Allergi fria katter!

verrdogan

Trådstartare
Nån som vet om de finns nån kattras som inte är lika allergiframkallande som andra.
är bengaler de, eller är det bara nått som jag har fått för mej?

Finns de nån ras som är "bättre" för allergiker än andra?

Sv: Allergi fria katter!

Allergier är olika för olika personer, en del reagerar mindre på sk nakenkatter, en del reagerar på dem med... Samma med hund en del säger att pudlar är allergivänliga, men en del reagerar på dem med...

ok, så de är asså från person till person =)

tänkte om de va samma som med hästar. för de är väl nån krullig ras (kan inte stava till rasen) som ska va bättre för allergiker?

Men det är samma med hästar, en del personer reagerar inte på hästar alls, andra reagerar men klarar av baskir och vad de nu heter, och en del klarar inte av dem heller...

Det är så med all allergi, en del reagerar på mat, andra reagerar inte på mat, och en del de måste åka blåljusbil till sjukan om de får i sig nåt de inte tål...

Vad gäller andra raser har jag ingen aning, men den Sibiriska katten anses som bra för en del allergiska personer.

Det finns en hemsida som du finner om du googlar på - sibirisk katt Evgeniya - om nu denna ras är intessant för dig. Där beskrivs hur allergin med de olika allegenerna fungerar eller tros fungera. Allt är väl inte färdigforskat ännu. Men som alltid, testa din allergi i ett testhem. Det kan ju gå riktigt bra!

Vad gäller andra raser har jag ingen aning, men den Sibiriska katten anses som bra för en del allergiska personer.

Det finns en hemsida som du finner om du googlar på - sibirisk katt Evgeniya - om nu denna ras är intessant för dig. Där beskrivs hur allergin med de olika allegenerna fungerar eller tros fungera. Allt är väl inte färdigforskat ännu. Men som alltid, testa din allergi i ett testhem. Det kan ju gå riktigt bra!

Tackar! Tror aldrig ja sett nån sån katt. Är grabben min som är allergisk. men han bor inte här längre så de spelar väl inte så stor roll längre så, men funderade ändå på va som fanns för eltenativ, om de fanns några:)

Kolla på rexarna, cornish eller devon. Många allergiker tål dem, men inte alla (som andra påpekat redan).

/Erica

Får hem en bengal till helgen (inte för att ja trodde att dom va allergifria) fick bara för mej att ja hört nått om deras päls. En rex skulle ja kunna tänka mej i framtiden. Dom är ju så söta:d

Så Bengaler är alltså inte mindra allergiframkallande teoretiskt sett? Inge som är bättre i deras päls?:)

Alltså man kan ALDRIG säg att ett djur är mindre allergiframkallande än andra... Man måste testa själv...

Vad jag förstår, när det gäller djur överhuvudtaget, så är långhåriga djur mer allergivänliga än korthåriga. Sen kan det också vara olika beroende på typen av hår hos djuret. Om det är tunt, tjockt, krullit, etc. Det som människan är allergisk mot är inte pälsen i sig utan det som finns i huden.

Långhåriga raskatter, birma mfl, brukar gå bra. Norsk skogkatt är jag dock lite tveksam om. Nakenhundar och -katter brukar i regel vara de värsta bovarna för allergiker. Har även erfarat detta själv.

Om man ser från min killes allergi så är det saliven han inte tål. å då borde ju de va värst med katter som tvättar sej mer än andra. Inte för att ja vet nån katt som inte tvättar sej då förståss :angel:

Som sagt det verkar vara väldigt olika. Jag har två devon rex hanar som min pälsdjursallergiska mamma klarar hur bra som helst. Men jag har kattallergiska kompisar som inte har klarat dom. Det bästa är nog att prova. Funderar du på en rex, som är en supertrevlig kattras, så finns det säkert en uppfödare som villig att ta emot er ifall ni vill prova att umgås en stund med en sån kisse.

Sibirisk katt ska funka bättre för många allergiker. Har en hankatt hemma på 9 månader och min allergiska sambo har då inte kännt av honom det minsta.

lägger in en liten bild..
IMG_0067.jpg

oj två
Floff.jpg

kolla på http://www.sibiriskkatt.nu

Där finns det info osv. även tips om testhem där man kan hälsa på katterna just för att testa allergin. OBS! alla klarar inte av sibbarna men många gör det..
Lycka till!

Tja, det är ju så individuellt, både för katt och människa.
Så det gäller att prova sig fram, helst med kattindividen.
Dvs när du väl hittat en huvudkandidat, så provgosa ordentligt. Kanske som en natt på en kudde som katten legat på.
Kattungar och fertila katter fö farligast...

Vidare, en allergiker kan göra ganska mycket för att kunna leva med katt. Tex ha en bra luftfilter (en del värmpumpar har också en filter funktion). Låta katten bada/simma med jämna mellanrum... etc...

Det är egentligen bara utpräglade astmatiker som bör avrådas från kattägande - får de ett rejält anfall är det livsfarligt...

*kl*

Jag är lindrigt allergisk och reagerar mest på "kraftiga pälsar", dvs semilånghår som skogkatt, MCO och sibirier kan jag knappt klappa utan att få reaktioner.

Mina egna (korater) och alla liknande pälsar går bra (tex burma, siam/ori och bengal). Det går också bra för min kattallergiska familj, men de kan reagera på Maja när hon är dräktig och på ungarna.

Slutsats: man får prova sig fram, och vara beredd att vidta en del åtgärder för att kunna ha katt. Bada dem, minimera textilierna i hemmet (framförallt sovrummet), städa ofta och noggrannt, prova olika sorters kattsand, inte ha katter i sovrummet, skaffa bra luftrenare mm.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 078
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38