Allsafe bilsele

muppia

Trådstartare
Krocktestad bilsele, kan detta vara något alternativ? Jag kommer förmodligen börja ta med mig hunden till jobbet på morgonen/förmiddagarna, nu i sommar kan rundorna bli lite längre än 4 timmar vilket innebär att jag blir borta lite mer än 6 h och vill inte lämna honom hemma själv, har dock dagmatte men vi har det knapert med pengar... Hästen som skulle säljas var halt och blir nu kvar över sommaren, sen tar mamma över så det blev extra kostnad som jag hoppades slippa...

Så för att spara på utgifter tänkte jag ta med mig hunden o därmed slippa betala dagmatte för passning av honom... Jag kör skåpbil (är tidningsbud) så hunden får sitta i passagerarsätet, helst vill jag att han sitter fast på något sätt... (Billigaste Allsafesele i strl M är 610 kr som jag hittat, dagmatte tar ca 1500 kr i månaden, jag skulle spara totalt ca 3800 kr på att köpa sele o ha med honom på jobbet i sommar)

Så kikar lite på bilselar, frågan är om han kan ligga ner när jag kör bil? Han brukar för det mesta ligga o sova men sitter gärna upp då o då för att kolla läget, så jag vill inte han blir för fast. Måste hunden sitta upp om bilselen ska ha bra effekt? Jag kör ju som sagt i 4-5 timmar minst och då blir det ju lite lång tid för honom o sitta uppe när han säkert vill ligga ner o sova lite...

Tacksam för svar!

Sv: Allsafe bilsele

Har ingen erfarenhet av bilbältes sele, men alternativt är ju en bur om hunden inte är allt för stor..
Sedan knäpper du ju fast buren i vanliga bältet. och hunden kan både ligga ner och se ut om den vill det.. Har min hund jämt i buren.. han ser det som sin korg.. ligger på rygg och snarkar när man kör :D

Jag vet inte om en så pass stor bur får plats på passagerarsätet, dessutom skulle det förmodligen inte gillas av arbetsgivaren.

I det här fallet känns faktiskt bilsele bäst.

Får du lov att ha med hunden i bilen?

Jag har en allsafe till min stora och hunden borde kunna ligga med den utan problem. Min stora sitter alltid och tittar ändå, men det bör inte alls vara ett problem att ligga.

Har en billig sele till min lilla och dn är inte alls lika bra, bland annat har hunden trampat loss den från bälteshållaren när han råkat trampa på knappen. Han ska få en allsafe strax han med.

Jag har en Allsafe på min stora(väger ca 35kg) just nu. Tycker den fungerar bra, han kan röra lite på sig, men sitter för det mesta helt still. Egentligen föredrar jag fasta burar(vi har kombi) men dom kostar lite och det has det inte råd med just nu:( Jag tycker nog ändå att sele är bättre än att ha ingenting. Är lite tveksam till småburar i bilar, jag tänker att om man krockar och dom inte sitter fast ordentligt kan ju buren kastas runt och ev klämmas ihop...läskigt :crazy:

Hoppas det löser sig för er i sommar!

Det är ett mycket bättre alternativ än att ha hunden helt lös i framsäte.

Vid en ordentlig krock så skyddar iaf selen hunden att flyga rakt genom rutan eller runt i kupén vilket är en stor fördel. Så om alternativet är lös eller i allsafe så kör på bältet alla ggr.

I instruktionen till selen står det att den helst ska vara fäst i passagerarsätet bak med passagerar sätet fram så framdragen det går.

Men om det inte går skulle jag nog också hellre sätta min i allsafe en lång körstund än i en bur som får stå på sätet och eventuellt luta in mot sitsen och hålla på!

Allsafe ger bra rörelsefrihet, min vov kan kura ihop sig till en boll och sova eller sitta upp och titta ut utan problem. Det är dock viktigt att man har den delen som fäster selen till bältet tillräckligt kort för att verkligen ta emot vid en krock.
Jag skulle korta den ett snäpp ytterligare för det är väl lite mindre plats fram innan hunden slår i instumentbrädan än om den sitter bak.

Se till att dra bak passagerar stolen så långt du kan om hunden är med och sitter fram (då får selen en chans att stoppa hunden innan den slår i).

Och det viktigaste då: kör försiktigt! :idea:

Kom på en sak: Den är krånglig att ta på och av då det inte finns några snabbfästen (vilket ju är bra!) men den har en hake för kopplet så om du ska ut och rasta kan du bara knäppa loss hunden och låta honom gå i krockselen.

Delvis kl

Finns det airbag i passagerarsätet MÅSTE denna kopplas ur innan! Det är jättefarligt att ha hunden bältad fram om airbagen kan utlösas, tror också detta står i instruktionerna(?)

Annars är jag jättenöjd med mina allsafe-selar och skulle aldrig låta mina hundar åka i någon sån där plast-transportbur.

Jag har en allsafe på Doris. Hon sitter iofs i baksätet, men jag hade nog alla dagar hellre haft en sele än en icke-godkänd bur i framsätet.

Visst tar den tid att ta på, men jag tycker ändå inte att den arbetsinsatsen är så hemsk stor. I jämförelse med vad som kan hända om man inte har henne i sele. Doris har haft sin bara en kort stund, men hon är mycket lugnare i bilen med selen på, än utan. Hon ligger och sover mest hela resan.

Jag gillar allsafen för den känns rejäl och är ordentligt vadderad.

Delvis kl

Finns det airbag i passagerarsätet MÅSTE denna kopplas ur innan! Det är jättefarligt att ha hunden bältad fram om airbagen kan utlösas, tror också detta står i instruktionerna(?)

Annars är jag jättenöjd med mina allsafe-selar och skulle aldrig låta mina hundar åka i någon sån där plast-transportbur.

Där kom du med en väldigt viktig poäng! Det är nog det viktigaste oavsett ifall man ska ha hunden fram!

Jag har allsafe, i baksätet. Och jag vill hundar ska LIGGA i bilen när jag kör. Är inga problem med allsafen varken att sitta eller ligga. Däremot är Viktor fena på att 'snurra åt fel håll' när han lägger sig så jag måste stanna och vända honom rätt - annars sitter han fast obekvämt och kan inte lägga sig eller nåt mer. Så jag skulle inte lämna en hund fastspänd i allsafe i bilen (det rek ju dock inte heller)

KL
(escodobe - jajemensan, redan frågat, finns regler som ska följas dock, och det är vettiga regler som att täcka över säten, inga lösspringande hundar utan uppsikt på firman, plocka upp bajs som görs ifrån m.m. vilket är ju inte alls svårt att följa... ;) )

Tack för alla svar, det verkar som att jag ska satsa på en Allsafe!
Han åkte med idag för första gången och det var inga problem, han sov lite, satt o kolla lite, sov lite osv...
Ingen airbag på passagerarsätet så det är lugnt.

Jag kör 4-5 h i sträck, så jag rastar inte honom nånting under tiden (tiden finns inte när man är tidningsbud) och jag är ute 1 minut per ställe, han är inte alls så orolig av sig att han springer runt så fort jag går ut ur bilen. Jag rastar honom innan jag kör från firman och när jag kommit tillbaka på firman. Så att selen är krånglig att ta på och av är med andra ord inget problem ;)

Tack än en gång för era svar!

Ang selen krånglig. Det är plättlätt att koppla loss hunden från bältesdelen, så just rastning är inga problem, bara att rasta i selen. Det är bara själva av och påklädandet av selen som är aningens krångligt (när man är van tar det under en minut dock).

Nu var det ju inte riktigt aktuellt för dig, men kan vara bra att veta ändå - att ta ur hunden ur bilen för rastning med selen på är inte minsta lilla krångligt =)

Ang selen krånglig. Det är plättlätt att koppla loss hunden från bältesdelen, så just rastning är inga problem, bara att rasta i selen. Det är bara själva av och påklädandet av selen som är aningens krångligt (när man är van tar det under en minut dock).

Jag håller med om det.. nu har ju jag valp, men inte ens henne tar det någon längre tid, hon kan snurra lite när jag klär henne, men oftast står hon still hon med.

Jag tar på henne selen även för kortare turer, sen vill jag inte att hon ska gå omkring med den (den väger ju lite mer än en vanlig sele), så jag tar av den även om jag bara ska in på en djuraffär eller liknande.

Nej i sådana fall blir det ju enklast att bara ta ut hunden o sen sätta fast den igen. :)

Vi överväger också att byta en av våra bilar till en småbil, får vi inte in en bur i den så blir det ju så att vi har nytta av bilselen sen. Jag är den som kör 8 mil om dagen (sambon ligger på max 5 mil) så jag får ta den mindre hundvänliga bilen så det blir bra om man har bra bilsele ifall att.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 123
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 961
Senast: escodobe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 966
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka