Men vad ska jag ta mig till?
Hur ska jag komma ifrån allt självdestruktivitet?
Hur ska jag lära mig mitt eget värde?
Hur ska jag sluta leka med döden?
Svårt det där.
Jag tror en sak man kan göra är att spela in ett röstmemo där man säger en massa positiva saker om sig själv och lyssna på det i flera dagar. Vi är inte vana vid att höra positiva saker om oss själva och framför allt inte vår egen röst som säger det. Allt vi tänker tror vi att det är sant och jag tror det är våra tankemöster vi måste försöka ändra.
Det är inte lätt, går även att stå framför spegeln och prata med sig själv, t ex istället för "fan va ful jag är" > "fan va snygg jag är".
Ska jag tala om mig själv ser min lägenhet ut som en smärre sanitär olägenhet för närvarande, saker över allt, disken och tvätten svämmar över, dammråttorna tittar fram. Ibland har jag satt på den bästa musiken jag vet som gör mig glad på hög volym och börjat lite smått i en ände, vips ser det lite trevligare ut även om mycket återstår, sen paus för att orka ta resten vid ett annat tillfälle.
Jag har fått göra små etapper för mig själv och belönat mig själv när jag genomfört dom, i mitt fall blir det att slappa på soffan.
En gång i tiden var jag väldigt självmordsbenägen, varit ett steg från att kliva ut framför ett framrusande godståg och avsluta allt. Det som gjorde att jag aldrig tog det där klivet var tanken "men hur blir det om 10 år då?" de där åren har gått nu och det är mycket bättre idag än vad det var då, även om det är långt ifrån perfekt.
Har haft några självmordstankar för några år sedan, men så tänkte jag till mig själv "döden kommer ändå och jag vet inte vad som väntar efter den och jag ska försöka göra det bästa av mitt liv tills dess" lite av stuket "jag vet vad jag har, men vet inte vad jag får".
Jag tror du gör helt rätt som tar all hjälp du kan av vården, försök ta hand om dig så gott det går och va rädd om dig. Jag tror det kommer bli bättre en dag, men tror resan dit kommer va tuff, men jag tror på dig.