Allt ni vet, allt ni kan...

Sv: Allt ni vet, allt ni kan...

*raderat* börjar bli snurrig...

Mín pålle fick en senskada för 8 år sedan när vi tävlade ft utanför London. Senan var nästan helt av och han fick en riktig "banansena". Fick hjälp av en jätte bra engelskn veterinär som hjälpte mig att blistra senan med cedaroil (btw jätte otäckt att blistra, hästen mådde fruktansvärt dåligt i en vecka) ungefär två veckor efter senskadans uppkomst.
När vi gjorde ett nytt UL efter ca 7 veckor var hela det "svarta hålet" ljusgrått och han fick börja gå i en något större hage samt två promenader om dagen, efter tre månader satte jag igång och skrittade honom och när vi kom hem till Sverige efter ytterligare två månader gjorde vi ett nytt UL som var helt UA, veterinären kunde inte ens en gång avgöra vliket ben han hade haft skadan på varken med UL eller genom att klämma/känna/titta.

Red och tävlade ft, hopp och dress efter ett år som vanligt, sålde honom efter några år och han har nu gått ft JEM ett par gånger samt NM och andra stora tävlingar utan att få någon reaktion på senan.

Lycka till!

Min häst hade senruptur (dvs senan höll på att gå av i bogen) och en skadad sena i bakbenet.

Hon gick inte att rädda.

teammalmgren skrev:
Ajdå är inte din häst frisk ännu. Man kan ju inte påstå att du haft tur direkt.

Vad framkom efter ultraljud då? och vad har du fått för rehab-program? Haltar h*n?

Själv sitter jag med samma skada på min 3 åring. dock har han gått löp med denna innan han kom till mig och inte visat hälta.
Vet. har bara föreslagit vila och försiktigt igång sättning.

Han har nu vilat i 2 månader i vanlig hage och lindas efter behov med BoT paddar. Han har bara stått hos mig i två vecor så det här kan bli spännande.:crazy:

vem frågar du?

Jag fick ta bort min 4-åring igår på Strömsholm. Hon hade skurit upp h fram på förmodligen en sten. Kotsenskidan skadad, ytliga och inre böjsenan av.
Hon gavs en usel prognos, så hon fick somna på operationsbordet.

Idag är ingen kul dag... :cry:

usch, va hemskt! att allt kan ta slut så fort...min häst har tex varit lite oren ett tag. dessutom har han nu fått en underlig galla på v.b vid hasen...usch...vtänk om det är nått allvarligt! :cry:

till ämnet. inte min häst, men.

hade en senskada på båda fram efter att en idiotisk hundägare har valltränat (tror vi) sin hund på våra hästar i hagen. senskadan har tagit ett år att läka på ena fram (vet inte vilket). hon blev tom utdömd i början av sommaren. men är nu helt frisk och ägaren har fått börja sätta igång igen :)

det tycker jag är en solskens historia :)

*KL*

Min pojke fick en lite senskada förra sommaren. Fick vila 2 månader totalt tror jag med butta 10 dagar och sen sättas igång sakta. Tog det vääääldigt långsamt och hade sedan ut en ET då han snedbelastade fram (var ena frambenet som hade senskadan).

Var ju inte så allvaligt så det tillför nog inte dig något, men han har sen dess funkat som vanligt. *Peppar peppar* ;)

Trodde dock han hade åkt på en REJÄL senskada för 2 månader sen. Kom ut i hagen och han var BLOCKHALT och JÄTTESVULLEN i hela senan på ena fram. :crazy: Vet var ut och sa i princip "lycka till, möjligen att han kan hålla för lugn ridning efter 1 år vilande". Men när vi sen UL:ade så var senor och allt fint. Jag trodde hans sista stund var kommer men fy vilken lättnad när allt visade sig vara helt sen. INte för att de har med tråden att göra... men men.

Jag hoppas verkligen din häst piggar på sig snabbt och ger en peppdans :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Ska försöka förklara så gott jag kan, men det var min bästis häst som råkade ut för det!

Han var 27 år, och en dag då de skulle ta in honom från hagen kunde han knappt gå = senan på vänster fram av...
På ATG sa de att han kanske kunde bli bra och gå i hagen och så igen, så de gjorde ett försök.
Efter ca. 9 månader började de skritta korta, lugna sträckor. Ytterligare flera månader senare lite trav. Sedan lite galopp!
Nu är han 28 (snart 29) år och går utan problem i skritt, trav och galopp! :D
De kan SJÄLVKLART inte hoppa med honom, men han är sååå duktig, snäll och tålig! :love:

VÄRLDENS snällaste ponny!
Korsning russ / arab! :smirk:

kram Nicole!

Tillägg:
Busponnyn busade för mycket och drog upp den dumma skadan en gång! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
33
· Visningar
1 816
Senast: Görel
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
147
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 728
Senast: MML
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka