Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Woho! Har fått en kopp såld via en säljgrupp på Fb! Det går framåt, sakta men säkert :rofl: (Hade behövt en skrattar så jag gråter-smiley.) Har även en annons ute på en babyhoppgunga men den är ingen intresserad av.

I dag har det inte blivit något rensat, i morgon ska det åska och regna och då kan vi inte nyttja tomten som avställningsyta, och på onsdag reser jag bort några dagar. Får se om vi lyckas plocka lite inomhus i morgon ändå, annars får jag komma igen till helgen.
Åh vad skönt med en kopp mindre som tar plats :up:

Många bäckar små, o.s.v. @DarkInNight :D
Exakt så!
Jag försöker se mitt rensande som små bäckar som alla mynnar ut i en stor flod jag vill ta mig över. Varenda liten bäck räknas, det vill säga varje låda, hylla eller skåp.
Skulle jag blicka ut över hela floden (fastigheten) skulle det kännas ouppnåeligt men när jag fokuserar på en bäck i taget så kommer jag framåt - om än sakta!

Det viktigaste är att jag tar mig framåt, inte hur lång tid det tar :)

Exakt så!
Jag försöker se mitt rensande som små bäckar som alla mynnar ut i en stor flod jag vill ta mig över. Varenda liten bäck räknas, det vill säga varje låda, hylla eller skåp.
Skulle jag blicka ut över hela floden (fastigheten) skulle det kännas ouppnåeligt men när jag fokuserar på en bäck i taget så kommer jag framåt - om än sakta!

Det viktigaste är att jag tar mig framåt, inte hur lång tid det tar :)
Exakt det tänkande jag behöver bli bättre på att ha. :) Jag är bra på att tänka så på jobbet, men hemma, privat, är det mycket svårare. Tack för dina kloka ord! :up:

Ett större hyllplan i ett köksskåp rensat!
Hittade skärbräda vi glömt av som dessutom är stor och otymplig - slängs.
Bakform jag fått men som ibland läcker - slängs!
Nu ser hela skåpet mycket bättre ut :banana:
My god vad du är duktig :eek: :up:
Jag är superglad om jag lyckas få bort något varje vecka, men du röjer ju varje DAG :nailbiting:
Det kommer att ta lång lång tid innan jag når din röjar-klass :o

My god vad du är duktig :eek: :up:
Jag är superglad om jag lyckas få bort något varje vecka, men du röjer ju varje DAG :nailbiting:
Det kommer att ta lång lång tid innan jag når din röjar-klass :o

Det låter så stort när du skriver att jag röjer, det gör jag ju inte. Jag tar bara lite i taget :up:

Hyllan tog tio minuter att gå igenom inklusive torkning.
Sen gick jag ut med det som skulle slängas och la det på min tippenhög.
Så det var ingen stor prestation alls, men jag känner mig rent ut sagt skitnöjd ändå för den där hyllan har stört mig LÄÄÄNGE :p

Däremot har jag lagt en timme på en garderob med hästsaker...
Hittat flera burkar selentillskott som gått ut i datum :banghead:, det blir tippen.
Samlat ihop en matkasse med rent skräp, och lagt ut lite grejer till försäljning. :)
Sen är frågan, hur många benpar reflexer behöver man :angel::confused:

Vi håller på att röja ur en timrad lada vi har på gården för att kunna bygga hönshus i en del av den. Idag körde vi två släpvagnslass till återvinningen, med dels "skrot" från ladan och dels grenar från ett träd vi behövt såga ner. Passade på att leta en dörr resp fönster på returmarknaden men det fanns inga lämpliga just nu i alla fall, så vi återvände med tom bil och släp. Under denna röjning hittade jag också lite hästsaker att göra mig av med: bl a några jättegamla transportskydd som får lägga grunden till en ny kasse till HM:s textilinsamling. Och två oanvända huvuden till plastgrepar, som jag vunnit för många år sedan men bara blivit liggande - dem tar jag med och ger till stallägaren.

