C

Cernika

Har kattungar som jag letar nya ägare till och jag undrar litegrann vad som egentligen har hänt med oss människor. Ett av de vanligaste svaren på varför mina bekanta inte vill ha katt är att de är allergiska. En anledning till att det dröjde innan vi skaffade katt var att nästan alla jag känner är mer eller mindre allergiska. På äldreboenden finns nästan ingen som är allergisk mot katt, men bland barn är det oerhört vanligt. Nån teori om vad som egentligen har hänt? Det är lite märkligt tycker jag och hur ska det sluta. Kanske ingen kan ha katt hemma om typ 100 år?????

Är överlycklig över att ha barn som inte är allergiska mot nått. Det kanske beror på att vi har det lite lagom smutsigt hemma hos oss eller vad kan det bero på????

Sv: Allergi

Jag skulle tro att det är så! Har hört nånstans att barn i´polen och liknande länder aldrig är allergiska mot nånting, och detta tror många beror på att dom inte lever i ett så rent samhälle som många av oss försöker göra!

Jag älskar alla djur, och om jag nånsin skulle få några allergiska reaktioner så skulle jag inte bry mej, jag tror på att man blir "härdad" om man utsätter sig för det. Men i små mängder.

;banana: Upp till kamp: Låt dammsugaren stå!! :D :banana:

Jag tror också att den överdrivna renligheten bidrar mycket till allergier.
Vad är det man brukar säga? Lite smuts skadar aldrig? Låter som en förnuftig paroll.

Men att folk gör sig av med katter pga allergier... Det finns flera bottnar.
Rädsla. Så snart någon är förkyld så tror man genast det värsta...

Rutinmässiga rekommendationer. Så snart det finns misstanke om allergi så är standardrådet - ja order - från läkarna att göra sig av med katten.
Ungefär enligt principen: ta två aspirin/alvedon, hjälper det inte så kom tillbaka imorgon.
Man provar med det lättaste först helt enkelt.
Men det är klart. Man måste förstå att folk är rädda om sina barn.

I själva verket de enda allergier man MÅSTE vara försiktigt med är svår astma. Den kan vara otäck. Där kan det slå till snabbt och obarmhärtigt, och det är faktiskt säkrast att inte ha katt/pälsdjur.

De allra flesta allergiker kan fortsätta att leva med sina katter. Det finns en massa knep. Två av dem är att lära katten simma / duscha av den ibland. Luftrenare är mycket effektiv.
etc. mm.

Vidare. Fertila katter och kattungar är relativt sett mest allergiframkallande. En allergiker bör alltså helst ha kastrerade vuxna katter.

Och då nämner jag inte ens det faktum att de flesta allergiker vänjer sig med tiden vid sina egna katter. Det blir alltså ett slags insensibilisering.

Jag tror att vi helt enkelt blivit för rena. Det är tex. vanligare i Sverige än i många u-länder med allergi.
Det stämmer som du säger, på våra äldreboenden har vi kanppt någon allergiker. Enda anledningen att vi inte kan tillåta tex. katter som är så bra sällskap till våra äldre är pga. allergisk personal.

Det har helt klart med renlighet att göra. Det finns ju även studier som visar att barn som växer upp på gårdar inte alls drabbas av allergier i samma omfattning som barn som inte växer upp på gårdar.

Jag tror det är nyttigt, på många sätt, att växa upp med djur. Inte bara för immunförsvaret utan även rent socialt. Tror BMC skrämmer många blivande föräldrar när de råder dem att göra sig av med katten "för den bär med sig smittor", "den kan kväva barnet" eller "har ni allergi i släkten löper barnet risk att bli allergiskt och få astma om ni har katt".

Lite skit rensar magen! Och många allergiker kan ha katt.

Det tror jag också, alla är så fruktansvärt rädda för att få in lite basilusker, speciellt när dom har små barn, så när barnen väl utsätts för det så har dom inget immunförsvar som utvecklats för att stå emot det (obs, bara en teori, har inga medicinska artiklar att länka till). Mina barn ska få födas in i en miljö med massor av djur och baciller ;)

kl
Jag tror att det även kan ha med kosten att göra. Det var någon på ett annat forum som hade blivit av med sin kattallergi genom att helt lägga om sin kost.
Intressant.

Det har mycket med ärftlighet att göra också.
Både mamma och pappa är allergiska mot katt.
Jag är tokallergisk mot katt, men det är inte min syster (som har katter).
Och vi har ju vuxit upp i "samma smutsgrad".

Likadant med sambons tjejer, den ena är allergisk mot allt och har astma, den andra är inte allergisk mot nåt alls.

Jag föddes allergisk mot komjölksprotein, det vet jag inte vad det berodde på. Det kan ju knappast ha varit för rent i livmodern i alla fall. :D

Men ni har rätt i det att smuts inte skadar.
De har ju kommit fram till att det är något ämne i hästskit som motverkar allergi. De vet dock inte exakt vad. Läraren som berättade det för mig brukade försöka tänka på det om hennes lille son fick tag i nåt olämpligt när de var i stallet...

En annan sak... antibiotikaanvändning och då främst när barnen är nyfödda. Idag vet vi ju att största delen av immuncellerna finns i mag/tarmkanalen och att bakterier faktiskt är viktiga för att immunförsvaret ska fungera. Att behandla spädbarn med antibiotika och därmed störa den normala tarmutvecklingen tror jag kan ha förödande konskvenser.

Min kusin var allergisk, jätteallergisk, mot det mesta när hon var liten. Fisk, ägg, tomater, alla pälsdjur, pollen, damm... det vanliga. Att öht. leva ett normalt liv var väldigt svårt för henne. Hon har växt ifrån det och kan idag, 15 år gammal, leva med hund och de behöver inte alls ha kliniskt rent hemma längre. Hon behandlades med antibiotika som nyfödd och hennes mamma är helt övertygad om att det är vad som orsakat problemen och ja, jag tror det kan stämma.

kl
Jag tror att det även kan ha med kosten att göra. Det var någon på ett annat forum som hade blivit av med sin kattallergi genom att helt lägga om sin kost.
Intressant.

Jaså, vad ska man äta då och vad ska man undvika?

Det kan säkert vara individuellt. Jag känner till en kattallergiker som blev av med allergin efter han uteslöt spannmål och mejeriprodukter ur sin kost. Min mosters reumatiska besvär minskade betydligt efter hon slutade äta kött (åt dock fisk) och mejeriprodukter.

Vad vet vi sedan om alla konsveringsmedel, färgämnen och besprutningsrester vi får i oss?

Jag kan vara intollerant/ allergisk ibland, främst på våren, har antagligen med pollen o göra. Jag har märkt att jag blir bra om jag varierar kosten extremt mycket, dvs att jag aldrig äter samma sak mer än var tredje dag. En släkting till mej tipsade mej o det hjälper verkligen!

Jag kan vara intollerant/ allergisk ibland, främst på våren, har antagligen med pollen o göra. Jag har märkt att jag blir bra om jag varierar kosten extremt mycket, dvs att jag aldrig äter samma sak mer än var tredje dag. En släkting till mej tipsade mej o det hjälper verkligen!

Jag känner generellt av allergin när allmäntillståndet är nedsatt och kosten kan ju helt klart påverka allmäntillståndet.

Intressant.
Jätteintressant!
Frågan är vad människan åt tidigare och vad den äter nu!

Dock kan jag inte säga att jag håller med fullt ut. På Irland äter man inte alls speciellt sunt enligt oss svenskar, men de har knappt någon allergi alls.

Jag tror inte de rena hemmen i sig orsakar djurallergi, men däremot den totala bristen på kontakt med djur som många barn lider av idag ställer nog till det. Jag tror inte närvaron av damm eller annat smuts förhindrar djurallergi, men närvaro av djur gör det.

Min äldsta syster har en hyperallergisk karl, men ingen av deras ungar är allergiska, troligtvis åtminstone delvis för att de från allra första början varit mycket hemma hos oss där det finns mycket djur. Att då deras hus var tvunget att hållas hyfsat rent och ha god luftkonditionering gjorde varken till eller från då, kan jag tänka mig.

För övrigt har syrrans karl blivit markant mycket mindre allergisk sen han började umgås med syrran, speciellt senaste tio åren. Minns att när jag var liten fick han gå med inhalatorn i handen hela tiden, kan inte minnas att jag sett den en enda gång senaste fem åren.

Har kattungar som jag letar nya ägare till och jag undrar litegrann vad som egentligen har hänt med oss människor. Ett av de vanligaste svaren på varför mina bekanta inte vill ha katt är att de är allergiska. En anledning till att det dröjde innan vi skaffade katt var att nästan alla jag känner är mer eller mindre allergiska. På äldreboenden finns nästan ingen som är allergisk mot katt, men bland barn är det oerhört vanligt. Nån teori om vad som egentligen har hänt? Det är lite märkligt tycker jag och hur ska det sluta. Kanske ingen kan ha katt hemma om typ 100 år?????

Är överlycklig över att ha barn som inte är allergiska mot nått. Det kanske beror på att vi har det lite lagom smutsigt hemma hos oss eller vad kan det bero på????

Inte vet jag. Men det är samma sak i min familj - jag och min syster är allergiska, mina föräldrar är det inte. I mitt fall så verkar det snarast bero på miljö - jag hade en kanin när jag var liten, och när jag var 20 ungefär upptäckte jag att jag hade blivit allergisk mot kaniner, men tålde andra pälsdjur. Sen skaffade vi katt, inga problem. Men för ett år sen skaffade vi en katt till, och då började jag bli allergisk mot katter också. Och nu tål jag inte riktigt vår ursprungliga katt heller, tyvärr.

Jag tror att vi äter för ensidigt untan att vi ens märker det, typ varje morgon äter vi bröd gjort på vete (vete är ju inte alls så bra för kroppen), dricker mjölk, smör på mackan, ost, samma sallad, samma frukt (äpplen finns ju jämt!), samma kött (nöt, gris, kyckling) samma, samma , samma. Så kunde man inte äta förr, för det fanns inte o köpa (typ tomater o gurka HELA året varje dag!). Kroppen hinner inte "hämta sej" utan att det hela tiden fylls på!
Jag tror som Tassetass också att barn idag absolut har för lite djur omkring sej och att allergier då kan uppstå, det låter ju väldigt logiskt!

Hur förklarar du att jag som är uppväxt med en kanin blev allergisk mot just kaniner som vuxen då, om anledningen till allergierna är för lite djurkontakt?

Dessutom äter vi betydligt mer varierat idag än förr i tiden. För hundra år sen så var det svagdricka, rågmjöl, sill och potatis som gällde sex dagar i veckan. Och kanske lite mjölk (om det var säsong) och lite lingonsylt. Idag så äter vi ju mycket mer varierat än så. Det stämmer att det inte fanns tomater att köpa (varken på sommaren eller vintern), men potatis året runt är väl inte mer omväxlande det heller?

Hur förklarar du att jag som är uppväxt med en kanin blev allergisk mot just kaniner som vuxen då, om anledningen till allergierna är för lite djurkontakt?

Dessutom äter vi betydligt mer varierat idag än förr i tiden. För hundra år sen så var det svagdricka, rågmjöl, sill och potatis som gällde sex dagar i veckan. Och kanske lite mjölk (om det var säsong) och lite lingonsylt. Idag så äter vi ju mycket mer varierat än så. Det stämmer att det inte fanns tomater att köpa (varken på sommaren eller vintern), men potatis året runt är väl inte mer omväxlande det heller?

Den personen som jag talade om som hade blivit av med sin allergi genom att lägga om kosten hade börjat äta sk stenålderskost. Tydligen så är vetemjöl inte bra enligt denne.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 629
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 461
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Flixon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama