Allergitestsvar funderar på kvalsterallergin

Plankton

Trådstartare
Vi har nu fått det första provsvaren på allergitesten för vår eksemponny. Man kommer testa vidare för mer detaljerade svar. Det vi fått nu är följande:

Allergen gruppe Resultat
Husdammkvalster 260 positiv
Förrådskvalster 650 positiv
Mögelsvamper 0
Utenomhus allergener 1 165 positiv
Utenomhus allergener 2 442 positiv
Insekter 590 positivar

Det jag funderar på just nu är kvalsterallergin som är så pass hög. Det borde ju innebära att man skall hålla damfritt och att det är viktigt med rena täcken? Vår veterinär har berättat att man för insektsallergi kan ta fram vac cin speciellt anpassat för hästen och den metoden har visat sig framgångsrik i flera fall men övriga allergier kan man inte vaccinera mot. Någon som har erfarenhet att kvalster allergi hos häst coh kan komma med tips om vad som kan fungera. Ni som inte har erfarenhet är välkomna med tankar och ideer iallafall:)

Sv: Allergitestsvar funderar på kvalsterallergin

Skulla googlat först, förrådskvalster finns alltså i foder (säd). Någon som vet mer om detta?

jag läste i en engelsk tidning att allergitest på häst inte alls var tillförlitliga, att många hästar hade kraftiga reaktioner på i princip allting som en häst kommer i kontakt med... det var några veterinärer som hade forskat och undersökt många hästar och dom rek att man inte skulle göra tester utan köra uteslutningsmetoden för att komma fram till vad hästen reagerade på.

så frågan är väl hur korrekta dessa provsvar är? vad har din häst för symptom och varför har ni testat den? är det bara pga exem?

ang din sista fråga så lär foder som har värmebehandlats och melasserats (tex müsli) vara bättre än tex havre.

Tack för ditt svar. Anledningen till att vi testat är att hon förutom sommareksem även hostar på våren (fungerade bra med Nostrilvet) och ibland på hösten. Hon började även klia väldigt tidigt i våras, redan i mars då vi inte hade några insketer pågång ännu. Värmebehandladt foder låter logiskt, då det iallafall är kvalsterfritt efter tillverkning.

Siffrorna är inte intressanta, hästen kan wara precis lika allergisk mot 260 som 2442-allergenen. Det beror mycket på när i tiden hästen träffade på det aktuella allergenet; här kan man tolka det som att hästen gått på bete och reagerat med en förhöjning aw antikroppstitern under sommar och höst.

Du ska alltså kolla på positiw eller negatiw. Wanligen låter man alla pos öwer en wiss gräns ingå i hyposensibiliseringen.

Dammkwalster och förrådskwalster finns öwerallt. I halmen, i spånet, i wäggar, i täcket, i fodertunnan... Går inte att undwika. Om hästen har luftwägsbeswär kan man fodra med ensilerat growfoder och blöta kraftfodret. Undwik dammsamlare i stallet.

Så ska hon vaccineras mot alltihop dvs hypersensibiliseringen ska bestå av allt som var positivt?

Finns det några studier för hurpass bra hypersensibilisering funkar på häst?

Hyposensibilisering!

Jag wet faktiskt inte, är inte så insatt på just hästsidan. Kolla DrBaddakys hemsida, där står det en hel del matnyttigt!

www.drbaddaky.no

Den info jag fått från vår veterinär är att det är endast insektsallergin som går att "vaccinera" mot. Där av min fråga ang övrig allergi då det känns viktigt att undvika utsätta henne för det som framkallar allergin. Nostrilvet, rena täcken och värme behandlad kraft samt hygiensikt grovfoder är där vi börjar. Har funderat på kvalster förekomst i torvbädd. I våras då hon kliade svansen väldigt tidigt stod hon på torvbädd, varmt, fuktigt och mörkt låter ju spm en bra kvalsterbostad, I år är står hon på spån, växelströbädd vilket kanske borde vara bättre?

Har en häst som är allergisk emot kvalster o insekter, och som får vaccin emot detta, (från dr baddaky). Nu har jag precis fått slut på vaccinet, så jag vet inte exakt men innehållet är : stickmygga, tysk kackerlacka, broms och svidknott tror jag det var... Väntar hem nytt inom kort, och kan återkomma om det är aktuellt.

Hon fungerar alldeles utmärkt på detta, utan vidare åtgärder.
Men nu vet jag inte hennes exakta provresultat tyvärr...

Berätta gärna mera:), vår veterinär har skickat blodproven till dr Baddaky. Vad har din häst haft för sympton? Hur ofta ger du vaccinsprutan? Under hur lång tidsperiod sprutar man hästen? Började ni behadlingen innan sommaren och i så fall vad var skillnaden denna sommar? Tog försäkringen någon kostnad eller får man stå för hela själv?

Min häst hade kliii på mulen, jättefrustningar (typ var 20:onde sekund vid ridning sommartid) och headshakingsymptom.
Hon har även alltid varit varit väldigt kliig i rumpan och väldigt irriterad av insekter till skilland från andra hästar som inte brytt sig särskilt mer än att bara vifta bort dem.

Började beh i september för några år sedan.
Till en början ger man 0,1 ml varannandag ett par gånger, därefter ökas till var 4:de dag osv.. för att komma upp i en dos om 1ml 1gång i månaden.
Detta är en livslång behandling och kostnaden är ca 1800:-/år för vaccinet som man ger själv, dvs ingen veterinär behövs.

Jag gjorde ett uppehåll pga att jag missade beställa nytt vacc, och redan efter ett par tre månader kom symptomen krypandes tillbaka :)
Dock vart mitt uppehåll för långt, så jag fick börja om med varannadags-schemat. Hur ofta man tillslut bör ge sprutan, beror på hästen. Och jag ser på henne när det börjar bli dags för nästa, dvs månadsintervallen är perfekt för min häst.

Detta test gjordes i samråd med min veterinär i samband med att jag var på klinik för en sårskada, och försäkringen betalad provet. Vaccinet har jag dock inte försökt få ut ersättning för....
Det enda jag kompletterar med är att hon har ett nosnät på sig vid ridning.
Utan detta nosnät sommartid, är hon näst intill oridbar pga alla frusningar.

Tack för infon, 1800 sek per år var ju inte alls så mycket. Jag borde ju istället kunna ta bort vissa tillskott (MSM, itchless) som hon får. Känns förhoppningfullt att du är så nöjd med behandlingen. Har jag förstått rätt att din häst vaccineras både mot kvalsterallergin och insektsallergin?

Min veterinär rekommenderade inte torv till känsliga hästar p.g.a. bakterietoxiner som finns i den. Hon rekommenderade isf hellre spån men allra helst papper (ex. wellpappströ).

Såvitt jag förstår, så är denna behandling tillräcklig för både kvalster o insekter. Nu tycker ju jag iofs att kvalster också är en insekt...

Kanske därför det finns extrakt även från kackerlacka i vaccinet...

Jättefräscht att ha detta hemma i kylskåpet :eek:

Det enda jag saknar på den sidan, är lite mer utveckling av "avvikande beteende" under Kliniska Symptom.

Min häst visade i stort sett bara HS-symptom, dvs stod o ryckte o for okontrollerbart med huvudet så att hon tillslut nästan miste balansen, samt att hon FRUSTADE något enormt.

Själva klådan tyckte jag inte var mer påtaglig än på "vanliga" hästar utan allergi...

Klådan i sig, är ju en sådan grej som gör att man kan misstänka just en allergi, men allergi är ju inte det första man tänker på när det gäller symptomen som MIN häst hade...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka