Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så smart!!! Jag har gjort något liknande fast i mindre skala med några av mina favorithandväskor: har satt två rader med krokar på väggen i hallen där de får hänga så att jag kan se dem och bli glad! Det är tre krokar i den övre raden och två i den nedre så maken kallar det för "OS i handväskor" eftersom han tycker det påminner om OS-ringarna! :-D
Ja man kan använda väskor kläder etc som inredning.
Och då blir man glad att se sina fina saker.

Jag har jättemånga tidningar/magasin liggandes som jag har tänkt läsa om eller läsa "någon gång" men aldrig kommit mig för, så de bara staplas på hög. Tills jag läste ett tips angående tidningar: Man behöver faktiskt inte läsa varenda sida eller artikel bara för att man har betalat för tidningen.

Så töntigt enkelt men det har gjort att jag med gott samvete kan bläddra igenom mina tidningar, läsa det som är intressant och sen lägga i insamlingskassen :up:

Jag har jättemånga tidningar/magasin liggandes som jag har tänkt läsa om eller läsa "någon gång" men aldrig kommit mig för, så de bara staplas på hög. Tills jag läste ett tips angående tidningar: Man behöver faktiskt inte läsa varenda sida eller artikel bara för att man har betalat för tidningen.

Så töntigt enkelt men det har gjort att jag med gott samvete kan bläddra igenom mina tidningar, läsa det som är intressant och sen lägga i insamlingskassen :up:
Jag hade en kasse med Amelia-tidningar och nån Ridsport special. Tänkte jag skulle ha dem kvar för att ha något att läsa. Kassen låg här i något år eller två :o och sen åkte tidningarna i återvinningen.

Jag hade en kasse med Amelia-tidningar och nån Ridsport special. Tänkte jag skulle ha dem kvar för att ha något att läsa. Kassen låg här i något år eller två :o och sen åkte tidningarna i återvinningen.

Ja det är så lätt att de samlas på hög! Sen läser man aldrig... Jag har i alla fall slutat köpa hem nya tidningar, alltid något :D

Ja det är så lätt att de samlas på hög! Sen läser man aldrig... Jag har i alla fall slutat köpa hem nya tidningar, alltid något :D
Jag tror jag har försökt allt!
Låta tidningen (tidningarna...) ligga kvar framme så jag ska se dem och läsa.
Resultat - en hög med tidningar som dessutom täcks av andra papper.
Lägga tidningarna i en korg, där jag enkelt hittar dem när jag vill läsa.
Resultat - en full korg med olästa tidningar.
Läsa tidningen samma dag den kommer i brevlådan, för att sedan spara i tidskriftsamlare i bokhyllan.
Resultat - jag stressbläddrar igenom tidningen, lägger undan den och kommer inte ihåg något jag läst över huvud taget...
Nuvarande strategi är att låta tidningen ligga framme, synligt, till nästa nummer kommer. Har jag då inte läst den så bestämmer jag mig för att antingen ta mig tid att läsa direkt och sen skicka vidare den (Ridsport till stallets fikarum, hundtidningar slängs) eller skicka vidare direkt utan läsning. Det är inte längre tillåtet att spara på hög :p

Ja man kan använda väskor kläder etc som inredning.
Och då blir man glad att se sina fina saker.

Jag har ju en massa riktigt ålderstigna redskap på gården, sådana man aldrig kommer att använda. De har särbon satt upp på ladorna som dekoration. Det är jättefint plus att jag tycker att man på något sätt hedrar redskapen och de som använt dem med att de får vara kvar även fast de inte används. En del av dem är med största sannolikhet 100 år och en del kanske ännu äldre.

Jag har ju en massa riktigt ålderstigna redskap på gården, sådana man aldrig kommer att använda. De har särbon satt upp på ladorna som dekoration. Det är jättefint plus att jag tycker att man på något sätt hedrar redskapen och de som använt dem med att de får vara kvar även fast de inte används. En del av dem är med största sannolikhet 100 år och en del kanske ännu äldre.
Ja sånt gillar jag också. Låter fint.

Jag tror jag har försökt allt!
Låta tidningen (tidningarna...) ligga kvar framme så jag ska se dem och läsa.
Resultat - en hög med tidningar som dessutom täcks av andra papper.
Lägga tidningarna i en korg, där jag enkelt hittar dem när jag vill läsa.
Resultat - en full korg med olästa tidningar.
Läsa tidningen samma dag den kommer i brevlådan, för att sedan spara i tidskriftsamlare i bokhyllan.
Resultat - jag stressbläddrar igenom tidningen, lägger undan den och kommer inte ihåg något jag läst över huvud taget...
Nuvarande strategi är att låta tidningen ligga framme, synligt, till nästa nummer kommer. Har jag då inte läst den så bestämmer jag mig för att antingen ta mig tid att läsa direkt och sen skicka vidare den (Ridsport till stallets fikarum, hundtidningar slängs) eller skicka vidare direkt utan läsning. Det är inte längre tillåtet att spara på hög :p

Oj, det skulle ha kunnat vara jag som skrivit detta...!!! :-O Med undantag för det sista, så den strategin ska jag definitivt testa!

Annat som kommer med posten har jag successivt hittat fungerande strategier för (i de flesta fall sett till att de bara kommer i elektronisk form så att de även kan lagras elektroniskt). Tidigare prenumererade jag bl a på Amelia och Ridsport - men numera läser jag dem på min Ipad genom Ztory. Men sådant som kommer i posten och ska läsas tycker jag är svårt eftersom jag för det mesta inte har tid att läsa direkt... Att hitta ett sätt där de vare sig ligger framme och skräpar ELLER blir bortglömda är verkligen inte lätt!

Fortsatte laduröjningen förra helgen... med tårar. Jag hittar så mycket som triggar minnen att det är skitjobbigt rent ut sagt. Jag har verkligen inga problem att slänga det som inte ska vara kvar men minnena... Jag förstår varför det varit högt motstånd att ge mig på ladorna igen, jag vet ju att det alltid blir så här.
I boken från Förvaringsdrottningen står det om sådana saker.
Där frågar hon också om du nödvändigtvis måste ha kvar saken ifråga, eller om det räcker att du fotograferar av den och sparar fotona.
Något att fundera över kanske?

Idag har vi tagit ut båten från förvaringen där den har stått de senaste åren.
Åren innan användes den kanske 1-2 ggr/år.
En båt jag har ärvt, men som har varit bra att ha.
Tänkte vi i alla fall.
Lite för stor för vissa saker och lite för liten för andra.
Så nu har vi skurat ur den, tagit fotografier och ska sälja den.
Och vilken plats det blev i förrådet !

I boken från Förvaringsdrottningen står det om sådana saker.
Där frågar hon också om du nödvändigtvis måste ha kvar saken ifråga, eller om det räcker att du fotograferar av den och sparar fotona.
Något att fundera över kanske?

Nej. En bild skulle inte betyda något i de här sammanhangen. Dessutom har jag inga problem att slänga "minnessaker" heller om de inte behövs eller är för otympliga.

Problemet är bara att ALLT i de här ladorna är minnen och en del hugger hårdare än andra. Dvs jag grinar hela tiden jag röjer.

Nej. En bild skulle inte betyda något i de här sammanhangen. Dessutom har jag inga problem att slänga "minnessaker" heller om de inte behövs eller är för otympliga.

Problemet är bara att ALLT i de här ladorna är minnen och en del hugger hårdare än andra. Dvs jag grinar hela tiden jag röjer.
Och även om sorgen - och saknaden - blir mer påtaglig just när man påminns så tycker jag att det också är lite .... läkande, i brist på bättre ord. Jag har mitt släktställe där jag sakta, oändligt sakta faktiskt, rensar lite nu och då från tidigare generationer. Och varje gång är det riktigt jobbigt, men varje gång känns det också lite fräschare efteråt.
Och då har jag bara kommit till att rensa bort rent skräp, inte ens bra att ha... jaja, om inte jag blir klar får någon annan fortsätta senare :D

Vilka saker är egentligen säljbara? Eftersom jag drunknar under prylberget så måste något göras.

Ett sätt att ta reda på det är att gå med i några lokala köp- & säljgrupper på Facebook. Om man inte vill annonsera själv kan man se om det finns köpesannonser med något av det man har liggande. Och man kan även scanna säljes-annonserna för att få en uppfattning om vilka prylar det kan vara idé att lägga ut annons på själv.

Känner att jag borde sälja av lite, igen...
Har inofficiellt öppnat en loppis här hemma i ett rum. Jag har alltså så mycket som ska säljas :o
Bar in väldigt mycket i rummet igår och har gjort klart en del och tänkte göra klart och lägga upp i min byhålas fbloppis att folk är mer än välkomna hem till mig mellan ett visst klockslag några datum för att se om jag blir av med något. Sen tar jag en sak i taget på blocket/tradera/andra fbsidor.
Vissa saker har jag redan intressanter på men måste fixa kartonger för att skicka innan jag går vidare där så jag vet att jag kan skicka. Det handlar om stora saker så behöver stora kartonger :p
Men nu jäklar, nu ska det säljas :banana:

Jag har nu drunknat totalt i saker då jag ska sälja åt en vän :D Mycket av det är nog lättsålt men jag har en mindre lägenhet:o

Tror inte att alla saker går att sälja ens för rätt pris men det mesta går att skänka bort. Jag orkar oftast inte lägga upp annonser på mindre prylar om det inte är samma tema så det går att göra paket eller något som är väldigt eftertraktat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 960
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 862
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar