Allergisk häst?

B

Balderum

Finns det någon här som har en allergisk häst? Jag funderar mest på matallergi. Pållen visade symptom för 2 år sedan då jag ökade havreportionen - stark klåda. Pållen har redan knotteksem o bär på allergigener, som tydligen utvecklats på olika sätt under åren.

Ifjol när äpplena kom fick han små sår över kroppen. Tog bort äpplen från träd etc o han blev fort bättre.

Nu har han visat någon sorts allergi igen. Mankammen är svullen, men ej svullen på det sätt som knotteksemet visar sig. han kliar sej på korset, som svullnat.

Misstänkte hösliaget, tog bort det o gav enbart torr-hö, han blev något bättre men symptomen är kvar o tröttheten kvar.

Pricktest är inte aktuellt för honom då han ej visar symprom under vintern, enbart "sommartid" (nu-okt).

En genomgående undersökning kan genomföras.

Undrar om det finns erfarenheter härifrån kring allergiska hästar, ev behandlingsmetoder, hur upptäcka allergenet etc tips.

En häst i stallet fick jättestora knölar utav kornet, så dom tog bort det och halmen och nu är hon bra. Jag vet också en häst som är alergisk mot gräs, får det tungt att andas och så. Men jag tror att dom tog bort den hästen.

Min ponny är björkpollen allergisk.
Näsan rinner och han tycker inte om att bli borstad då han är öm i skinnet, dock ej några utslag ännu.

Tycker du ska utesluta allt kraftfoder under tiden han är dålig.
Obs, glöm inte att även utesluta morötter. Dom korsreagerar nämligen med det antigen som göra att man får snuva och klåda av björkpollen.
Gäller även människor.

Måste hästen ha kraftfoder, så börja med att ge enbart Betfor. Lägg sen försiktigt till något annat, men tag en sak i taget under typ en vecka. Då hinner du märka om hästen tål det eller inte.

Fråga gärna där du handlar ditt kraftfoder om dom kan rekomendera något för din häst.
Är dom seriösa så hjälper dom dej.

Det är rena pusslet att finna ut vad en allergisk häst kan äta, men det är det värt.
Lycka till.

Mina allergihästar blir bättre när de slipper hösilage och när de får ofantliga mängder av lucern. Fråga mig inte varför men resultet är slående. Hippoalfa verkar oxå stabiliserande medan havre defenitivt inte gör det.

Som du vet så var Stormy foderallergisk och han reagerade direkt på alla sorters frukter och morötter, fodersorter med mkt. stärkelse i. Han klarade inget dera. Han hade även exem som började så här års, inte i närheten av vad din grabb har men dock fanns det, sista sommaren var han nästan helt symtomfri.

Den hösten/vintern innan så hade han fått stå på "gammalt" hö, stärkelsefattigt kraftfoder, framförallt kraffts Breed idag plus grön samt foderjäst för att hjälpa magen och för att få upp proteinet. Det hjälpte honom till att bli i stort sett symtomfri på alla vis. Han hade då även fått både örter och homeopatmedel för att hjälpa till att stärka både lever och njure. Dessa två organ tar mkt. stryk på hästar som är allergiska, likaså magen.

MVH/

Aha, tack alla! Här fick jag en del att gå efter!
Jag har själv pollenallergi mot björk o ska undvika äpplen, morötter o rå potatis.

Skall utforska vad han mår bäst av...

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 266
Senast: Lindsen
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
B
Övr. Hund Jag har ett litet problem som jag känner att jag måste få prata lite om. Jag har en 8 månaders dalmatinervalp som är konstaterat...
2
Svar
26
· Visningar
7 119
Senast: Duvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar