Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker liksom att det är två helt olika problem. Det hade ju inte varit okej att de rastade på planen även om de vore medlemmar!?
Så om ni normalt sett inte frågar alla okända om medlemsskap, varför använda det som "maktmedel"?
Ja men så är det ju på alla brukshundklubbar. Även min klubb är helt ideell.
Jag tycker fortfarande att det känns konstigt att åberopa just medlemsskapet när man lika gärna bara kan stå på sig ang reglerna.
När gjorde du det under samtalet?
Alltså, okej att man kan reagera om någon släpper en hel flock hundar mitt i allt och tar vattenskålar som uppenbart (?) är någons privata, men är inte det där lite... att ta i?
Jag tränar massor på brukshundklubbar men hade faktiskt blivit rätt bra paff om någon random hade kommit fram och bett mig uppge namn och personnummer för att kunna kontrollera mig.
Om någon hade gjort det mot mig när jag var ny på BHK så hade jag aldrig kommit tillbaka... Nu var de visserligen inte medlemmar men om de hade varit det så hade det varit ett rejält övertramp från din sida.
Jag förstår att du upplevde dem ohyfsade och man ska absolut inte göra som de gjorde men man måste ändå bete sig bra mot de som man träffar.
Folk är märklig och gör märkliga saker, även om de är medlemmar på BHK, en tyckte att det var helt okej att mata min hund med godis när jag vände ryggen till eftersom jag inte gav honom så mycket godis som hon tyckte att han behövde.
En annan tyckte att det var helt okej att hens aggressiva hund fick springa runt lös, den var ju så liten... Men det gäller att behålla lugn, vara tydlig och en rätt stor dos tålamod och även en aning humor. Och jag tackade nej till en plats i styrelsen men satt med i agilitysektionen så jag hade rätt bra koll på den tiden när det begav sig.
Jo det är ju fint om det fungerar.
Men samma fråga igen, om de inte tycker sig behöva följa reglerna?
Då får man väl vänligt men bestämt be dem lämna området. Men just medlemskapet har ju egentligen inte med saken att göra om ni nu inte har för vana att kontrollera samtliga nya.
Fast varför är det ett grovt övertramp att kontrollera att du är medlem?
Anläggningen hålls ju i ordning av medlemmar för medlemmarna, inte för att allmänheten ska utnyttja det utan att hjälpa till med underhållet antingen genom jobbet eller att betala för sig...
Fram för allt att göra kontrollen när dom faktiskt säger sig vara medlemmar borde ju inte vara några problem, medans hade dom svarat att vi är inte medlemmar, så hade i alla fall jag glatt välkommnat dom att titta/träna denna gång, men påtalat att det är en förening som står för anläggningen och för fortsatt nyttjande av anläggningen krävs medlemskap i klubben.
/Camilla
RÖDA byxor!
Jag har en massa fördomar mot BHK. Känner inget större förtroende mot organisationen vare sig på lokalt plan eller riks. Är inte ett dugg lockad att vända mig till dem för kurser eller träning heller.
Jag var medlem ett tag när min hund var yngre. Aldrig mer.Jag får ytterligare vatten på min kvarn om att BHK är en ganska missunsam grupp för inbördes beundran. Om man råkar komma dit som okunnig behandlas man högfärdigt och ogästvänligt istället för att bli bemött som en potentiell träningskompis och medlem. Inte riktigt min tekopp...
Det gör jag inte, men jag tänker inte utsätta mig själv för risken att råka ut för en sådan klubb till, så jag håller mig borta.Men det är så himla tråkigt att man fått så dåligt intryck av en enskild klubb att man drar slutsatsen att alla klubbar fungerar så.
Då har du inte varit hos oss, det står klart och tydligt bland anläggningsreglerna att medlemskort ska medföras, och att du är skyldig att visa upp det vid förfrågan.
Och denna kontrollen görs av i stort sett alla medlemmar om de ser okända människor på anläggningen. Men självklart kan kontrollerna göras på väldigt olika sätt...
Jag upprepar: Det gör jag inte, men jag tänker inte utsätta mig själv för risken att råka ut för en sådan klubb till, så jag håller mig borta.Jag har också råkat ut för verkligt tråkiga typer i både häst- och hundklubbar...men för den delen drar jag inte slutsatsen att alla medlemmar i alla brukshundklubbar och ryttarföreningar är skitstövlar.
Att jag de senaste åren gått flera kurser hos en duktig och trevlig privatare betyder inte heller att jag tro att alla privatinstruktörer är duktiga heller!
Fast då kom du med en regelrätt bruksras och hade redan en bra lydnad på din hund. Det är ju klart att man är med då på ett helt annat vis än de som inte har en sk brukshund.Jag maste da fa saga att nar Miss Mandy och jag var i Sverige blev vi sa valdigt val mottagna pa bade Sodertalje och Botkyrka BK. En hel massa manniskor stallde verkligen upp for oss, jag fick bade traningshjalp och vanner for livet. Ni maste ha gatt till "fel" BK helt enkelt.