Vi håller på att röja ur en timrad lada vi har på gården för att kunna bygga hönshus i en del av den. Idag körde vi två släpvagnslass till återvinningen, med dels "skrot" från ladan och dels grenar från ett träd vi behövt såga ner. Passade på att leta en dörr resp fönster på returmarknaden men det fanns inga lämpliga just nu i alla fall, så vi återvände med tom bil och släp. Under denna röjning hittade jag också lite hästsaker att göra mig av med: bl a några jättegamla transportskydd som får lägga grunden till en ny kasse till HM:s textilinsamling. Och två oanvända huvuden till plastgrepar, som jag vunnit för många år sedan men bara blivit liggande - dem tar jag med och ger till stallägaren.

Just ja. Tänk att jag hela tiden glömmer av att det går att lämna in textil till HM

Och hur funkar det där Sellpy? (stavning?)
Du går till deras hemsida och beställer hem påsar. Om du inte bor i Stockholm.
Sen lägger du i prylar du tycker har ett värde på över 50:- styck.
Lämna in på schenkerombud.

Sen lägger Sellpy ut en annons på saken. Vid bud så får du 40% av slutpriset och 60% går till Sellpys provision och andra avgifter.
Det som inte blir sålt skänker de till välgörenhetsorganisationer.
Allt står på hemsidan :)

Jag är ju nybörjare på Sellpy, skickade nyss in min första kasse :)

Jag har läst på Sellpys traderasida och det känns inte direkt som ett seriöst företag :/ Om de inte ens kan uppge ett korrekt skick eller ens rätt material/storlek/annat viktigt på grejen de säljer. Visst att det är ett företag men en hel del negativa kommentarer... Det rör inte mig men kan kanske vara något att fundera över.

Har inte lyckats rensa något direkt. Insett att jag har ett skoproblem då jag fick lite skor i höstas... enbart samma sorts vår-sommar-höst-skor och det är ju totalt onödigt att rensa ut vad man lär behöva eftersom skor nöts ut? Ett par ska bort men det är mina "joggingskor utan att jogga" men de behöver en ersättare först.

Beror delvis på hur mycket man behöver rensa? :angel: ;)
:D:p

Vi flyttade som sagt från 115+100+50 kvm till 75+50.
Köket minskade med typ hälften :devil:

Förr gick det att ha extra av allt, "bra att ha-grejer" etc , det var inga problem utrymmesmässigt. Nu däremot fungerar det tankesättet inte lika bra, och dessutom blir jag mer och mer anti dagens slitochsläng mentalitet där flest prylar vinner.
En positiv bieffekt är att jag märkt att det är något så enormt trevligt att frigöra sig från saker :)

@Trott tyckte att jag behövde uppdatera här! :D Efter ett par härliga dagar hos syrran med familj så har jag nu tagit tag i våra vindsgarderober, eller rättare sagt, jag letade efter babygrejer att skicka ner till syrran och hittar en massa skräp samtidigt. :D Så nu har jag packat ihop en flyttkartong med grejer som ska tillbaka till svägerskan, en massa saker som ska till syrran och en sopsäck med brännbart, bebisstrumpor som var udda och resåren har dött, jag vet inte hur jag tänkte när jag sparade det... :cautious: Och en massa andra brännbart skräp... Och en flyttkartong med platsleksaker som uppenbarligen var trasiga redan när vi ställde undan dem, hur tänkte vi där tro? :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hemmet Vi rensar på, bra jobbat av oss! Förra tråden kom upp i 2000 inlägg, vi fortsätter här :) Har du rensat, kastat, sålt något på...
100 101 102
Svar
2 033
· Visningar
96 949
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Hemmet Förra tråden uppe i två tusen inlägg, så vi fortsätter rensningen här :) Någon mer som tröttnat på sina saker ? Fått något sålt...
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
108 848
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar