Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns ingen allergivänlig ras. Problemet är de allergener som respektive hund utsöndrar. Att en del tål vissa raser bättre betyder absolut inte att alla allergiker tål dessa. Man får testa sig fram helt enkelt.
MEN en ras jag läst om är Bichon Havanais.
Pudlar och hundar med krullig päls är inte riktigt min grej...
Tyvärr är nog korthåriga hundar mest allergiframkallande (om jag utgår från mig själv och de allergiska som jag känner)
Sen är det ju olika och man kan ju alltid prova sig fram.
Men bichon raserna och de krulliga raserna är väl dom man säger är "mest allergivänliga".
Vi har allergi i familjen och där finns pumi och pudel utan besvär.
Dock tål ingen av dom min korthåriga hund.
Så en dobermann kan man kanske utesluta? :/
Pudlar och hundar med krullig päls är inte riktigt min grej...
Har träffat en person som var allergisk när jag var hemma hos en vän med min hund.
I alla fall så var denna person tydligen väldigt allergisk, men han satt i timmar och gosade med min diva utan att känna av någonting.
Hon är saluki.
Jag är själv pälsdjursallergiker och har en liten kines, powder puff varianten och det funkar för mig! Du kan också kolla lite på portugisisk vattenhund som jag hört kan funka för endel.
Jag är ju superallergiker (tro't eller ej ) och de jag inte känner av alls är ju mina terriers
BC'n och lapskan känner jag i princip inte heller av, men spetsarna är gräsliga att ha ur allergisynpunkt, så deras pälsar borrar jag inte direkt ner näsan i Fällperioderna är ju värst och resten av året går de skapligt bra även med dem..
*Funderar på om jag byggt upp en viss immunitet under årens lopp*