allergivänlig ras

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Bright_Eyes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 8 197
B

Bright_Eyes

Hej!
Är det nån som vet om det finns nån kattras som kattallergiker tål? Jag älskar katter, och har två hos pappa (familjens) men har insett att jag aldrig mer kommer kunna bo med dom en lång stund... Allergi... :(

Nån som vet nåt?

Sv: allergivänlig ras

Vissa allergiker kan tåla (eller tåla bättre) tex devon rex, cornish rex, la perm, sibirisk katt, sphynx.

Sibirisk katt sägs ju tålas av många allergiker..

Men överlag är väl raskatter mer allergivänliga än bondkatter, stabilare nivåer av allergener eller vad det heter :p

Min sambo som har varit väldigt allergisk mot katter kan till och med sova i samma säng som min långhåriga blandraskatt. Överlag tål han långhåriga bättre än korthåriga. Det lustiga är att under de 10 år vi varit ihop har hans allergiska problem minskat. Jag vet inte om han "vant" sig vid katt eller vad det kan bero på...:rofl:

Min sambo är allergisk och vi har en cornish rex och en sphynx.
Det är verkligen helt underbart att kunna ha djur trots allergi.
Det man ska komma ihåg att det är olika för varje person vad man tål och inte. Ett tips är att ta kontakt med en uppfödare i närheten utav dig där du kan provnosa och se hur det känns...

Bifogar två bilder på mina älsklingar..

Juno, Cornish Rex. (Hon är helt täckt utav päls)
DSC_3315.JPG

Luna, Sphynx, (Nakenfis!)
DSC_1226.JPG

ät piller..... jag är jätteallergisk mot allt och alla, men det funkar med medicin. dessutom vänjer man sig vid egna djuren och slutar reagera på dom.

kastrerade hankatter ger betydligt mindre besvär än honor.

raserna som nämns här har väldigt kort eller ingen päls, det reagerar jag mkt mer på än katter med normallång eller lång päls, samma med hundar. oftast är det inte pälsen man är allergisk mot utan partikler i huden samt salivet.

Samma här, jag reagerar mindre på en väninnas kastrerade långhåriga hankatt, blandras med norsk skogskatt, än på både korthåriga raskatter och "nakenkatter", faktum är att raskatter verkar värre för mig rakt igenom.

Sibirisk katt däremot är ungefär som väninnans långhåriga blandras, inte så illa. En kompis ägnar sig mycket åt sibirisk katt, de har kommit fram till att det är en bra katt om man har allergiska vänner men kanske inte om man själv är allergisk.

Sibirisk katt sägs ju tålas av många allergiker..

Men överlag är väl raskatter mer allergivänliga än bondkatter, stabilare nivåer av allergener eller vad det heter :p

Nja, sanning med modifikation. Vi har en russian blue, och mer allergiframkallande katt har sällan skådats. Bondkatten vi har är en västanfläkt i jämförelse. Det är möjligt att ryssen har en stabil nivå av allergener, men den är jämn och hög i så fall. Är man det minsta allergisk reagerar man mycket på henne, medan bondkatten knappt ger allergi alls.

jag jobbar med en tjej som är superallergisk och hon har köpt två sibiriska katter och det har fungarat jättebra. va lite små allergisk första veckan men sen har hon inte känt något alls:d
mycket fina katter för övrigt!

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrsnack nummer 18