allergi mot insekter??

M

mysis

Min häst får knutor av något. De började förra sommaren och var bättre i vinter/nästan borta men har kommit nu igen i sommar. Jag har tänkt om det är proteinknutor men jag tror inte det utan misstänker att hon får dem av insekter som hon överreagerar på. De är nästan stenhårda och inte större än ca en cm i diameter. De sitter i huden och följer med om man drar upp huden. I vissa ser man ett litet stickhål/sår om man tittar mkt noga, i andra ser jag inte det. Kan det vara insektsbett eller är jag fel ute? Någon annan som har liknade problem. Det kan ta flera månader innan de går bort.
 
Sv: allergi mot insekter??

Vet inte alls om det har med det att göra men förra sommaren fick JAG stora blaffiga utslag över hela ryggen. I mitten var det som en liten blåsa med vätska. Vi tror att det var en ny typ av myggor som jag inte har träffat på förut som jag reagerade på. Det var nämligen nån myggart som hittades i våra trakter för första gången förra året, den hade bara funnits längre norr ut förut. Dom skulle vara mer "aggressiva" osv.

Jag har faktist fått ett par i år också, förra året kom dom inte förrän slutet av juli, och det tog över en månad innan dom gick bort. :( :mad:

SaraXX
 
Sv: allergi mot insekter??

Läste på agria att detta är vanligt, någon som har samma problem?
 
Sv: allergi mot insekter??

Absolut vanligt. På med eksemtäcke eller flugtäcke för att skydda hästen så mycket som möjligt! Du har väl provat alla möjliga sorters flug-/insektsmedel? Jag tycker de tjärbaserade funkar bäst och längst, typ Prob hästdeo.
 
Sv: allergi mot insekter??

Provat lite allt möjligt. Jag har upptäckt att hon inte blir biten på natten utan at det är på dagen hon blir biten. kan bero på att jag bara har tid att smörja in henne på kvällen. Jag har flugtäcke så blir det värre ska jag sätta på det på dagen, men just nu har hon knappt fått några bulor, eftersom det blåser rätt mycket just nu. Ingen annan häst på stallet har såna, så störigt att behöva kolla tvätta fixa och dona varje dag nitiskt... Sommaren ska ju vara skön och mysig. Suck
 
Sv: allergi mot insekter??

Allergi är det mot något. Min fick likadant av något i våras, jag tog en biopsi och det är en allergisk reaktion, men vi vet inte riktigt mot vad. Något kryp eller krom gissar vi. Det märks när hon stallas igen, kommer det tillbaka så är det kromet.. Och då blir det trägolv, gummimatta eller lösdrift..
 
Sv: allergi mot insekter??

Min häst är överkänslig mot insekter. Hon får utslag (bubblor/knutor) över hela kroppen och går därför täckad i hagen och det funkar fin-fint! :)
 
Sv: allergi mot insekter??

Veterinär kollade min häst i vintras eftersom hon hade små krustor lite här och var då men han sa att jag måste rykta henne en timme om dan..:smirk: med en hästtagelryktborste. Hon har så himla tät päls...Så jag köpte en sån och ryktade så mycket jag hann. De bulor hon har nu är annorlunda mer stora och med sår i så jag förstår att det är insekterna. Men jag tänker att om det inte blir bra i vinter får en veterinär kolla om det är nåt mer än insekter hon är överkänslig mot. Har provat med maten osv osv... Skönt att få svar att fler hästar än min reagerar så starkt på insekterna (men synd om dem också givetvis). Idag blåser det inte så mycket här så jag tog på henne flugtäcke idag. Ska bli typ 30 grader idag och inte så blåsigt så det blir nog inte kul för dem idag. Hästen har inte varit överkänslig mot insekter tidigare om åren utan det var förra året när hon kom hem till min granne med stillastående luft och lite stillastående kärr som bulorna började komma... Fast hon har flugtäcke får hon en del bulor- det får era med va? Eller vilka flugtäcken har Ni?
 
Sv: allergi mot insekter??

mul skrev:
Allergi är det mot något. Min fick likadant av något i våras, jag tog en biopsi och det är en allergisk reaktion, men vi vet inte riktigt mot vad. Något kryp eller krom gissar vi. Det märks när hon stallas igen, kommer det tillbaka så är det kromet.. Och då blir det trägolv, gummimatta eller lösdrift..

Var finns kromet, hur får den i sig det liksom? Har Ni fått nån ledtråd av provsvar eller veterinär eller har ni klurat själv? Fick hästen någon behandling?
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
943
Senast: Cactus
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 836
Senast: maddie202
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp