Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Häst, struts och känguru är inte heller omöjligt att få tag på. Särskilt struts och häst finns det flera foder jag vet kan lämpa sig.Då är det nog bara vitfisk, rådjur, kanin, hare och hydroliserat kvar. Så ge inte hunden av dessa proteinkällorna förrän du vet om/att du ska ge eleminationsdiet.
Ja om fodret är tillräckligt hydrolyserat, så är förenklat proteinet sönderslaget i så små små delar att kroppen inte känner igen det som kyckling (eller vad det nu är). Så fodret är inte ensidit så, det har protein, kolhydrat osv. Men i en form hunden tål och/eller inte känner igen som det protein det är.
Efter eliminationsdieten som är 6 v (AKTA KATTLÅDAN - du får starta om om hunden petar i sig nåt jävelskap och får kli. Som bonus är allergifodret dyrt som snor...) så gör man en provokation. Då ska du ge hunden ALLT du gav den innan. Det gamla fodret, godisar, tuggben, grisöron och allt vad du nu kan tänkas ha gett normalt innan. Är hunden foderallergisk och du hittat ett eliminationsfoder som hunden tål eller aldrig mött så kommer den sluta klia under eliminationsdieten, sen kommer helvetet bryta lös igen vid provokationen (som är 1 v, naturligtvis avbryter man innan om det blir reaktion). Då återgår man till strikt eliminationsdiet tills hunden slutat klia/ha reaktion.
Sen kommer det dryga. Nu ska man EN sak i taget prova ge litegrann. Tex kyckling. Får hunden reaktion vet du den inte tål det, får hunden ingen reaktion på 1 v kan du skriva upp det på listan över vad hunden tål. Låt ev reaktion gå bort, prova med en ny sak, t ex nöt. Osv osv.
Jag erkänner att jag använde utredningsperioden till att kolla att han tålde nöt och kunde få märgben (svar ja), samt om han tålde lamm (ja) och ris (ja) samt lite grönsaker. Så att jag skulle kunna dels leta upp ett annat foder han tålde och dels kunna ge just märgben etc. OBS - en brasklapp, som kanske gäller färskfoder med. Jag hittade ett (torr)foder med lamm, ris och havre.Han tål allt det. Det gick suveränt med fodret. Sen efter 1 år började han efter en ny säck klia. Vafan, jag kollade om de ändrat receptet. Nej. Kontaktade tillverkaren. Och här kommer problemet med mååååånga foder. De har inte separata tillverkningslinjer. Så det finns alltid en risk att vissa säckar/förpackningar kan innehålla spår av t ex kyckling. Får du första säcken med lammfoder efter att de har gjort kyckling så kan det vara kycklingspår i det. I princip inga (torr)fodertillverkare utom de som gör "veterinär allergifoder" har separata tillverkningslinjer... INte kollat färskfodertillverkare då min inte håller hull på de ytterst få färskfoder som är rena nog. Men kom ihåg det.
Jag gav som sagt upp, han får äta Hills z/d då, det fungerar ju trots innehållsförteckningen och trots det är vidrigt dyrt. Och det är huvudsaken för mig.
Min är hysteriskt allergisk mot kyckling, är det kycklingfett ens i fodret går det inte. Dessutom, vilket tog ett tag för mig att inse så jag tipsar om det - han tål inte ägg heller. Dessutom är han rejält allergisk mot fläsk och vete. Han tål heller inte fisk och mejeriprodukter och så en massa annat jag aldrig orkade reda ut exakt vad det var. Men han TÅL nöt, vilt (älg, rådjur, ren), hare, kanin, lamm, ris, potatis, majs, havre, morötter, äpple, ärtor och solrosolja. Och det räcker för mig för att kunna ge honom en bra tillvaro så att säga. När han får "godismat" får han ris/morötter/ärtor och olja och han vet inte var han ska ta vägen av lycka. Jag har inte haft hjärta att tala om för honom att andra hundar brukar få korv och leverpastej ;P
Under elimineringsdieten, då han åt z/d, så köpte jag z/d burkmat och gjorde hundgodisar i ugnen. När han ger blod (han är blodgivare) så de andra får frolic - han får z/d burkmat ;P Så det mesta går att lösa, och när man tagit sig igenom utredningen (it's not funny...) så hittar man ett sätt som funkar och sen glömmer man nästan bort att hunden är annorlunda. Ja tills man vrålar "NEJ; INGA KAKOR TILL HUNDEN HAN ÄR ALLERGISK!!!" när någon gäst ska vara snäll och sträcker fram nåt till hunden...
Häst, struts och känguru är inte heller omöjligt att få tag på. Särskilt struts och häst finns det flera foder jag vet kan lämpa sig.
Fisk finns i de flesta hundgodis och mycket även i torrfoder så det har hunden garanterat fått i sig. Fisk gömmer sig ofta under "animaliska biprodukter"...
Då är det nog bara vitfisk, rådjur, kanin, hare och hydroliserat kvar. Så ge inte hunden av dessa proteinkällorna förrän du vet om/att du ska ge eleminationsdiet.
@_Maria_ Det trillade ner en liten pollett här nu precis. När uppfödare levererar valpar så är de i regel nybadade. Och du har badat flera gånger sen dess. Vilken typ av schampo? Har du använt samma sort som uppfödaren? Har vetten rekommenderat ett visst schampo? Om inte så prova att bada hunden i ett helt oparfymerat schampo. Det kan du iofs göra även om vetten har rekommenderat något och det är parfym i det. En hund jag hade på 80-90-talen fick småsmå plitor i huden och en väldig klåda av schampo med parfym. När jag började bada honom i schampo utan parfym försvann klådan.
@_Maria_ , nu kanske det står någonstans i tråden, men hur blir det om ni INTE badar hunden ett tag? Om man badar ofta så blir ju huden och pälsen uttorkad och kan börja klia, även om det är ett s.k. "veterinärschampo".
Jag har en tik som blir två år nu och hon har kliat sig väldigt i ca ett år , nu har jag varit iväg och tagit blodprov på födoämnesallergi, dessa prover ska enligt min veterinär ha blivit mycket pålitligare och korrekta än de varit innan. Provsvaret visade att hon inte är uttalat allergisk men överkänslig eller har s.k borderline för en del födoämnen och tål inte oxkött, sockerbeta, lamm,höns/kyckling,bär, tomat, ris, sötpotatis,lax,havre. Har uteslutit allt detta ur kosten och klådan har avtagit med säkert 80% på ett par veckor. Har bakat egna hundkex baserade på keso och filmjölk,vetemjöl och kli. Pälsen känns inte heller lika fet och risig som innan.
Den vanligaste allergin är mot kyckling så annat alternativ torde vara bättre att börja med. Vill man veta om det är kyckling kan man tillsätta det senare.Innan man drar igång hela paketet med allergiutredningar, eliminationsdiet osv så hade jag provat att sätta hunden på 100 % kyckling I ca sex veckor för att se om det blir bättre. Blir hunden bra på detta så kan man sedan försktigt lägga till ytterligare en proteinkälla. Blir då hunden dålig så vet man att den inte tål den proteinkällan. På detta vis kan man prova sig fram till vad hunden tål. Vom og Hundemat har en variant med 100 % kyckling.
Jag har fått lära mig att nöt är den vanligaste allergin men det är kanske fel...Den vanligaste allergin är mot kyckling så annat alternativ torde vara bättre att börja med. Vill man veta om det är kyckling kan man tillsätta det senare.
Ja det är fel.Jag har fått lära mig att nöt är den vanligaste allergin men det är kanske fel...
Jag har en liten teori jag sitter och funderar på som ett alternativ till eliminationsdiet.
Om jag skulle låt säga ge Alva ett färskfoder med enbart lamm som proteinkälla (oftast protein de är allergiska emot), enbart ge tuggben från lamm och enbart godis från lamm i 8 veckor. Om hon inte tål lamm så borde hon ju bli märkbart sämre på denna diet och blir hon bättre så kan man ju dra slutsatsen att hon inte är allergisk mot lamm utan något annat hon fått i sin kost.
Tanken är ju att efter dessa 8 veckor ge allt hon fått innan precis som en vanlig provokation=märbart sämre=födoämnesallergi. Ingen märkbar försämring=atopiker
Sen kan hon ju ha en atopisk allergi men då borde ju läget bli hyffsat ofärändrat trots enbart diet på lamm.
Och är hon både atopiker och matallergiker så är det ju inte så att det blir svårare att utreda henne för att jag inte gett en eliminationsdiet?