Allergitråden

Sv: Allergitråden

Hade nämnt för veterinären att hans klåda var markant mindre ett par dagar i november, men efter bl a dusch med episoothe som har havremjöl nåt sånt, så kom klådan tillbaka. Och då tyckte hon jag skulle rata det scampot bara för det. Jag har ett schampo med klorhexidin som hon sagt jag ska tvätta honom med när han har eksem, så det anbänder jag. På tassarna försvinner tex rodnaden efteråt. Men vad hag förstår är det ett schampo för eksem. Min hane har torr hud och jag lider när jag ser honom lida och klia sig. Vill hjälpa honom och mjukgöra överallt o då funderar jag på att ge episoothe fler chanser, om den så bara mjukgör hans hud får han kanske lite lindring tänker jag. Balsam som du nämner, hade jag kikat på på nätet igår kväll. Episooothe har en spraybalsam som det kanske är värt att köpa?
Har provat probs produkter som han blev lite kliigare utav. :(

Men när du nämner tex att msn kan ge essentiella fetter genom huden hur menar du då? Och vilken olja mebar du man kan smörja med?

Senast nämnde vet att han kanske inte har allergi alls utan syringomyeli som har liknande symptom. :(

Senast ändrad:

Hon var nästan helt säker, säker kan dom ju aldrig vara men hon tyckte att min hunds historia pekade på det. Främst för att min hund visade symptom redan som valp, det är tydligen ovanligt att atopi visar sig innan ett års ålder.

Med olja menar jag badolja för torr hy som säljs på apotek. Det är alltså en produkt för människor. Tex Eucerin har en bra badolja. Det man gör är att man blandar en kapsel badolja med 0,5 liter vatten i en blomspruta och sedan sprayar på hunden när den är blöt (efter bad). Det gör under för torra hudar.
Jag använde det på min gamle kille som kliade sig lite mera samma dag som han blev schamponerad (ertersom huden torkas ut lite efter bad) och det hjälpte.
Liknande effekt ska man få av balsamsprat för hund men det blir dyrare i längden.

Jag tycker du ska prova episoothe igen, kan ju ha varit en slump förra gången. Annars finns det andra schampon med liknande verkan; Allermyl, Allercalm, Douxo Calm etc.

Fettsyror via huden ges i form av spot-on tex Dermoscent eller Allerderm :)

Skriver lite kort nu. Jag tvättade hela honom (förutom ansiktet) med episoothe schampo ikväll och han har inte kliat sig på flera timmar. Så lycklig jag blir av att se det! Han bara slickade lite på låret en gång. Nu kanske det är en slump, men måste kännas skönt för honom att slippa klia sig ikväll.
Vanligtvis är han och jag kramiga men ikväll undviker jag att klappa honom för mycket, tänk om fettet eller nåt från händerna förstör effekten av schampot eller nåt.

Skriver lite kort nu. Jag tvättade hela honom (förutom ansiktet) med episoothe schampo ikväll och han har inte kliat sig på flera timmar. Så lycklig jag blir av att se det! Han bara slickade lite på låret en gång. Nu kanske det är en slump, men måste kännas skönt för honom att slippa klia sig ikväll.
Vanligtvis är han och jag kramiga men ikväll undviker jag att klappa honom för mycket, tänk om fettet eller nåt från händerna förstör effekten av schampot..:confused:

Klådfri i 6-7 timmar :), sedan kom det igång igen. :( okej så du tror inte det gör nån skillnad för effekten, då får jag vara mer som vanligt då. Hans mage verkar nu bra i alla fall, skönt att vi slipper ta prover och sätta in behandlingar för det. Helt sjukt vad snabbt det gick när jag bytte till anallergenic, kompletterar även med pro-koline för bättre effekt o för att läka tarmen. Han avmaskades också för en vecka sedan och börjar lägga på sig vikt. Även vi-siblin är ett tips för lös/hård mage. Men inte ens den funkade efter ett tag med den andra kosten..

Senast ändrad:

kl.
Vi är inne på dag fem utan cortison och idag har hon kliat sig jättemycket och varit tydligt besvärad :(

Humöret är även påverkat hos damen, hon är extremt grinig särskilt när man tar i henne men även annars. Tror det beror på löp men en träningskompis frågade om det var p.g.a allergin så nu vet jag inte alls :crazy: Hon brukar bli sjukt grinig vid löp dock.

