allergivänlig/fällfri hund

tess_g_

Trådstartare
Hej! vår familj har en hund ( softcoated wheaten terrier) och har funderingar på en till vovve. Då jag har lite lite allergi för kvalster som finns mkt i pälsen undrar jag om någon vet nån fällfri hundras mer än softis? tack för svar :) ps, gärna om hunden skulle vara mellan 40-55 cm i "mkh" .

Sv: allergivänlig/fällfri hund

Dv.schnauzer fäller inte. Dock så ska de kammas igenom med underullskam minst en gång i veckan vilket gör att man drar upp mjäll från huden. Men annars så är den rätt så allergivänlig... Dock lite mindre än vad du ville ha, 30-35cm...

Funderat över norfolkterrier..? Känsliga folk som varit hemma hos mig har inte reagerat på min. Dock tror jag det bästa är om man skickar dom på trimning en gång om året eller två, annars börjar dom fälla istället. Dock är dom ju ungefär hälften så stora :crazy: runt 20-30 cm i "mankhöjd"
Äldre dam till vänster och valp till höger. Dom är för övrigt väldigt hållbara och friska hundar - dock tuffa, men det är väl softcoated wheaten terrier me?

Pudlar fäller inte så mkt (läs: inte alls!)

Nä, precis! Är man inte intresserad av utställning behöver man inte heller ha en massa päls. Personligen tycker jag inte det är så snyggt när de är helt nerklippta utan de ska ha lite päls, som Albin eller nått liknande: http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05810000-05819999/500x375/5818229.jpg
Han har man också, fast det ser man inte på den bilden!

/Jenny

Vi har en Lagotto som min jätteallergiska bror tål bra. Han är ca 50 cm i mankhöjd och passar oss perfekt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 491
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar