Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Agilityplan som "barnförvaring" har jag råkat ut för. Annars ganska lugnt.
Annars så håller jag med lady-vip om just den varierande kunskapsnivån. Det kan vara svårt för en ny-bakad instruktör att våga säga "det har jag ingen aning om" eftersom de får tampas med allt från veterinärfrågor till bastardhundar som inte har på en allmänlydnadskurs att göra.
Är det alltså den allmänna hållningen hos Sveriges brukshundklubbar att vissa typer av hundar inte är välkomna på kurs?
Hade någon gjort så på den BHK:n där jag i princip är uppväxt hade den personen blivit utslängd med huvudet före.
TS: Tyvärr är det väl ett vanligt problem. Ett annat bekymmer som folk inte verkar förstå är att på brukshundsklubben är det nästan alltid personer som ställer upp frivilligt på sin fritid och håller kurser - alltså kan kvaliten skifta och det är inte alltid så enkelt att få personer som kan allt att hålla kurser. Det är ju även ett problem för klubbarna.
Relativt ofta ser man hur folk med problemhundar tipsas om att vända sig till sin lokala BHK, men det är väldigt få timmar i instruktörsutbildningen som läggs på problembeteenden, alltså är det ganska sällan en lämplig plats.
Även vi har problem med rastare och även vi har antagit en mjuk linje -nästan alla som kör bruks och lydnad klickertränar.
Visst är det så att allmänlydnadsinstruktörsutbildningen inte gör den nybakade instruktören till en expert på alla sorters problem. Men kunskapen finns ofta hos några personer i klubben, de som hållit på i 25-30 år har ofta hunnit samla på sig väldigt mycket kunskap. I vår klubb har vi dessutom knutit kontakt med en verklig expert på området, dit vi kan hänvisa hundar som vi inte själva reder ut. Jag tycker att alla klubbar bör lägga lite tid på att plocka fram det duktiga folket och om dessa inte finns, knyta de här kontakterna. SBK behöver också bli bättre på att marknadsföra sig, jag är helt enlig med Rolf Weiffert på den frågan!
Jag tror att du kanske missuppfattade?
Jag tolkade blandrastik som att hon menade att vissa "problemhundar" har större problem än att de kan lösas på en allmänlydnadskurs. Inte att en viss hundtyp inte skulle vara välkommen.
Eftersom du frågar hur utomstående ser på saken så kan jag försöka svara.
Vi som inte håller på med hundsport vet ungefär så mycket som att det finns nåt som heter agility och att hundfolk brukar hänga på brukshundsklubben. Familjen trodde säkert att brukshundsklubben är en plats där hundar är inte bara tillåtna utan faktiskt välkomna, skitbra utflyktsmål om man har fem hundar! Sen blev det lite fel, klubben är ju inte en allmän hundpark utan er speciella träningsanläggning för er sport. Det är ingen förklaring till att det blev bråk (även om det är synd att ni lyckades skrämma bort dem istället för att värva) men en möjlig förklaring till hur de tänkte när de kom dit.
Eftersom jag själv har väldigt dåliga erfarenheter av diverse hundsportsfolk från olika delar av landet vill jag upprepa: om man inte håller på med hundsport är den världen ett stort mysterium, försök att upplysa istället för att bli arga på vår okunskap!
Då gick jag in och hämtade penna och papper, sen bad jag henne skriva upp sitt namn och personnummer så att jag kunde kolla i medlemsregistret.
Jag trodde att det var självklart för de flesta, men uppenbarligen inte.
När jag frågade om de var medlemmar på klubben sa tjejen jag pratade med att de var det.
Då förtydligade jag och frågade om de var medlemmar på denna klubb och klubbens namn.
Javisst, de var medlemmar här svarade hon.
Då gick jag in och hämtade penna och papper, sen bad jag henne skriva upp sitt namn och personnummer så att jag kunde kolla i medlemsregistret.
Då skruvade hon lite på sig och sa att jo, alltså, de var ju medlemmar i Cavalier King Carles-klubben och då är man medlem i alla brukshundklubbarna.
Tex de vi hade i kurs som inte för sitt liv kunde förstå varför 10-åriga dottern inte var lämplig att gå agilitykurs med deras aggressiva akita...
När gjorde du det under samtalet?
Alltså, okej att man kan reagera om någon släpper en hel flock hundar mitt i allt och tar vattenskålar som uppenbart (?) är någons privata, men är inte det där lite... att ta i?
Jag tränar massor på brukshundklubbar men hade faktiskt blivit rätt bra paff om någon random hade kommit fram och bett mig uppge namn och personnummer för att kunna kontrollera mig.
Om någon så obesvärat tycker sig ha rätt att ta någon annans vattenskål, så tänker jag att det inte är helt omöjligt att de också går in och tar för sig av klubbens inventarier.