*kl*

Min hund som blir 7 år i år har fått vaccin mot inomhuskvalster sedan han var ca ett år. Det har fungerat helt perfekt. Har inte behövt vare sig bad eller kortison. Tills för ca två år sedan. Då blev han långsamt sämre. Försämringen har varit väldigt smygande. Har fått kortison under perioder och nu har jag börjat bada honom igen någon enstaka gång. Det verkar som om det har stabiliserat sig för tillfället även om det inte är helt bra. Varför har det blivit så? Några idéer?

Det verkar ju inte vara helt lätt att verkligen få tag i en allergiexpert. Vi brukar vända oss till Blå Stjärnan i Göteborg. Är det någon som vet om dom är någotsånär duktiga i alla fall på allergier hos hund?

Sen när det kommer till att eliminera foderallergi. Hunden är en fruktansvärd mattjuv och äter allt. Både ute och inne. Om vi skulle göra något sådant så skulle han vara tvungen att i princip ha munkorg på sig dygnet runt i 8 veckor. Vi har tre små barn också som dräller mat överallt. Ser faktiskt inte hur vi rent praktiskt skulle kunna hindra honom från att äta det minsta lilla annat än "allergimaten". Hur gör man då?

Tog 9 veckor för Sigge att bli klådfri har jag för mig.

Renskav, fan vad smart! Från mataffär alltså? Hur torkar du?

kl
Känns som att vi har nått en bra balans. Jag har två färskfoder han tål (bravo vilt och lamm), lamm-torrfoder som godis (växlat med bla ost), hittat en del tugg och tror att han tål gris.
Det är just när han råkar sno nåt som man får ett bakslag och jag skulle vilja ha bättre lindring. Just nu är det bra så jag har skjutit på veterinär.

Vilttugg finns i Linköping på djur och uteliv, i sthlm tex på crt i haninge och jag har hittat en affär i sundbyberg med massa färka vilt- och lammben (bla), har dock inte varit där än.

Tora: Min hund är också en riktig mattjuv, vi har löst det som så att vi helt enkelt stänger henne ute från köket när vi äter. För det händer faktiskt att även vi dräller på golvet. Hon får just nu ha koppel på promenader även fast hon alltid brukar gå lös annars men hon är riktigt duktig på att hitta ngt ätbart ute. Det är ett jäckla passande särskilt som det känns som att min hund har blivit ännu mer fixerad vid att sno mat när hon inte får göra det.

Jenka: Köper det fryst och torkar det på 50 grader i varmluftsugn men då går ju så klart lika bra med vanlig ugn! :) Hon är helt galen i det! :D Blir ganska salt dock så man får se till att ha vatten tillgängligt när man har det som godis vid träning :)

Vi brukar redan nu stänga in hunden när vi äter för annars snor han maten från barnen. Problemet är att han är snabb som en vessla tex när man öppnar diskmaskinen eller kylskåpet.

Ute tror jag inte jag fixar att passa honom men där kan man faktiskt ha munkorg i värsta fall. Så det går att lösa. Nackdelen är väl att det fort sprids rykten om att hunden är farlig. Enda dalmatinern i en mindre by. Men det kan jag leva med.

Värre är inne. Vi vuxna hade säkert fixat det men barnen (2 och 4 år) lär ju slarva flera gånger per dag. Och köket går inte att stänga till. Om det varit 2-3 veckor men 8-12! Suck! Kan man ha munkorg på hela dagen typ 07-20?

Du kan även göra godis av bravoburgarna. Jag använde rismjöl, men det går ju även med mandelmjöl eller liknande om han inte skulle tåla ris. I med lite olja och en riven morot, blanda runt och tryck ut små kulor så att de blir platta på en plåt. Torka i ugnen någon timme tills de blivit torra.
Fungerade superbra, och alla hundar som fick smaka älskade dom!

Ska nog göra några sådana i dagarna då jag har både burgare och rismjöl kvar från gammelhunden. Lilla D kommer nog bli glad ;)

Koka upp renskaven och sen torka i ugnen. 50-100 grader tills det är torrt :laugh:

Viltugg av älg finns också på Bromma Zoo.

