Alligator Fontaine - Voltaire - Ibrahim

Sv: Alligator Fontaine - Voltaire - Ibrahim

Icke glömma möderne, jag har stött på stora, kralliga, sega exemplar Voltaireavkommor

Jag minns en speciellt, för han var sjukt snygg. Isabellhingst, men såldes till en nybörjare för han rörde sig så lite som möjligt..

Med tanke på hur billig den är så är det väl egentligen bara en fråga varför så "billig" och är det nåt man "köper" så är det bara att köpa :D

Det hade jag gjort om jag hade pengarna för "hingstmässigt" är stammen :d som nån annan sa... Så rätt hingst vidare ger fortsatt "bra stam"... Men som sagt nu vet inte jag nåt alls om "märren" då jag inte har pengarna så har jag inte lagt mer energi på det ;)

(har varit bortrest därav inga svar)

Billig, jag vet inte, jag har inte ens sett annons på henne?

Ja, det är ett sto jag funderar på, hon finns alltså redan och jag sitter inte i en hingstvalssituation.

Mödernet finner ni i länken till Allbreed som nån la ut.

Det jag vill veta är hur kombinationen av hingstar ter sig. Att alla tre är mkt kända är jag medveten om... men hur funkar "raden av hingstar"? Så tänker jag.

Skulle du t ex säga "hur kan man ens tänka tanken att lägga AF på ett Voltaire-sto"? Eller skulle du snarare säga " trevlig kombination, här har man tänkt (ja hur har man tänkt, har man tänkt, rätt eller fel?)"?

Tycka och tro kan man ju. Men hästen du vil köpa er ju endå faciten!

Knapplån!
Här kommer jag då som inte alls är bra på hopp:o
Men Highlight då som är direkt efter Nimmerdor-Lucky Boy xx
"Höga avelsindex i alla dicipliner o kan anses som en mycket god sporthästförärvare. Passar de flesta typer av ston, dock ej lågställda".
Vet att han mest rids dressyr men hoppblodet finns där o han fick inte fy skam på hoppningen. kan ju vara kul att ta en hingst som inte alla tar. Gång har han också.

Icke glömma möderne, jag har stött på stora, kralliga, sega exemplar Voltaireavkommor

Då har jag alltså haft tur, för har bara sett trevliga Voltair-hästar. Enbart lättare typen, från riktigt ädel nästan för ädel till normal, men absolut inget tungt, och riktigt häftiga att se på hoppbanan. Har nästan sett lite ponnyaktiga ut när dom kmmer in på banan, går att vända på en fem-öring :laugh:

/Camilla

Den sista Voltairehästen jag red var precis så. Ett superädelt svart sto, ganska svårriden men när alla knapparna satt så var hon underbar.

Tycka och tro kan man ju. Men hästen du vil köpa er ju endå faciten!

Det där är verkligen en sanning med modifikation! Man måste ju titta på vad som ligger bakom ett avelsdjur, och inte stirra sig blind på den som individ. Man har inte facit med en enda häst. Det närmaste facit man kan komma är när man studerar kombinationer av blodslinjer i generationer bakåt, och tittar på vad de aktuella hingstlinjerna/stolinjerna gett för resultat.

Jag skulle aldrig köpa ett avelssto bara för att hon själv var snygg och högpresterande (ja möjligen om hon hade gått GP-hoppning med goda resultat).

Fast det skulle inte förvåna mig om det är just ett sådant sto som dom satt Alligatorn på. Har sett ett par Voltair-hästar och alla har varit lätt typiska speedhästar, även dom som jag vet har lite grövre mödrar.

/Camilla

Ja jag vill också ha det till att Voltaire lämnar lätta hästar oftast mkt snygga avkommor.

Jag hade i vart fall gillat den stammen

Den sista Voltairehästen jag red var precis så. Ett superädelt svart sto, ganska svårriden men när alla knapparna satt så var hon underbar.

Är nyfiken på vad det stoet hete, har nämligen också ridit ett svart superädelt sto efter Voltair, som passade perfekt in på din beskrivning av ridbarheten också :)

/Camilla

Och jag har faktiskt bara (vad jag kommer ihåg) träffat motsatsen, stora rejäla grova e. Voltaire (har tittat på en del i Danmark då de använde honom ganska mkt där men lade faktiskt ner projektet att hitta en sådan just för att alla jag såg var för grova för min smak och jag tog för givet att det var så han nedärvde sig och slutade därmed att titta efter en sådan) :confused:

Om man tittar på de hästar som går i toppen efter honom så har dessa varit mkt snygga ädla hästar.

Electro var inte speciellt stor eller tung ;)

Och inte heller Concorde.. De jag sett hoppa WC mm har alla varit av den lättare typen och oftast snygga.

Självklart finns det grövre också men då tror jag det mer än mödernet som spelar in. Dessutom så har man i Danmark haft lite grövre hästar och man ser fortfarande grövre hästar där även när det är fälttävlan (har ju varit på 4st fälttävlan i Danmark i år och sett en hel del danska hästar således):D

Om man tittar på de hästar som går i toppen efter honom så har dessa varit mkt snygga ädla hästar.

Electro var inte speciellt stor eller tung ;)

Och inte heller Concorde.. De jag sett hoppa WC mm har alla varit av den lättare typen och oftast snygga.

Självklart finns det grövre också men då tror jag det mer än mödernet som spelar in. Dessutom så har man i Danmark haft lite grövre hästar och man ser fortfarande grövre hästar där även när det är fälttävlan (har ju varit på 4st fälttävlan i Danmark i år och sett en hel del danska hästar således):D

Det kan ju även vara så att på de lätta så är det ett väldigt lätt möderne, är kanske så helt enkelt att det just är på små lätta kvicka ston han förärver sig bäst (vilket ju även stämmer ganska bra med utdraget om vad ägaren rekommenderade honom till).

Jag såg även mödernet på en del av de "klumparna" jag tittade på och faktum är att alla var grövre än sina mödrar.

Biten om grövre danska håller jag inte alls med om man ser till DV kontra svenskt halvblod. Där är det svenska halvblodet klart grövre i genomsnitt. Däremot har man ju i danmark även många tyngre raser oldenborgaren, fredriksborgaren osv som man använder rätt mkt också inom sporten. DV hästarna är ju i stort sett tyskar de har ju nästan hämtat allt sitt blod därifrån hoppaveln tex är ju i stort sett rena holsteiner och ser ut därefter som moderna holsteiner ser ut alltså lätta.

Det är inte omöjligt att det är samma, hon bodde utanför Bro då iaf. Jag hoppade henne en gång bara, tyvärr, hon var superläcker och jag har inte varit där sen dess. Nu är jag inte säker på namnet :o men tror hon kallades "Vickan"

ja, det stämmer nog att han lämnar mkt "ojämnt". Han kanske ej är en stark förärvare när det gäller just storleken.

Min är nämligen smal (ej bred) o ändå stor o högrest men har ju både ox o xx bakom mamman.

tycker han verkar lämna mkt bra temperament o bra attityd till hinder. Min blev försiktig med åldern som det stod om i tidigare inlägg. Mkt intressant att de sett det o att Nimmerdor är en golden cross. det är vad jag hört förut!!

Hur ser denna ut då????????

Alligatorn?

Hur ser denna ut då????????

Alligatorn?

Jag har bara sett (relativt dåliga) bilder på henne, hon är stor (173) och enligt min bedöming ganska "normal" i typen, varken grov eller ädel. Ser välbyggd ut för övrigt. Har inga bilder i den här datorn.

Nu svarade jag för det jag sett i fälttävlan och där borde ju inte de tunga hästarna finnas :crazy:

och jo jag har varit på några av Danmarks största fälttävlan så det är inte bara småtävlingar utan det är där den danska eliten rider

och njä jag vet inte om jag tycker den normala svenska tävlingshästen dvs halvblod brukar vara så förskräckligt tunga idag..

Det är inte omöjligt att det är samma, hon bodde utanför Bro då iaf. Jag hoppade henne en gång bara, tyvärr, hon var superläcker och jag har inte varit där sen dess. Nu är jag inte säker på namnet :o men tror hon kallades "Vickan"

Stoet som jag red hete Volare I, men det var när hon fortfarande var kvar hos uppfödaren, och om vi hade något smeknamn på henne minns jag faktiskt inte.

Tacka vet jag blup, så jag i alla fall kunde leta upp vilken häst det var ;)

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka