Allergivänlig?

Estivuz

Trådstartare
Finns det några hundraser som är mer allergivänliga än andra, ungefär som Basjkirhästar? :bump:

Sv: Allergivänlig?

Det finns ingen allergivänlig ras. Problemet är de allergener som respektive hund utsöndrar. Att en del tål vissa raser bättre betyder absolut inte att alla allergiker tål dessa. Man får testa sig fram helt enkelt.

MEN en ras jag läst om är Bichon Havanais.

Pudel sägs ju vara allergivänlig..
Hundar som inte fäller över lag (?) Alltså som man måste raka...

Det finns ingen allergivänlig ras. Problemet är de allergener som respektive hund utsöndrar. Att en del tål vissa raser bättre betyder absolut inte att alla allergiker tål dessa. Man får testa sig fram helt enkelt.

MEN en ras jag läst om är Bichon Havanais.

Jo det vet jag ju självklart. Man kan aldrig vara säker och ska man köpa hund och är allergisk bör man testa sig först.

Finns det någon mellanstor/stor ras, gärna korthårig som allergiker brukar tåla bättre?

Pudlar och hundar med krullig päls är inte riktigt min grej... ;)

Pudlar och hundar med krullig päls är inte riktigt min grej... ;)

Tyvärr är nog korthåriga hundar mest allergiframkallande (om jag utgår från mig själv och de allergiska som jag känner)

Sen är det ju olika och man kan ju alltid prova sig fram.
Men bichon raserna och de krulliga raserna är väl dom man säger är "mest allergivänliga".

Vi har allergi i familjen och där finns pumi och pudel utan besvär.
Dock tål ingen av dom min korthåriga hund.

Min mammas kompis har en Bedlington Terrier som hon tål, hon är allergisk mot många andra, vet dock inte om alla tål den rasen heller.

Tyvärr är nog korthåriga hundar mest allergiframkallande (om jag utgår från mig själv och de allergiska som jag känner)

Sen är det ju olika och man kan ju alltid prova sig fram.
Men bichon raserna och de krulliga raserna är väl dom man säger är "mest allergivänliga".

Vi har allergi i familjen och där finns pumi och pudel utan besvär.
Dock tål ingen av dom min korthåriga hund.

Så en dobermann kan man kanske utesluta? :/

Pudel har vi och den tål de allergiker som finns i släkten. Chinese Crested ska väl också vara en av de mer allergivänliga raserna.

Så en dobermann kan man kanske utesluta? :/

Det behöver ju inte vara så, men samtidigt får man vara beredd på att alla allergiker inte ens tål pudel...

Det bästa är att låna en hund och prova, men det värsta är att ibland tar det ett bra tag innan allergin "kryper fram".

Jag är själv pälsdjursallergiker och har en liten kines, powder puff varianten och det funkar för mig! Du kan också kolla lite på portugisisk vattenhund som jag hört kan funka för endel.

Jag är ju superallergiker (tro't eller ej ;) ) och de jag inte känner av alls är ju mina terriers :banana:

BC'n och lapskan känner jag i princip inte heller av, men spetsarna är gräsliga att ha ur allergisynpunkt, så deras pälsar borrar jag inte direkt ner näsan i :D Fällperioderna är ju värst :eek: och resten av året går de skapligt bra även med dem..

*Funderar på om jag byggt upp en viss immunitet under årens lopp* :confused: :D :banana:

Har träffat en person som var allergisk när jag var hemma hos en vän med min hund.
I alla fall så var denna person tydligen väldigt allergisk, men han satt i timmar och gosade med min diva utan att känna av någonting.
Hon är saluki.

Har träffat en person som var allergisk när jag var hemma hos en vän med min hund.
I alla fall så var denna person tydligen väldigt allergisk, men han satt i timmar och gosade med min diva utan att känna av någonting.
Hon är saluki.

Intressant! Saluki har jag funderat på också. Utseendemässigt i liite av det ädlaste slaget för mig, men jag tycker faktiskt dom är väldigt vackra. Hur är de som hund? Du kanske har en bild på din? :bump: Det är ju ganska ovanliga, finns det några bra uppfödare i Sverige? Vad kostar en Saluki ungefär?

Jag är själv pälsdjursallergiker och har en liten kines, powder puff varianten och det funkar för mig! Du kan också kolla lite på portugisisk vattenhund som jag hört kan funka för endel.

Chinese crested skulle jag nog kunna tänka mig. Vill egentligen ha en lite större hund men.. Hur är de i temperament och så?

Vill ha en smart, lättlärd och aktiv hund!

Jag är ju superallergiker (tro't eller ej ;) ) och de jag inte känner av alls är ju mina terriers :banana:

BC'n och lapskan känner jag i princip inte heller av, men spetsarna är gräsliga att ha ur allergisynpunkt, så deras pälsar borrar jag inte direkt ner näsan i :D Fällperioderna är ju värst :eek: och resten av året går de skapligt bra även med dem..

*Funderar på om jag byggt upp en viss immunitet under årens lopp* :confused: :D :banana:

:eek: :eek: Är du??
Det kunde jag inte ens tänka mig att du är :o

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 317
Senast: DarkInNight
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?