Allergimedicin vid amning?

ia_

Trådstartare
Förra sommaren gjorde knyttet i magen att min allergi (hassel, björk, gräs framförallt) höll sig i schack utan medicinering.

Men nu när jag ammar, finns det något man får/kan äta? Har gått med konstant rinnande näsa o kliande ögon ett par veckor nu, och först idag kopplade jag det till allergin (hassel nu).

Får väl leta rätt på en allergiläkare, många år sedan jag var hos någon + att jag flyttat...

Sv: Allergimedicin vid amning?

Det enda jag hittade receptfritt på apoteket förra sommaren var en nässpray som oljar i näsan, minns inte vad den heter. Men jag pratade inte med någon läkare, har inte tillräckligt allvarliga problem för att orka.

Edit: Renässans Pollen var det :)

Senast ändrad:

Möjligen Tavegyl, som är receptbelagt.
(själv blir jag aptrött av Tavegyl så jag låter hellre bli)

Du kan annars använda t.ex Lomudal nässpray o ögondroppar för att behandla lokalt. Eller Livostin ögondroppar.

Tavegyl slipper jag helst också, skulle nog kunna sova mig genom våren o sommaren om jag går på dem :-)

Sticker in på apoteket en sväng o fixar nässpray o ögondroppar tillsvidare, innan jag kommer till en läkare!

jag vet inte alls vad alla olika sprayer och tabletter heter, men du har säkert större koll på de och då är det bara att söka på deras namn på fass.se sen välja amning i rullistan.

Ex. tavegyl orallösning
Amning (Läs mer om amning)
Grupp II.

Klemastin (den aktiva substansen i tavegyl) passerar över i modersmjölk men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.

tavegyl piller
Amning
Tavegyl passerar över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Tavegyl under amning.

Amning
Lomudal Nasal går över i modersmjölk, men påverkar troligen inte barn som ammas. Lomudal kan användas under amning.

Livostin ögondroppar
Amning
Inga kända risker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka