Allergitråden

Sv: Allergitråden

Det är skitsvårt med eliminationsdiet ja. Hålla koll hela tiden.
Gissa vad som hände nyss, vi var 2 veckor in i elimineringsdieten. Jag hade köpt frysta friterade bläckfiskringar i lösvikt och den jä*eln hade snokat reda på det öppnat upp påsen och ätit några! Hade lust att döda honom, han bryr sig inte om matte skriker nej eller så. Fan. Då börjar vi om IGEN, från och med imorgon, eller så skiter jag i att "börja om" med räkningen av dagarna..vad kan han ha fått i sig, mjöl visserligen....om han skulle reagera på spannmål.. Orka hålla på med det här. :(

Senast ändrad:

Jag skulle inte börja om om du inte märker att han börjar klia sig igen eller om klådan blir mer intensiv. Det är ju protein de oftast reagerar på och hur stor är risken att hanmär allergisk mot bläckfisk? Man kan ju ge sånt de inte ätit innan så det borde vara lugnt.

Jag skulle inte börja om om du inte märker att han börjar klia sig igen eller om klådan blir mer intensiv. Det är ju protein de oftast reagerar på och hur stor är risken att hanmär allergisk mot bläckfisk? Man kan ju ge sånt de inte ätit innan så det borde vara lugnt.

Men de var friterade. Så det var säkert mjöl i och nåt mer.

kl.
Jaha då var vi i stort sett tillbaka till ruta ett igen med klådan :( Hon har gått en vecka utan cortison nu, jag vet inte om det beror på det eller om hon helt enkelt fått i sig något olämpligt när vi inte sett :confused:

Med olja menar jag badolja för torr hy som säljs på apotek. Det är alltså en produkt för människor. Tex Eucerin har en bra badolja. Det man gör är att man blandar en kapsel badolja med 0,5 liter vatten i en blomspruta och sedan sprayar på hunden när den är blöt (efter bad). Det gör under för torra hudar.
Jag använde det på min gamle kille som kliade sig lite mera samma dag som han blev schamponerad (ertersom huden torkas ut lite efter bad) och det hjälpte.
Liknande effekt ska man få av balsamsprat för hund men det blir dyrare i längden.

Jag tycker du ska prova episoothe igen, kan ju ha varit en slump förra gången. Annars finns det andra schampon med liknande verkan; Allermyl, Allercalm, Douxo Calm etc.

Fettsyror via huden ges i form av spot-on tex Dermoscent eller Allerderm :)
Tusen tack för tipsen. Funkar det med att spruta badoljan på mellanlång päls? Ska man massera in den?

Jag verkar ha missförstått lite förut. Trodde att när du pratade om att man kan tillsätta fettsyror utvärtes, att de på nåt sätt skulle gå in i kroppen, för att själva kroppen behövde dem. :o Men man kan alltså tillsätta det antingen invärtes så förändrar det huden, eller direkt utvärtes?

Även här tillbaka på ruta ett egentligen. Idag fick vi tag i ett par saker i snön. Det första vet jag inte vad det var, det andra kan ha varit parmaskinka i snön som jag tog ut ur hans gap efter x antal minuter. Det går ju inte att låta honom nosa nåt i snön.

Med olja menar jag badolja för torr hy som säljs på apotek. Det är alltså en produkt för människor. Tex Eucerin har en bra badolja. Det man gör är att man blandar en kapsel badolja med 0,5 liter vatten i en blomspruta och sedan sprayar på hunden när den är blöt (efter bad). Det gör under för torra hudar.
Jag använde det på min gamle kille som kliade sig lite mera samma dag som han blev schamponerad (ertersom huden torkas ut lite efter bad) och det hjälpte.
Liknande effekt ska man få av balsamsprat för hund men det blir dyrare i längden.

Jag tycker du ska prova episoothe igen, kan ju ha varit en slump förra gången. Annars finns det andra schampon med liknande verkan; Allermyl, Allercalm, Douxo Calm etc.

