Allmänna nybörjarfrågor....

S

super mario

Om man ska köpa islandshäst ca 3-4 år kan man lita på en spattröntgen då? När hästen är så ung menar jag.... Måste man göra om den senare?

Fodrar man islandshästar på samma sätt som andra hästar generellt eller behöver de extra tillskott? Har läst någon artikel om att islandshästarna behöver något extra för att de äter vissa mineraler på island som inte finns i övriga världen?

MVH Vetgiriga Marre:angel:

Sv: Allmänna nybörjarfrågor....

Hur menar du lita på? En spattröngen säger om hästen har spatt eller inte NU, vare sig hästen är 3 eller 15 år. Den säger dock ingenting om vad som kan hända i framtiden!

Om man ska köpa islandshäst ca 3-4 år kan man lita på en spattröntgen då? När hästen är så ung menar jag.... Måste man göra om den senare?

Fodrar man islandshästar på samma sätt som andra hästar generellt eller behöver de extra tillskott? Har läst någon artikel om att islandshästarna behöver något extra för att de äter vissa mineraler på island som inte finns i övriga världen?

MVH Vetgiriga Marre:angel:

Nej nej nej, islandshästar behöver inte ngt specialfoder, de är precis som alla andra hästar, men tvärtemot en massa specialfoder så brukar islandshästar vara ganska lättfödda & klarar sig på ett bra hö/hösilage med nog mkt näring även när de arbetas.
Alltså behöver inte alla islandshästar kraftfoder heller, däremot mineraler & vitaminer.Många ger tex bara betfor+mineraler för att hästen ska få extra snabb energi i ridningen då de har så bra näringsvärden på höet.
Det är så individuellt vad en islandshäst behöver, själv är jag förtjust i Fibergi, hästarna älskar det & det innehåller det mesta en häst behöver.Annars är havre det vanligaste.

Till det andra då..Jag brukar inte rekommendera eller själv låta röntga oridna unghästar eller hästar under 6 år, det är mkt ovanligt att de har spatt i den åldern även om det börjar krypa neråt,
Men köper du en riden häst ska du ta som vana att röntga den.
Som Mist skriver säger en röntgen bara ngt om hästens hälsotillstånd just då, & inte ett halvår eller ett år senare, spatt kan alltid uppkomma.En 3-4 åring ser jag personligen inte ngn anledning att röntga, jag brukar bara göra ett böjprov på dem.

Islandshästen har inga speciella "foderbehov" utan ska erbjudas ett förstklassigt grov/kraftfoder, vård & skötsel som alla andra raser.

Tänk på att islandshästen har en meter längre grovtarm än andra hästar - Vilket gör den till en effektiv grovfoderomvandlare - Därför bör den i första hand erbjudas ett bra grovfoder! För att täcka upp te.x proteinbehovet tycker jag lusernhack är det bästa.

Själv är jag inte förtjust i pelleterat foder - Utan ger hellre spannmål & lusernhack eller ett muslifoder!

Gör en analys på ditt grovfoder och komplettera sedan med det som behövs! //Linda

En isladandshäst är som alla andra raser en häst=)

Hehe

Jag fodrar min dam med bra hösilage analyserat, sedan får hon bara mat vid arbete dv hon får inte dagligen kraftfoder för då skulel hon inte behöva gå fram utan kan likabra rulla fram:rofl:

De hon får då nu vet jag inte vad hon får av fodervärden men när jag har henne får hon

33 dl torr luzernpellets(som böltlägges så klart)
3 dl hestekraft
1 pumpslag flytande vitaminer och minderaler.
1 rågad tesked vitlök
0,5 dl kallpressad linförolja
B-vitaminer extra vid fälling för att påskynda fällningen.

