allergisk mot havre

M

Morningstar

min häst har havreallergi...
har nu lagt in halmbädd....men om det är havrehalm eller vete vet jag inte...

kan han vara allergisk mot halmen också eller är det bara mot själva havren???

Sv: allergisk mot havre

Beror på hur allergisk din häst är?
Finns alltid lite havre kvar i axen och får h*n i sig det kan det sluta illa.

Byt underlag om h*n är jätteallergisk.

Är det alltså diagnostiocerat, eller är det ngt du tror?
Är det proteinet i havren hästen är allergisk emot och får knölar, eller vad?
I så fall lär det inte spela ngn roll om du har havrehalm. Är det däremot en "riktig" allergi där hästen sväller upp eller får mag-tarmproblem skulle jag inte chansa med havrehalm..

Jag vet faktiskt inte hur pass allergisk han är..förra ägarn sa bara att jag inte ska ge honom havre....pratade med henne nu och hon vet inte om han tål att stå på halm...hon har aldrig testat för hon har aldrig fått tag på halm....
hon sa att han typ får kolik av havre....

måste ringa "halmförsäljarn" och fråga om det är havre eller vete...

får inte tag på halmförsäljaren just nu...kan man se någon skilland på det? på vete och havrehalm...alltså på själv uppbyggnaden av strået?? vill veta nu ju...nyfis som bara den....

Havre = kärnorna sitter i vippor
Vete = kärnorna sitter i ett tätt ax

Leta bilder på Google på sökorden havreax och veteax om du är osäker!

JAG HAR NU SPANAT IGENOM HALMEN OCH DET VISAR SIG VARA KORN SÅ JAG KAN VARA LUGN..WIHIII....:bump:

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka