar svar på dina frågor :)

Under rubriken utrustning står att under förberedelser och vid ur- och pålastning ska stoet vara tränsat och fölet ledas. Träna gärna på att visa fölet med grimma och grimskaft, samt att ställa upp fölet med sidan mot domare och publik. Om möjligt skall sto och föl vara flätade.
Ägare/förare/medhjälpare ska vara prydligt och ändamålsenligt klädda samt bära godkänd hjälm med knäppt hakband vid allt handhavande av sto och föl på bedömningsplatsen.

Stoet skall vara försedd med nummerlappar under bedömningen (tillhandahålles ej av arragören). Vi rekommenderar att nummerlapparna sätts på stoets träns då nummerlappar på fölets grimma skymmer och drar uppmärksamheten från ett vackert fölhuvud.

Under rubriken visning står att man ska tänka på att visningen sker i en främmand emiljö som är obekant för sto och föl.
Varje föl visas enligt följande:
1. Sto och föl leds in och ställs med sidan mot publiken.
2. Visning av sto och föl vid hand i skritt och trav enligt domarens anvisningar.
3. Fölet släpps, visaren springer med stoet på fyrkantsspår för at fölet ska visa sin trav.
* Visningen sker i högervarv och visaren springer på ytterspår med stoet innanför sig. Detta görs dels av säkerhetsskäl, det är mindre risk att få fölet över sig ellr träffas av en spark, och dels för att domaren ser sto och föl bättre.
4. Stoet släpps för att fölet ska få visa sin galopp.

Hoppas att du fått några svar på dina frågor :)

Jag brukar bara vänja fölet vid att ledas i skritt och trav, tänk bara på att stoet ska tränas samtidigt och springa ett par meter framför fölet.

Låt den som är mest van vid fölet hantera det på visningen... Har sett en del otäcka incidenter på fölvisningar då fölen har stegrat och visaren har inte släppt efter varpå fölungen har slagit över och en gång var det ett föl söm visades med alldeles för långt grimskaft, fölet sparkade bakut men som tur var träffade det bara skärmen på hjälmen. Såg jäkligt läskigt ut.

Det kan också vara bra att se hur fölet reagerar på att springa lös med grimma på, är grimman lite stor har den en tendens att glida ner på halsen och irritera, då är det bättre att visa fölet lös utan grimma.

Slutligen tycker jag att man bör visa upp sina hästar från deras bästa sida och att både sto och föl ska vara knoppade, det kan ju vara lite svårt med föl men stoet ska absolut vara flätat, speciellt om det ska stambokföras.
Tycker också att man ska ha lädergrimma med vitt grimskaft på fölet och ett träns utan nosgrimma på stoet, samt tänka på att man är ren och snygg själv, helst med vita ridbyxor (inte ridbyxor och absolut inte med knähöga rutiga strumpor), vit skjorta, marin blå slips och mörkblå tröja.
Det behöver inte kosta massor, man kan för en ganska liten summa köpa kläderna på någon herraffär med låga priser, te x de som gör reklam på tv hela tiden med ett gäng snygga män i olika åldrar som står och spänner sig...

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl olika med vad som definieras som snyggt. Jag tycker den klädsel du skriver om är :eek: Man kan vara snygg och prydlig utan slips och marinblått!

Hmm det är ju upp till var och en vad man tycker är snyggt men om man har ett fint föl och går vidare till fölchampionatet eller ännu bättre till riksföl är det den klädsel jag beskriver som gäller, dessutom ser det proffsigare ut om man klär sig enligt anvisningarna.

Även om man inte tycker det är snyggt så uppskattar både arrangörer, domare och andra medtävlare ett prydligt ekipage vare sig det gäller en fölvisning eller en vanlig ryttartävling.

Jag visar alltid både sto och föl knoppade. Lite pälsglans och olja runt ögon och mule ger "pricken över i".
Vi är dåliga på att träna och fölen är egentligen helt ohanterade (skäms). Vi brukar leda dem i grimma en-två gånger innan vi åker iväg och vi har aldrig haft dem i ridhus innan. Inget att rekommendera andra kanske. Stona är dock rutinerade och det brukar gå bra med visningen.
Vi leder bara fölet i skritt och släpper direkt efter det, utan grimma på. Jag har hittills aldrig sett ett föl trava bra i grimskaft och vill hellre ha den visningstiden när fölet travar löst.
Om man kommer till championat så går man på ring efter första bedömningen och får trava en långsida och då har jag lång lina på fölen och springer bakom (utanför sparkavstånd) så att fölet kan trava bredvid sin mamma och jag är bakom stoet. Kanske inte det optimala ur säkerhetssynpunkt, men man får oftast till en ganska bra trav då.
När det gäller klädseln, så är det snyggt om båda som leder hästar är klädda lika. Vi har beige/ljusa byxor och mörkblå tröjor. Den klädseln har vi haft även på Riksföl och det har gått bra.

Tack till alla som hjälper mig att reda ut detta!
Och till de mycket givande svaren!

Mini går utan problem i grimma och grimskaft.
Stoet brukar inte bry sig så mycket när hon kommer ut på okända platser växer lite och visar upp sig.
Tänkte ta ut transporten en dag och last träna lite, MEN ska fölet gå in först eller stoet?? :confused:

Jag får väl ta och träna på att knoppa Mini inte mycket att knoppa bara :D :o

IMG_3186.jpg

/ Boel

Sv: fölmönstring-statistik?

jag vet faktiskt inte, men när jag har visat mina föl på fölvisningar i den lokala avelsföreningen så har jag för mig att det står i deras papper att resultaten inte finns officiellt. Det är halvblod som jag har. Men är inte säker.

Man kan vara prydlig i andra färger på kläderna. Själv har jag en grå hjälm, och kommer att visa upp mitt föl nästa år i gråa ridbyxor och grå tröja. Och kom inte och säg att grått inte anses som en prydlig färg ;)

Nej då grått är helt ok men går fölet vidare så...

Om Jarrah kunnat visa sina föl på riksföl utan vita ridbyxor ska jag nog också kunna det, om vi någonsin kommer så långt!

Du gör som du vill. Den varmblodsklubben jag tillhör kräver dock ovanstående klädsel vid championatet och när man redan har de kläder som brukar användas vid större visningar, typ bruksprovet, så har vi alltid använt dem vid riksföl oxå, sen är det väl inte kläderna som har lett till framgångarna men det är ju trevligt att kunna se proffsig ut när man fotas för ridsport...

Annars är de ju snyggast med några andra brallor än just ridbyxor, gärna tex beiga eller vita jeans. Ridbrallor kräver ju sin figur utan allt för mycket daller när man springer för att se snyggt ut om man säger så :o . Visar själv i marinblå hjälm. marinblå tröja med tävlingsblus med ståkrage under samt vita ngt vidare byxor samt handskar funkar i alla lägen.

Och jag kan verkligen inte förstå varför man ska klä kvinnor i slips :eek:

Nej inte jag heller, kvinnor borde ha på sig korsett, klänning eller kjol och alltid högklackat, om de nu ska envisas med att rida så är det ju bara damsadel som gäller. En kvinna bör absolut inte bära slips, byxor eller några andra typiskt manliga plagg för den delen heller :devil:

Jaja tråden handlar ju om fölvisning så om vi ska diskutera mode kan du ju PM:a mig :smirk:

Hoppas att det går bra på alla fölvisningar och att några Bukefalister går vidare till riksföl!

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka