Allt ni vet, allt ni kan...

C

Colombia_Girl

om senskador! Alla erfarenheter ni har av senskador!

jag vill veta allt!

Gärna solskenshistorier nu i höstmörkret :( ;)

Gärna senskador på framben, gärna om skador i senfästen..

Hoppas på många berättelser!! :)

*ser inte skogen för alla träden* känslan.. måste ha lite peppning...

Sv: Allt ni vet, allt ni kan...

Jag känner precis som du....har också en häst som står med senskada och har svårt att se något ljus.

hoppas att denna tråd kan hjälpa oss, ialla fall lite.. :)

ja då puttar jag väl upp denna tråd ;)

Har haft en begynnande senskada på en häst. Henne ställde jag av i två år och tog föl på. Blev helt återställd och kunde tävla på samma nivå som innan. Sen har vi nuvarande häst, han har haft senskideinflammationer två gånger vä fram och gaffelbandsskada vä bak. Sen det är nu som fungerar han som ridhäst, men pga problem med ryggen så rider vi inte så krävande. Men benen är det inget fel på, fast jag skulle ju inte vilja starta honom på travet igen, för där är påfrestningen enorm.

Vi hade för tre år sedan en Electrovalack som fastnad i ett staket och slitit sönder i princip halva vänsterframben.

När vi fick hem honom var skadan ca ett år gammal, benet var ca dubbelt vad det högra var, s mkt muskelärr och annat fanns kvar.
Han var skrittad igång lite lätt...

Först så linementerades han varje morgon och kväll+efter ridning. Laserbehandlades 1/gång i veckan. Och stretschades efter varje ansträngning(som inte var så stora första halvåret... :smirk: )
Efter ca tre månader började han trava lite och klättrades mkt i bergen här bakom. Månad 4 satte vi in även galoppen i korta intevaller. Under den här tiden blev han både rörligare,gladare och smidigare att rida..

Efter ca ½ år började han hoppas lättare banor(nu var det ju inte så lätt, han älskade att få hoppa igen...) Och sedan rullade det hela på...
Givetvis fortsatte vi att massera,stretsca,linementera alltid. Han gick även på lösdrift så mkt som möjligt...

Efter ett år var hans ägare frisk igen och hästen skulle tillbaka. Vi hade då haft honom i 1 år utan några problem med hans ben. Och han tävlade 1.10 då.

Detta är två är sedan. Hästen går ännu på lösdrift, han tävlar 120 med sin ägare(hon är höjdräddd så högre lär det inte bli...), hon har haft en eller två varningssignaler från senan, bägge gångerna när hon suttit och ridit för mycket i lösa underlag!!! Men hon har ju lärt sig hur hon ska "mota Olle i grind", så efter npgra veckor har han varit igång igen...

Och denna hästen ville veterinärkåren avliva direkt efter skadan... men ägaren ville testa och se om han åtminstone kunde bli promenadhäst...

Vad skönt att höra att det finns hästar som blivit i stort sätt helt bra. :)

Senast ändrad:

Colombia_Girl skrev:
Gärna solskenshistorier nu i höstmörkret :( ;)

Gärna senskador på framben, gärna om skador i senfästen..

Hoppas på många berättelser!! :)

skötte en ridskolehäst som hade av gaffelbandet fram, ingen vet hur och ingen fattade först vad det var, så han stod av och till, ett tag hette det till och med att han låtsades :eek: till slut bar det av till ultuna och då upptäckte dom felet men var tveksamma om det skulle läka. men det gjorde det :)

Senskador är tråkigt att drabbas av och tar lång tid att läka. Antar att det handlar om en böjsena i ert fall. Prognosen beror på hur mycket senvävnaden är skadad och rehabiliteringen är mycket viktig och ska skötas minutiöst. Ökande belastning i takt med att vävnaden klarar av det. Akuta skador, trauman, läker oftast bättre än utmattningsskador som beror på ständig överbelastning. Det finns nu operationstekniker som gett bra resultat i vissa fall. Äldre häst, allvarlig skada ger sämre prognos. Det finns en intressant uppsats omskador på ytliga böjsenan här.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000530/01/EEF-VetMariaSjöström3.pdf

mvh
Lejonelle

Väldigt intressant läsning! Tackar tackar

Vi har haft en häst i stallet med senskada. Det var våran ledarhäst och han trivdes inte alls med att stå i liten hage och vila, han vilade inte som han skulle och skadan läkte inte ut som vi hoppats. Men sen hade vi ute en nh-tränare i stallet som gillade hästen och köpte honom. Där fick han gå i en stor hage och uppfostra unghästar och är enligt rycktet nu bra :)
Det är en 16 årig gammal kallblodstravare.
Jättetrevlig häst=)

Ett till positivt svar...Mitt sto fick sen skada pa vanster fram i fastet OCH ligament skada.....Hon hoppar igen och har aldrig fatt an skada dar igen.....7 veckors box vila,har i england finns en lera som man lindar med,men jag hade i bland jodopax eller sinka band och sa far hon Aloe Vera varje dag i maten , det ar ju antiflammatoriskt och hjalper URBRA, vart att testa det pa din totto nu !!!! Nu ar jag bara nipprig att se till att hon inte travar etc pa hard mark, men du ska se att det finns ljus i den svarta tunneln !!!!!

Hej!
Mitt islandssto blev för ett halvår sedan sparkad på hasen, och fick rejäla blödningar i senan som kopplar ihop hasen med knät (den senan som lyfter benet), skadan var störst i senfästet. Veterinärerna trodde att hon skulle kunna vara ohlat i skritt efter ca två veckor med boxvila och antiinflamatoriskt. Det har nu gått ett halvår och hon har inte varit ohalt en enda dag.
Vi har gjort många olika undersökningar, allt från vanligt ultraljud och töntgen, till bedövningar av olika slag och Scintigrafi på Flyinge, men utan några givande resultat. Det enda vi kan göra är att vänta och se...
Hon har helatiden stått i sjukhage, varit lindad varje dag eftersom hon överbelastar det andra benet annars. Men eftersom skadan sitter i senfästet så går det hela tiden fram och tillbaka. Ena dagen kan hon vara ganska bra, medan andra dagen har hon slitit upp skadan och är jätte halt igen. Minsta lilla ryck, och det går upp... fasar inför vintern när det är halt och hon halkar...
Detta är ingen solskenshistoria direkt, men det är viktigt att höra sådana här historier oxå. I dagsläget har jag ingen aning om hur det blir med min buse, vi ska på ytterligare ett veterinärbesök den 21/11, och då får vi se vad de säger. Det känns ju inte som om det är så snällt att låta henne gå så här om man inte kan se något ljus...samtidigt som man vill ge henne alla chanser hon kan få.
Lycka till med era hästar!
Ledsen matte:cry:

ojdå det lät ju inte så bra...
Själv så är vi inne på 3e månaden i vår senskadehistoria...

Min 11-åriga valack fick en skada på böjsenans fäste fram när han var 5 år. Om jag kommer ihåg det rätt så tog det ca 3 månader innan vi var på väg tillbaka. Han fick inga men eller återfall utan det läckte ihop fint och har fungerat till 100% efter det.

Hur fick han skadan? Hur såg skadan ut? var han varm? sväll? Öm? osv... *nyfiken*

Ajdå är inte din häst frisk ännu. Man kan ju inte påstå att du haft tur direkt.

Vad framkom efter ultraljud då? och vad har du fått för rehab-program? Haltar h*n?

Själv sitter jag med samma skada på min 3 åring. dock har han gått löp med denna innan han kom till mig och inte visat hälta.
Vet. har bara föreslagit vila och försiktigt igång sättning.

Han har nu vilat i 2 månader i vanlig hage och lindas efter behov med BoT paddar. Han har bara stått hos mig i två vecor så det här kan bli spännande.:crazy:

hehe nope jag frågade Iza!

Men du får gärna svara på mina frågor!! absolut, gör det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
33
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
147
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 728
Senast: MML
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka