Allt Om Erlichias!!!

P

Pontiac Firebird

Vad är erlichias?
Är det återkommande? :confused:

Vill veta allt om denna sjukdom pga att andra hästar har/haft det i området.:(

TACK PÅ FÖRHAND!!:bow:

Sv: Allt Om Erlichias!!!

Hej!

Min ettåriga arabhingst fick det i början på maj. Första fästingen och allt på året.

Stallägaren ringde på fredags morgonen och sa att min häst var väldigt slö och såg trött ut. Efter många om och men bestämde vi oss för att inte ringa veterinären eftersom det enda vi såg var att han var slö. (Vi funderade på om det kunde vara sommarvärmen eller något sådant.)
En timme senare så stog han hel svettig och darrade i hela kroppen. Veterinär tillkallades genast som trodde att det var kolik och gav honom B-vitamin plus kramplösande. Veterinären körde sedan därifrån och menade på att hästen var bättre. Det tyckte inte vi. 1 timme senare var det mkt värre och hästen lastades och kördes i ilfart till Strömsholm. Alla inklusive vi trodde i detta läge att det var tarmomvridning.

Väl framme fortfarande riktigt illa däran och veterinärena är inte posetiva. Massa prover tas och de tror att det är levern som av någon orsak håller på att lägga av.

Under helgen stannar hjärtat men de får igång det igen.

På måndag får vi veta att det är Erlichios och veterinärerna berättar att det är både billigt och enkelt att behandla. Han mår redan mkt bättre efter ett dygn.

Vi hämtar honom 3 dagar senare och som jag förstog det skulle det inte ge några framtida men och troligen kommer han inte kunna drabbas igen då de bildar antikroppar mot det.

Han tappade däremot väldigt mkt muskler och blev väldigt tunn snabbt. Men nu en månad senare verkar han må riktigt bra och har gått upp igen. Musklerna kommer nog när som helst!

kan även visa sig som diffusa hältor. min vänninas hbl. hade hältor som kom och gick på olika ben samt viss stelhet. det visade sig så småningom efter div. blodprov vara erlichos.

hon stod på klinik med medicin i dropp en vecka och blev sedmera friskförklarad. tyvärr blev hon aldrig helt återställd och fick efter några år dömmas ut pga. sviterna på sjukdommen endast 10 år gammal, men nu är det snart 10 år sedan så mkt. har väl hänt sedan dess :)

Hej!

Min ettåriga arabhingst fick det i början på maj. Första fästingen och allt på året.

Stallägaren ringde på fredags morgonen och sa att min häst var väldigt slö och såg trött ut. Efter många om och men bestämde vi oss för att inte ringa veterinären eftersom det enda vi såg var att han var slö. (Vi funderade på om det kunde vara sommarvärmen eller något sådant.)
En timme senare så stog han hel svettig och darrade i hela kroppen. Veterinär tillkallades genast som trodde att det var kolik och gav honom B-vitamin plus kramplösande. Veterinären körde sedan därifrån och menade på att hästen var bättre. Det tyckte inte vi. 1 timme senare var det mkt värre och hästen lastades och kördes i ilfart till Strömsholm. Alla inklusive vi trodde i detta läge att det var tarmomvridning.

Väl framme fortfarande riktigt illa däran och veterinärena är inte posetiva. Massa prover tas och de tror att det är levern som av någon orsak håller på att lägga av.

Under helgen stannar hjärtat men de får igång det igen.

På måndag får vi veta att det är Erlichios och veterinärerna berättar att det är både billigt och enkelt att behandla. Han mår redan mkt bättre efter ett dygn.

Vi hämtar honom 3 dagar senare och som jag förstog det skulle det inte ge några framtida men och troligen kommer han inte kunna drabbas igen då de bildar antikroppar mot det.

Han tappade däremot väldigt mkt muskler och blev väldigt tunn snabbt. Men nu en månad senare verkar han må riktigt bra och har gått upp igen. Musklerna kommer nog när som helst!

Jösses, satte de inte in antibiotika vid första misstanke.

Min häst fick erlichios förra sommaren. Antibiotika sattes in direkt och fyra dar på raken. Då hade inte svaren på proverna kommit när behandlingen sattes igång.

Alla veterinärer säger att hästen därefter skall vara botad. Men det är många som menar att konstiga hältor kan följa m.m. Då är det väl troligen så att man som hästägare skyller alla småproblem hästen sedan har på fästingen. Fast vetenskapen säger annat. Däremot kan en häst inte fått rätt diagnos och behandling få märkliga hältor och liknande.

Min häst skall vara full frisk från sitt fästingbett. Men varför dras den nu med spatt och har gjort det i ett halvår. Kan fästingbettet ha försvagat hans fysik och leder?

Hälsning Maja

Har även tittat på en "kuse" som hade erlichias 2005.
Vill veta om det är ett typ "idiotköp"?
:confused::confused:

Nej, det är inget idiotköp förutsatt att hästen går igenom besiktningen. Ehrlichia heter numera Anaplasma och är inte en sjukdom som kommer i skov. Köp om du gillar hästen. Risken att en "frisk" häst ska bli biten av en smittad fästing veckan efter du köpt den är lika stor som att hästen som var sjuk -05 får tillbaka sjukdomen.

Det enda du kanske ska fundera på är om det verkligen var ehrlichios hästen led av? Fästingsjukdomarna är lite av en slaskdiagnos dit mkt som man inte riktigt begriper sig på hamnar. Till synes oförklarliga hältor mm. En positiv titer betyder inte att hästen är sjuk i ehrlichios, endast en positiv PCR-test eller positivt utstryk kan ställa diagnosen. Be att få se veterinärutlåtandena!
Det är mkt värre om hästen hade hälta av annan genes.

Hej! Min treåring, nu fyra, fick anaplasma förra sommaren. Vidrig sjukdom.:( Tycker att hon emallanåt och speciellt nu på sommaren är stel och det "knycker" liksom i korset så hon tappar bakdelen titt som tätt.. usch. Vad hade den hästen som dömdes ut för symptom?
Mvh Linn

Erlichias eller nu mer kallat anaplasma är något som alltid kommer att ligga vilande hos en smittad individ. Det poppar upp lite då och då, och det är inte alltid lätt att veta om symptomen beror på anaplasma, eller om det ligger något annat bakom eventuella hälstor eller slöheter mm mm.

Min valack som nu hunnit bli 21 år fick för ca 8 år sedan erlichias. Jag märkte att han inte var sig lik och ganska tunn efter sommarbetet. Jag bestämde mig då för att ta ett test. Alla tyckte det var onödigt eftersom han inte haltade...men man känner ju sin pålle och han hade dessutom gått i en stor hage under sommaren där en annan häst troligen fått fästinåkomman (hade jag fått reda på). Provsvaret visade att han hade det högsta mätbara resultatet! Han blev behandlad med väldigt stark medicin (som jag nu i skrivande stund glömt namnet på) i tio dagar. Vet sprutade honom med flera sprutor varje dag och då den kan slå ut magen fick jag ge honom en liter A-fil varje dag. Han grinade naturligtvis illa men lydig som han är behövde jag bara peka i krubban och säga "du måste äta!":D Han fick vila någon månad och sedan kunde han sättas igång så sakta. Jag har aldrig märkt något sedan dess. Han blev emellertid väldigt pigg och alert när han blev frisk... Andra har haft mycket krabb och följdsjukdomar. En period precis efter medicineringen när vi skulle skritta igång honom blev han nästan lite knäpp...fick syn på ett gammalt staket uppe på ridklubben och börjad ånga upp sig och satte fart mot det och tänkte hoppa utan fövarning! Det var väldigt olikt honom:rofl: Men det var nog den starka medicinen som grumlade till det lite för honom ...nu är han helt OK!

Kan det ha varit Engemycin han fick? Vet att man ger det idag vid erlichia, men det är ju möjligt att det finns fler preparat att välja på:)

Erlichias eller nu mer kallat anaplasma är något som alltid kommer att ligga vilande hos en smittad individ. Det poppar upp lite då och då, och det är inte alltid lätt att veta om symptomen beror på anaplasma, eller om det ligger något annat bakom eventuella hälstor eller slöheter mm mm.

Det här är ett helt felaktigt påstående. Det finns inget som tyder på att Anaplasmos skulle ligga latent, varken hos häst eller andra djurslag.

Det här är ett helt felaktigt påstående. Det finns inget som tyder på att Anaplasmos skulle ligga latent, varken hos häst eller andra djurslag.

Jag uttryckte mig nog fel med ordet latent. Det jag menade var att de kan ligga villande och komma fram långt efter att individen blivit smittad, eller avslutat sin behandling.

Känner ett flertag som har djur idag som tidigare behandlats mot anaplasma, men som än idag märker av följderna och även att det blossar upp igen. Ofta som skov, oförklarliga hältor eller ren trötthet

Kan det ha varit Engemycin han fick? Vet att man ger det idag vid erlichia, men det är ju möjligt att det finns fler preparat att välja på:)

Ja, det kan det ha varit...

Det här med att en del hästar verkar få återkommande krämpor även efter behandling kanske kan ha att göra med när man upptäcker åkomman. Har pållen haft det en längre tid innan upptäckt kanske det är som med borelia på människor att det satt sig mer i kroppen..
Jag är emellertid mycket glad att vi sluppit det så här långt.

Typsikt nog hittade jag en stor fästing på vår lilla åring igår. Speciellt efter att ha läst svaren ovan...:eek:

Jag uttryckte mig nog fel med ordet latent. Det jag menade var att de kan ligga villande och komma fram långt efter att individen blivit smittad, eller avslutat sin behandling.

Känner ett flertag som har djur idag som tidigare behandlats mot anaplasma, men som än idag märker av följderna och även att det blossar upp igen. Ofta som skov, oförklarliga hältor eller ren trötthet

Den sjukdomen kräver mkt hög kompetens från veterinärer att behandlas på rätt sätt med rätt behandling..

Jag har själv noterat samma fallbeskrivningar som du nämner och vet endast ett fåtal veterinärer i landet som har kompetensen till att utföra rätt behandling.

Om TS vill så går det bra att PM:a.

Finns inga belägg för detta heller. Problemen förekommer dock, men det finns inget som talar för att det skulle vara anaplasman som "blommar upp" - det går inte att påvisa anaplasma hos dessa individer vare sig med serologi, pcr eller vävnadsprover. Man har misstankar om att det kan röra sig om någon komplikation till sjukdomen, någons sorts autoimmun reaktion eller liknande. Mig veterligen har man inte kunnat se att detta drabbar hästar som inte behandlats i akutfasen oftare än de som tillfrisknat av sig själva. Hos kor som drabbas av ehrlichia (antar att det heter anaplasma hä med, men jag är inte helt hundra) får man en kaftig påverkan och mjölkpoduktionen kan sjunka till närapå ingenting under resten av laktationen - lång återhämtningstid, men ingen kvarvarande infektion. Kor springer inte så mycket medan hästar inte mjölkas - nedsättningen märks alltså på olika sätt!

Oftast rör det sig dock om helt andra infektioner eller hältor av annan orsak. Och, inte att förglömma, hästen kan ju smittas av analasma igen.

Oj, oj... Tänk att du inte bara kan allt utan dessutom har reda på vilka som besitter den "rätta kunskapen" i andra yrkesgrupper också.

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
140
Senast: ako
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka