Allsvenskefråga

D

Duschess

Får en ryttare som på lördagen ridit Elit (på storhäst) lov att på söndagen rida Div 1 med en annan häst?

Sv: Allsvenskefråga

Ja det e ja ganska säker på att man får eller man borde få det för det är ju ett helt annat ekipage. min kompis har gjort så fast det var med div. 2 och sen div. 1.

Okey, men div 1 och div 2 går väl inte samtidigt.
Jag kanske har fel men jag var rätt säker på att man infört en regel som sa att en ryttare inte fick rida mer än en division per år. Men det kanske är en gammal ponnyregel som jag minns.

Ett ekipage får starta i flera divisioner, MEN inte i samma deltävling, dvs startar ekipaget Elit omgång 2 får ekipaget gå ned och rida div 1, sålännge de inte rider div 1 omgång 2.

Nåt sånt är det iaf på ponny, borde gälla samma på häst.

detta står på ridsports hemsida

Ekipage som startat i Elitserien får under samma omgång inte starta i Division I

i annat kan jag inte hitta något om att man inte skulle få starta en annan häst i div 1 eftersom det är ett nytt ekipage.

Emale skrev:
Ett ekipage får starta i flera divisioner, MEN inte i samma deltävling, dvs startar ekipaget Elit omgång 2 får ekipaget gå ned och rida div 1, sålännge de inte rider div 1 omgång 2.

Nåt sånt är det iaf på ponny, borde gälla samma på häst.

Ett ekipage får inte starta i div 1 efter att ekipaget ridit Elit under samma år. Start i Elit i år = ingen div 1 i år.
Däremot är det ok att rida div 1 en omgång och sedan Elit, men ekipaget får inte gå ner och rida div 1 igen i år.

Jag ställer mej frågan Varför?

För i så fall kan man ju göra så att de som rider i elitlaget rider div 1 och 2 med sina andra och tredje hästar också. Jag har alltid trott att div 1 och 2 är till för de som inte kommit så långt.

Nope det tycker jag absolut inte utan det är för laget man rider.

Tror inte att de hästar som går tex div1 är någon andra häst för de "stora" ryttarna. Utan där brukar de mer orutinerade rida för det mesta om det inte är så att laget är nedflyttat från föregående år och måste kvala upp igen

Duschess skrev:
Jag ställer mej frågan Varför?

För i så fall kan man ju göra så att de som rider i elitlaget rider div 1 och 2 med sina andra och tredje hästar också. Jag har alltid trott att div 1 och 2 är till för de som inte kommit så långt.

Nivån på div 2 är olika för olika distrikt har jag för mig.
Här hos oss rider ett ekipage 1,00m och tre 1,10, minst en junior i laget.
Så har vi alla omgångar, så det är ju en ganska låg nivå.

I div 1 rids de första två omg i 1,20, samt en junior/YR rider 1,10 och omg 3 rids i 1,30, junior/YR rider då 1,20.
Då brukar agnarna sållas från kornen (eller var det nu heter).
Då har man ju också kommit en bit på vägen. Inte längre blåbärshoppning anser jag.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 985
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka