Allergimedicin till hästar??

N

nalle

Jag hörde av en stuteriägare att man kunde ge nån sorts allergimedicin till hästar som har eksem, den skulle mildra klådan. Medicinen var för människor men som hade effekt även på hästar. Någon som vet nånting om detta? Jag kommer inte ihåg vad det hette. Man skulle ge en chockdos i ca 10-14 dgr och sedan gå ner till normal dos för människor. Jag vet inte hur jag ska göra med mitt shettissto då hon kliar sig fast hon har täcke på sig. Vi har väldigt mkt knott här. Jag har ju tänkt ställa ut henne i sommar men hon kliar ju sönder svansen framförallt. Hon står i stall på nätterna men knotten kommer in i alla fall så hon får ha täcke på sig dygnet runt. Var i landet är det knottfritt eller i alla fall nästintill? Funderar på att sälja henne för jag mår dåligt när hon står och kliar sig så mkt. Hon är en underbar ponny för övrigt. Jag vill även ge mig in på detta med avel och då är ju hon inte så lämplig för det.
Hur gör ni andra exemhästägare??

Vad har du testat för preparat på henne?
Som klådstillande tycker jag AVS-14 är bra. Det blir inte kladdigt och har snabb effekt.
Nylanders är också bra och insektsavskräckande - men hästen blir kleggig där man haft på det.
Örter fungerade inte så värst bra på min häst + att det blev väldigt dyrt.
Förra året började jag med alger och då kunde jag se en liten förbättring. Har gett sedan dess och ökade på dosen i våras och - inte ngn klåda!! Hästen går utan eksemtäcke dygnet runt och kliar sig inte!!!! Jag är överlycklig och tänker inte sluta ge alger då det faktiskt fungerar på henne.
Det verkar vara väldigt individuellt vad som fungerar, man får prova sig fram. Jag har även testat Tavegyl (allergimedicin för människa), men det fungerade inte alls på henne. Hon blev bara trött och dåsig och kliade sig i alla fall....
Kortisonlösning finns på recept att droppa i man och svans. Fungerar väldigt bra när inget annat fungerar (om inte annat för att bryta kli-mönstret).

Lycka till! / mvh Anna

Ja möjligen skulle det vara psoriasis medicin som finns i åtanke, en flytande variant som lägges i man och svans. Kruxet är att detta endast är en sekundärbehandling och stillar visserligen klådan något men tar inte bort symtom.

Sen finns det antihistamintabletter, och såvitt jag kommer ihåg krävdes 5-10 st per dag i normalgiva på islandshäst. De som provade hade varierande resultat, och en mager plånbok. :D

jag fick för många år sedan nått utskrivet av veterinären när min dåvarande shettis fick solexem o hade väldig klåda. Kommer inte ihåg vad dom hette men man skulle ge ca 10 tabletter (dom var väldigt små). Hade väligt bra effekt iallafall. jag pillade i tabletterna i en äppleskrutt o han bara mumsade i sig det utan att blinka.

Troligen antihistamin, tex Tavegyl, som du säger varierande resultat men kan definitivt vara värt ett försök. Pris drygt 1 kr st i 500 pack.
PL

Nalle, jag lider med dig... Har själv den enorma turen att bo i stort sett mygg-, knott- och fästingfritt på Skåneslätten och har fått ta hand om en eksem-shettis just därför. Hon är nu helt symptomfri från att ha kliat sönder sig helt i man och svansrot när hon stod i skogsbygd. Nackdelen med miljön här är att man får stå ut med ständig blåst (men hellre det). Hoppas att du hittar en lösning (fungerande metod mot allergin eller vänlig människa i knottfri miljö som vill köpa).

Tack för era svar! Köpte ett medel av veterinären idag som heter Horsol som tydligen ska funka bra. Vi får väl se hur det går. Någon annan som provat detta? Man skulle bara droppa i det i man och svans. Jag ger även alger men hon är så kräsen så jag måste blanda i det i 2 dl betfor och jag försöker även banta henne lite men huvudsaken hon äter det. Jag ger henne 1 dl/dag alltså dubbel dos. Hon har dock nyss börjat äta det så det tar väl tid innan (om) det funkar. Jag gillar inte nylanders, har provat och det resulterade i mkt kletig man och svans och inte ngn tydlig förbättring, har även provat AVS-14 men det hjälpte inte heller, har provat aloe vera också utan märkbart resultat, möjligen har det inte blivit sår men man och svans försvann ändå. Horsolen var ju "billigare" än väntat men jag vet inte hur länge det räcker heller. Kan man bara köpa det hos vetrinären?

Ni verkar ha koll på det här med eksem. Hur visar det sig i huden på hästen om det är solen som är skadan?

Jodå Tavegyl är en sort, men jag tror inte att det var den som gällde då men minns inte namnet på tabletten. Ett försök som gjordes under en period på bla islandshästen, idagsläget finns försök med bla Diproderm som är för psoriasis och även den med varierande resultat,

Men har hästen grava problem, så är varje försök till lindring värd sin vikt i guld.

För hästar som drabbas av sk soleksem, är i regel pållar med stora ytor i vitt samt rosa hud under. Drabbade ställen kan vara näsor, kotor även bläsar upp i huvudet.

Ren eksem som kommer genom en allergisk reaktion oftast pga knott, här kliar sig hästen i man och svans. Mankammen antar som i regel en svullen karaktär, sårbildning kan uppstå men det förekommer även utan sår. I grava fall även på kroppen, detta är inte samma sak som soleksem.

Det fanns tidigare ett annat antihistamin som var mycket använt, kommer inte ihåg namnet jag heller men det har avregistrerats för flera år sen.
Det finns ngt relativt nytt försök fr USA där omega-3 i form av fiskolja gett bra lindring.
PL

Ännu en spontan fråga "vid sidan av ämnet"!

Har man sett något samband mellan mugg/rasp och exem? Hästen jag rider (kallblodstravare) ska visst ha haft exemtendenser hos tidigare ägare, men har inte visat några tecken till klåda i man eller svans ännu. Däremot har han smala "raspstrimmor" på insidan av kotorna på bakbenen. De har blivit bättre med behandling men inte försvunnit helt. Envis mugg har jag kämpat med, men eftersom karlederna är helt "friska" känns det lite märkligt att de där strecken ska vara så efterhängsna. Kan det helt enkelt vara hans sätt att visa sin allergi? När knotten kommer kanske vi ska syna hovskäggen lika mycket som man och svans?

De hästar som har har eksem verkar inte ha mugg eller rasp i större utsträckning än andra, för islandshästen där mugg skulle kunna vara mer naturligt förekommer den nästan inte alls.

Rasp kan dock ändå vara ett tecken på en typ av allergi, av vilken orsak sen kan ju vara svårt att svara på då det faktiskt kan vara individuellt.

Eksem i sin tur är lynnig, det finns hästar som inte uppvisar symtom på ett ställe men kan bli ett kliande nervvrak på nästa ställe. :crazy:
På min eksempålle märker jag en klar förbättring när hans mage håller en jämn gång, och jag ger honom numera probiotika vilket verkar underlätta i hans fall och symtomerna uteblir.

75-80% av immunförsvartet finns i hästens tunntarm, därför är det naturligt för mig att försöka hålla den delen i trim så gott det går. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästvård Har en häst som jag har ägt i två år. Hästen har under sommarhalvåren haft problem med eksem som satt sig i mankammen samt vid svansen...
Svar
3
· Visningar
2 575
Senast: Shettisar
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?