Allegretto och Everest avlidna?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare xbella
  • Startdatum Startdatum
X

xbella

Såg nyss i hingstkatalogen att ovan nämda hingstar stod som avlidna.

Nån som har närmare upplysningar?

Det har stått i Ridsport tidigare!

Allegretto var ju född 1982 så det är väl inte så konstigt. Hur det var med Everest kommer jag inte ihåg just nu :o

ok du var ju informerad. läser själv ridsport men har inte sett nåt där.
tack så mkt. ;)

Så fort ett nytt nummer kommer slänger jag mig över avelssidorna :D

Var det Everest som fick hjärnblödning? Eller förväxlar jag honom med någon annan :confused:

Ja Everest fick hjärnblödning, nåt som jag inte kunde föreställa mig att hästar kunde få...

Inte jag heller!

Fast fick inte Bellini någon form av leukemi :confused: Det visste jag inte heller att hästar kunde få!

Leukemi, hjälp!
Lite läskigt att cancer hos hästar blir allt vanligare.

... eller min hästs pappa, Irco Marco född 1971, 33 år gammal och han lever ännu.

:d Ja finfin.
Tänk att det var sånt bråk om honom, att han inte skulle godkänns. Sicken tur att hans kulor inte rök i förtid!

Tur att det var Gustaviis som hade honom som gjorde som dom själva ville och inte som premieringsnämnden ville :)

Annars var ju det stora problemet att hans stambok inte var godkänd i Sverige :(

Å, berätta om hans "dåliga" stambok! Jag har ett svagt minne av att det finns luckor eller "tvivelaktiga" hästar längre bak, att man inte visste om det fanns "ardenner" eller liknande.
Vet du mer?

Nej, nej, så spännande är det tyvärr inte...

Fram till för drygt 20 år sedan var det flera stamböcker som inte var godkända av ASVH. En av dom var KWPN som Irco Marco tillhör. Det som finns längre bak är gröningen(vet inte exakt vad rasen heter) men om du går in på Del Mar och kollar på bilder av äldre släktingar så får du se åtminstone en rysare :)

Jag antar att KWPN blev godkänd i Sverige 1983 för i hingstkatalogen från 1982 har han bara sitt holländska stamboksnummer, men i 83:an har han fått ett svenskt!

Nu har jag varit där och tittat och , ja, minst en rysare. det var nog han som var ardennern, stackarn mest bara hals och bog men liten liten rumpa och stympad därtill...
Sinaeda är inte så ädel heller för den delen.

Fantastiskt att det ligger så gamla bilder på nätet, vad mycket vi kan få se och lära som inte våra mödrar kunde!

Everest fick en hjärnblödning för ungefär ett år sedan men piggnade till ganska bra men åkte tyvärr hem till Holland för att betäcka där. men sen så avled han tyvärr, vet ej om det var "av sig själv" eller om han blev avlivad.
Finns mer på vdlstud-sweden.com

Fruktansvärt synd tycker jag som fick en otroligt fin fölunge efter honom förra året tyvärr döfödd så jag ville gör om det men tyvärr för sent.
Inget fryst finns det heller :(

verkligen jättesynd på han själv och din fölis.
jag hade han i tankarna till mitt sto, så nu får jag tänka om. :confused:

Det är enormt synd tycker jag, tyvärr finns det ju inte särskillt många avkommor heller, tyvärr så försvinner nog hans blod ganska snabbt i mängden. Dock finns det ju flertalet hingstar med liknande blod.
I år betäckte jag med Tornesch och än så länge har det gått vägen *håller tummarna*

Vad har du för sto?
Lycka till med hingst valet!

hej
sto e. allegretto u. b-premierat irländskt fullblod.
har nu bestämt att hon skall åka till goldlöwe
om han inte har hinnat kolat, han är dock 27 år
hoppas allt går bra för dig nu.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 681
Senast: YlvaG
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag in såg nyss en sak som nog många kommer att tycka att jag är helt dum i huvudet för. Men om avel och sånt alltså med hästar eller...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
3 302
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka