Sv: Allt Om Erlichias!!!
Jag är inte på ngt vis någon expert inom området men kan skriva om två utav våra hästar som haft sjukdomen.
Häst nr 1: Connemara, då 5-6 år, välriden, tävlad högt i dressyr, under utbildning just då men på div 1-nivå. Tappade gnistan lite grann under en period och vi funderade på vad det kunde bero på. Trodde först på ekollonförgiftning. Kändes ofräsch efter under en skrittrunda så jag vände hem, skötte om honom och lät honom sedan stå inne för natten. (I vanlig ordning.) Morgonen efter hade han fruktansvärd ryggont och kunde knappt gå ur boxen. Vet. tillkallades och prover togs. Väldigt höga värden och behandling sattes in omgående. Såg mkt spöken under sjukdomstiden och kunde gå halvvägs in i boxen för att sedan kasta sig handlöst ut i panik. Slet sig otaliga gånger mellan box och hage. Behandlades som jag minns det under ca 2 veckor men jag lät honom vila flera månader p.g.a. rädslan för återfall. Sedan sattes han igång och har varit fullt frisk sedan dess. Idag är han tolv år och har tävlat nationellt.
Häst nr 2: Halvblodssto, då kanske i 10-årsåldern, Msv dress/110 hopp. Minns inte henne lika tydligt då det var mammas häst men hon fick problem med galoppen och prover visade på erlichios. Behandlades och blev bra. Tävlad och tränad mkt efter sjukdomen och kom tillbaka på samma nivå men hade aldrig lika lätt i galoppen som före sjukdomen. Inget återfall och idag är hon 20 år.
En kompis dåvarande ponny fick däremot återfall två gånger men där är jag inte lika insatt i vare sig sjukdomsbild, behandling eller annat. Ponnyn blev frisk dock.
Mvh JV