Totala kostnaden för hennes kraftfoder i månaden är ca 150 kronor..Helt oki=)
Hökostnad 200
kallhyra 600
Halm 100
Verkning 150
försäkring 220

Så jag kommer rätt billigt undan:D

En spattröntgen är färskvara och har, om jag inte minns fel, en giltighetstid hos försäkringsbolagen på ca 2 veckor. Däremot är det mycket ovanligt att en så ung häst som 3-4 år har hunnit utveckla spatt, så av den anledningen är det kanske inte lika viktigt att röntga en unghäst, som att röntga en lite äldre häst (i en studie som gjordes och redovisades i tidningen Islandshästen för någora år sedan, så angavs att ca 50% av de 12-åriga islandshästarna visade några tecken på spatt, antingen röntgenförändringar, eller böjprovsreaktion eller båda).

En islandshästs behov av foder skiljer sig inte särskilt mycket från andra hästrasers. De brukar dock räknas som "lättfödda", vilket i foderberäkningsprogram brukar betyda att man drar av ca 10% från "normalbehovet".

En isladandshäst är som alla andra raser en häst=)

Hehe

Jag fodrar min dam med bra hösilage analyserat, sedan får hon bara mat vid arbete dv hon får inte dagligen kraftfoder för då skulel hon inte behöva gå fram utan kan likabra rulla fram:rofl:

De hon får då nu vet jag inte vad hon får av fodervärden men när jag har henne får hon

33 dl torr luzernpellets(som böltlägges så klart)
3 dl hestekraft
1 pumpslag flytande vitaminer och minderaler.
1 rågad tesked vitlök
0,5 dl kallpressad linförolja
B-vitaminer extra vid fälling för att påskynda fällningen.

Totala kostnaden för hennes kraftfoder i månaden är ca 150 kronor..Helt oki=)
Hökostnad 200
kallhyra 600
Halm 100
Verkning 150
försäkring 220

Så jag kommer rätt billigt undan:D

Har du kollat att hästen verkligen behöver alla tillskott?det finns vissa tillskott som inte är bra att ge för mkt av heller.
Om den får bra hösilage så ska man inte behöva ge så mkt mineraler/vitaminer/oljor.
Överflödiga b-vitaminer tex kommer ut med urinen så det är inte farligt men det finns ju så mkt annat i alla preparat.
En viss mängd kraftfoder är är alltid bra att ge regelbundet, alltså varje dag om man nu ska ge det då hästar är känsliga för foderbyten, ska man vara riktit noga, som jag lärde mej när jag gick hästhållning ska man bara öka fodermängden med ngn/några dl /vecka så att man ger foder en dag & inte en annan är inte heller bra.

Mineraler och vitamiler ska amn ge endå för min häst går på fri tillgång och jag kan omöjligt veta om hon får i sig allt eller inte..En dag kan hon kanske äta 3 kilo andra 23 kilo.

och som sagt de flesta vitaminer pissas ut så de gör inge om hon får för mkt.

Sean linfröolja vill jag ge för tarmar och man och päls

vitlöken för att hålla myggor och fästingar borta året därpå..
Man ska ju ge minst 6 månader vitlök innan betet för att blodet ska smaka blää för de små djäklarna:devil:

mjo jag gick själv sala naturbruk inrikting hästskötare så jag har sjäv gått en foderkurs både till häst ko och gris:D

Tack för alla svaren! Mycket intressant läsning!
Niela; Är du säker på att extra mineraler mm pinkas ut? Alla säger ju jämt att balans och foderräkning mm är så viktigt så att hästen inte överdoseras på det ena och tar ut det andra osv?:angel:

Det är VATTENLÖSLIGA vitaminer som kissas ut (b och c t ex), däremot inte fettlösliga vitaminer eller mineraler.

Mineraler kan tillföras i toxiska mängder - och man har påvisat i försök att den enda som hästen själv känner brist av är salt.

vitlöken för att hålla myggor och fästingar borta året därpå..
Man ska ju ge minst 6 månader vitlök innan betet för att blodet ska smaka blää för de små djäklarna:devil:

Senaste forskningen visar ju på att vitlök inte är bra för hästar.

//Julia

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 536
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Olja till häst ?
  • Födda -21