Jag har lite frågor om torrfoder...
Vad avgör om ett torrfoder är bra bantarmat?
Försöker hjälpa en bekant med att leta info för bantning av hens hund. Vilka värden är viktiga att ha koll på? Vilka ingredienser är bra resp. bör man se upp för?
Jag vet inte nu vilket torrfoder hunden äter, men ska ta reda på det och kolla om motsvarande tillverkare har något lightfoder. Är lightfoder överlag vettiga?
Mina jyckar äter magnusson så jag började kolla på deras hemsida för att få något slags hum om värden. Ser då att maten de äter (m&b work) innehåller bl.a. 50% "produkter av animaliskt ursprung", motsvarande siffra för m&b light är 34%. Work innehåller grahamsmjöl, light innehåller både det och kornmjöl. Annars har de samma innehåll.
På work är råprotein 28%, råolja och råfett 18%, kolhydrater 35,7%. Motsvarande på light är 20%, 8% och 53,3%
Hur är de värdena, jämfört med varandra? Är det ungefär så skillnaderna brukar vara på vanligt foder och lightfoder?
Jag kan inte mycket om foder, men tänker att man rimligen vill ha mycket kött och inte så mycket mjöl, majs och liknande. Är det vanligt att lightfoder har mindre kött?
Hur är det med de lightfoder som säljs hos veterinären, brukar de vara vettiga? Det var länge sedan jag läste på en sån säck, men tycker innehållsförteckningen ofta brukar vara låååång, och det känns inte helt rätt liksom.