Men äter barnen överallt hela tiden?

Går det att stänga av mha kompostgaller till köket?

kl
Tack ang. godis, alltid bra med flera godis-idéer.

Nej öppen planlösning. Dessutom skulle hunden lätt ta sig över galler för lite smulor.

Nej äter gör de inte hela tiden. Men de glömmer stänga dörren till doppades, öppnar kylskåpet, diskmaskinen och liknande. Dessutom har de en förkärlek att tex lämna en brödbit gömd någonstans.

Detta är ju sånt man kan hålla koll på men jag undrar om jag verkligen orkar göra det så pass länge som 8 veckor.

Jag har förstått det som att hunden inte får äta minsta lilla bit av något annat så skall man göra det så skall man göra det ordentligt.

Läste nu att foderallergi inte alls är så vanligt som kontaktallergi hos hundar. Vad har ni för tanke om det?

Allergi: Foderrelaterade allergier är betydligt ovanligare än luftburna allergier (atopi). Den vanligaste orsaken till atopi är dammkvalster. För denna diagnos används allergitest med blodprov, samt biopsier (djupare vävnadsprov) som skickas till ett patologiskt laboratorium för undersökning.

Nej öppen planlösning. Dessutom skulle hunden lätt ta sig över galler för lite smulor.

Nej äter gör de inte hela tiden. Men de glömmer stänga dörren till doppades, öppnar kylskåpet, diskmaskinen och liknande. Dessutom har de en förkärlek att tex lämna en brödbit gömd någonstans.

Detta är ju sånt man kan hålla koll på men jag undrar om jag verkligen orkar göra det så pass länge som 8 veckor.

Jag har förstått det som att hunden inte får äta minsta lilla bit av något annat så skall man göra det så skall man göra det ordentligt.

Läste nu att foderallergi inte alls är så vanligt som kontaktallergi hos hundar. Vad har ni för tanke om det?

Allergi: Foderrelaterade allergier är betydligt ovanligare än luftburna allergier (atopi). Den vanligaste orsaken till atopi är dammkvalster. För denna diagnos används allergitest med blodprov, samt biopsier (djupare vävnadsprov) som skickas till ett patologiskt laboratorium för undersökning.

Undrar om det är inte är ganska stort mörkertal gällande foderallergi. Vissa hundägare (läs bara recensioner på tex animail) byter foder och när de hittar nåt som deras hundar tål jublar de över att klådan försvinner och gör kanske ingen allergiutredning med diet.

Någon här som använder James Wellbeloved till sina allergihundar? Såg i affären att det står nåt med hypoallergenic på alla deras påsar. Och alla verkade ha mycket ris i sig.

Är det någon som hört talas om hund som är allergisk mot potatis eller ris? När Albin åt potatis i två olika dieter nu senast var han såå dålig i magen. :s

Senast ändrad:

De kan vara allergiska mot potatis och ris men det är inte lika vanligt.

Jag har JW lamm som godis. "Naturligt hypoallergent" verkar syfta på att det är ingredienser som de ofta tål alt. bara 1-2 huvudingredienser. Sen har de ju en massa örter osv men det är väl inte så många allergiska mot skulle jag tro.
Finns utan ris också, en med lamm och grönsaker (tror det är samma med kalkon).

Tora: Har ingen statistik men tycker det verkar rätt vanligt förekommande med foderallergi.

Är det någon som hört talas om hund som är allergisk mot potatis eller ris? När Albin åt potatis i två olika dieter nu senast var han såå dålig i magen. :s

Min jappe är inte allergisk per se, snarare "intolerant" mot potatis. Minsta lilla (räcker med lite chipssmulor) och han får ordentlig magknip. Ligger och skakar och gnyr i ett par timmar, innan det går över och han är som vanligt igen. Ingen dålig mage eller kräkande när han får lite. När någon gav honom en hel kokt potatis sprutade det dock ur båda ändarna :crazy:

Men inga som helst allergiska symtom som klåda el dyl.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 084
Hundhälsa Jag håller på att utreda min hund för allergi då hon kliar sig väldigt mycket, inte så mycket att hon får sår men ändå tillräckligt...
2
Svar
34
· Visningar
8 436
Senast: paradox
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar