Till att börja med är det alltid protein man är allergisk mot, men det finns proteiner även i tex grönsaker och spannmål (och kvalsterbajs, och kattsaliv, och pollenelände, osv, osv, osv) .
Sen hänger jag inte riktigt med på vad det är du vill göra och varför? Varför vill du inte göra en eliminationsdiet? En del i att orka igenom petnogigheten med eliminationspysslet tyckte jag också var att man i alla fall tänkte sig att det skulle få hunden att må bättre, hade det (minst) lika gärna kunnat leda till att han skulle bli sämre vet jag inte hur jag hade orkat så den tanken om att ni i alla fall får veta att hon inte tål lamm om hon blir sämre tycker jag låter rätt bakvänd? Det är ju liksom inte hoppsan-pyttsan att göra hunden sjukare, tänker jag?
Eliminationsdiet avslutas heller inte, såvitt jag vet (det var då inte så vi gjorde), med att man sen börjar ge samma som innan de åtta veckorna. Istället ger man det för att få en baslinje, "så här bra blir hunden utan att käka saker han inte tål", och så kan man introducera en sak i taget, försiktigt, för att se om det är något hunden reagerar på.
Om hunden har atopisk allergi också blir det såklart mer komplicerat att räkna ut vilket problem som är vad, men då är det väl snarare ännu noggrannare hur man gör?
Kanske är jag för trött för att riktigt hänga med i vad du skriver, ber om ursäkt i så fall, men jag blir verkligen förvirrad av vad det är du siktar på och varför.
Ja det finns protein i annat men allra oftast (vad jag förstått av det jag läst) så är det protein från någon slags kött som de reagerar på.
Jag vill göra en eliminationsdiet men eftersom Alva ätit de flesta köttsorter så blir det väldigt svårt att göra en egen hemmagjord som passar vid elimineringsdiet.
Har haft allergifoder hemma för att se om hon äter det men hon var inte ens lite sugen. Testat med olika märken.
Anledningen till varför jag inte vill ge ett allergifoder är för att det kräver större omställning för både mig och hunden. Inga tuggben, inget belöningsgodis att använda vid träning, äta mat man inte tycker om. Klart jag inte vill använda det om jag inte måste?
Alva är inte så sjuk, inte röd eller sår eller så i huden, magen helt ok. Det är klådan som är besvärlig ibland under dagen.
Om jag skulle ge en lammbaserad kost och det skulle vara just lamm hon inte tål så borde hon ju bli ganska mkt sämre ganska snabbt eftersom hon får i sig mer av det hon inte tål än innan (hon får inget lamm i dagsläget, har dock ätit det innan) och skulle så va fallet är det ju bara till att sluta och börja en elimineringsdiet på ett hydroaliserat färdigfoder då?
Provokation som det heter när man efter de 8 veckorna gör man för att kunna se tydligt om hunden är matallergiker. Det krävs att de blir både bättre under de 8 första veckorna och märkbart sämre under provokationen för att kunna avgöra att det är just födoämnesallergiker de är. För att de blir bättre under de 8 första veckorna kan lika gärna vara att tex det är mindre pollen ute under just den perioden. Så därför man gör så. Men blir de sämre så går man ju direkt tillbaka till elimineringsdieten och då brukar de bli bättre ganska snabbt. Sen kan man börja introducera ett födoämne i taget. Har man en hund som är väldigt dålig i sin allergi och blir väldigt mycket bättre under de åtta förstabveckorna man ger en eliminationsdiet förstår jag om man hoppar över provokationsbiten. Men i de lite mer luddiga fallen så har den ju en ganska viktig funktion.