Fettsyror via huden ges i form av spot-on tex Dermoscent eller Allerderm :)

Insåg när jag klippte Sigge häromdagen att han är väldigt torr/irriterad/röd mellan trampdynorna för tillfället. Ska testa detta!

Ja precis, viktigast är att de får i sig fettsyror. Om det nu är via munnen eller huden spelar inte så stor roll ;) Man kan använda sug av båda också.

Badoljan ska komma in till huden. Bäst blir om du torkar hunden lite med en handduk (efter schamponering) och sen sprayar på. Du kanske får dela lite på håren här och var om han är långhårig. Sen kan man massera in det lite och låta torka.

Om det går så undvik att föna hunden efteråt eftersom det torkar ut huden.

Åh vad tråkigt! Hur långt in i dieten hade ni kommit?
Det kan naturligtvis vara så att det är kortisonet som ni inte längre ger som är boven i dramat.
Har du pratat med din veterinär om att klådan kommit tillbaka?

Vi har gått sju veckor nu, hon fick cortison varannan dag p.g.a klådan fram tills de två sista veckorna då vi skulle sluta med det för att se om det var cortisonet eller dieten som hjälpte mot klådan.

Har inte pratat med veterinären men ska nog ringa imorgon och se om jag kan få tag på henne. Det kan ju vara att hon fått i sig något, så det kanske kan vara en idé att förlänga dieten för säkerhetsskull? Nu när hon äter maten är det ju inga problem med dieten, känns inte alls lika omöjligt då! :) Får höra vad veterinären säger.

Min jappe är inte allergisk per se, snarare "intolerant" mot potatis. Minsta lilla (räcker med lite chipssmulor) och han får ordentlig magknip. Ligger och skakar och gnyr i ett par timmar, innan det går över och han är som vanligt igen. Ingen dålig mage eller kräkande när han får lite. När någon gav honom en hel kokt potatis sprutade det dock ur båda ändarna :crazy:

Men inga som helst allergiska symtom som klåda el dyl.

Hade missat ditt svar. Vad är skillnaden mellan att vara intolerant och allergisk?

Jag ska skaffa munkorg så jag kommer någon vart med dieten. Klådan är oförändrad men magen bra.

En hundägare hade länkat ett ben i nylon till mig. Vad i helskotta är det? Finns det inget utav djur i det så man kan ge det under elimineringsdiet..?
http://www.mitthusdjur.se/index.php/mitthusdjur_sv/hund/tugg-godis/tugg-ben-nylon-choklad-6923.html

Vi hade ett sådant med vaniljsmak till vår chihuahua och vi fick slänga det för han tuggade sönder det så det började lossna små bitar..

Hade missat ditt svar. Vad är skillnaden mellan att vara intolerant och allergisk?

Jag vet inte om intolerant är rätt ord heller, varav "". Men han är ju inte allergisk i den mening att han får klåda och andra allergisymtom, utan bara akut magknip.

kl.
Pratade med Djurakuten i veckan och dom tyckte vi skulle börja provocera när hon gått 8 veckor så det har vi börjat med nu. Känns väldigt konstigt att hunden helt plötsligt får äta allt som den gjorde innan. Har man gått 8 veckor och konstant hållit koll så hon inte får något annat än maten i sig så är det tydligen svårt att sluta göra det!

]

En definition från karolinska:

"Allergi och intolerans är en olika typer av överkänslighet. Vid allergier snedtänder immunförsvaret medan intolerans innebär att kroppen inte tolererar ett specifikt ämne. Komjölksallergi och laktosintolerans är alltså inte samma sak."

Uppdaterad
2013-01-18
Informationsansvarig
Kommunikationsavdelningen
http://www.karolinska.se/Verksamhet...h-intolerans/Fodoamnesallergi-och-intolerans/

Veterinär Birgit Holm skriver:

Definitioner och terminologi
Fodermedelsöverkänslighet kan delas in i
två huvudgrupper:

"1. Fodermedelsallergi. Vid fodermedelsallergi ses en immunologisk, allergisk reaktion,där kroppen hos vissa individer bildar antikroppar mot enskilda, främmande proteiner, s.k. antigener, i hundens
foder [1]......."

"2. Fodermedelsintolerans. Med fodermedelsintolerans menas alla
överkänslighetsreaktioner utan immunologisk bakgrund, t.ex.
laktosintolerans, överkänslighet för vissa aminer i t.ex. choklad och ost,
mögeltoxiner, bakterietoxiner m.m. [4]. Vid fodermedelsintolerans kan reaktion
förekomma redan första gången kroppen möter fodermediet till skillnad från
fodermedelsallergi, där det krävs upprepad kontakt för ett immunologiskt
svar [12].

Då det är svårt att skilja fodermedelsallergi
från fodermedelsintolerans kan det
vara lämpligt att använda beteckningen
fodermedelsöverkänslighet i stället [16]”

http://www.westiealliansen.se/OmRasen/dokument/foderallergi.pdf

Ja det känns jättekonstigt! Men också skönt att inte behöva tänka på vad man ger hunden. Vi hoppas på att han visar reaktion nu då. Mycket lättare att behandla foderallergi än atopi (och billigare för plånboken).

kl.
Pratade med Djurakuten i veckan och dom tyckte vi skulle börja provocera när hon gått 8 veckor så det har vi börjat med nu. Känns väldigt konstigt att hunden helt plötsligt får äta allt som den gjorde innan. Har man gått 8 veckor och konstant hållit koll så hon inte får något annat än maten i sig så är det tydligen svårt att sluta göra det!

Måste kännas skönt att genomfört en stor del nu. Hur har ni kunnat fixa det ute då? Eller ligger det inga matrester/skräp där ni bor och går?? Nyfiken, hur ser rangordningslistan ut, vad ska ni börja provocera med?
Undrar om inte jag hade börjat med vanliga tuggben av råhud, så man förhoppningsvis kan åter börja ge tuggben, vovvar behöver ju gnaga. Min har gnagt på kudde och sängkläder i ren desperation och leda.
Fick tag i en hjortklöve häromdan som tuggades hela kvällen igenom. Jösses vad glad han var. 60 spänn kostade den och redan slut.

Edit: kom på att ni ska ge ALLT den fått tidigare, men sedan då när ni ska börja provocera, vad ska ni börja med är min fråga.

Senast ändrad:

Vi har fått ha koppel när vi går i stan för i stadsparken här finns det hur mycket som helst att äta :/ I skogen har hon fått vara lös för där finns det inte lika mycket, det är mest snö där.

Precis vi har börjat ge allt :)

kl.
Hon har fått äta annat i tre dagar nu och jag tycker att jag redan märker skillnad hon kliar sig mer och är betydligt mer röd i huden. Ska ringa DA och höra vad dom säger, dom sa att om det blev ohållbart så skulle vi gå över på dieten igen, ohållbart är det ju inte men det är ju inte så kul för hunden heller. Vet inte vad nästa steg blir nu iom att hon aldrig slutade klia helt under dieten men det är ändå en markant skillnad nu :confused:

Jag ser det som så, ni ser en skillnad på klådan, och då det kanske är för mycket för hunden och ni redan ser att han är foderallergisk mot något han får nu, så kan ni nu gå över till er diet igen. Tror ni det är okej för hunden att klia sig som den gör nu så fortsätt, var det 2 veckor man skulle ge, ifall sena symptom skulle komma. Men er läkare kanske säger annorlunda. :)
Av vad jag förstått så kan det ju absolut bli så att hunden inte slutar klia sig, och då har den säkert atopi också. Orkar inte leta, hade ni undersökt för atopi än, och vad kör ni som elimineringsdiet?

Senast ändrad:

I ett tidigare inlägg den 19 januari skrev du att klådan kommit tillbaka, alltså innan ni började provocera, eller har jag missuppfattat? Hur länge har klådan varit ökad..?

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar