Alldeles för liten box!!

T

Tooveee

Jag tycker extremt synd om min "sköthäst"(jag brukar bara pyssla om henne och borsta henne någon dag i veckan sådär) eftersom hennes box är 7kvm och hon är ett enormt halvblod på 1,65cm :eek:
Det beror på att förut så hade ägaren bara två hästar(hon har 2boxar) en shettis och ett halvblod, som hon även har kvar nu. Men i somras fick hon Edith och då sålde hon shettisen.. Så nu har Tiara en fölbox(hon är ett avelssto) och Edith en gammal shettisbox. Och Edith är STÖRRE än Tiara..
Jag skulle vilja ta upp det med ägaren men hon har redan sagt att hon ska bygga om i vår(kanske mars/april) men det är ju för katten 4månader bort och jag tycker så synd om henne. :( Hon kan inte ens stå helt rakt i boxen utan måste stå diagonalt..
Vad tycker ni att jag borde göra? :confused:
Jag vill ju inte göra mig ovän med hennes ägare då jag verkligen älskar den här hästen, och jag vill ju inte att hon ska sälja henne heller... Visserligen står ju hon bara inne om natten men det är ju ändå 10h om dygnet..

TACKSAM FÖR SVAR! :)

Sv: Alldeles för liten box!!

Det är (mig veterligen) olagligt... Minimi mått på box för den hästen är 9 kvadratmeter. Så du kanske kan lägga fram det lite snyggt till stallägaren med det argumentet. Annars (för hästens skull) ring kommunens djurskyddsinspektör och be dem komma ut.

Mjo den tanken har slagit mig men samtidigt vill jag ju inte att Edith ska säljas..
Men vad händer om djurskyddsinspektören kommer ut? Måste hon sälja Edith,böta,osv?

Hon måste säkert bygga om stallet omedelbart.
Gör hon inte det så vet jag inte vad som händer.

10 timmar om dagen är inte "bara", det är nästan halva dygnet.

Mjo hon ska då bygga ut stallet väldigt mycket med 4 uteboxar och en till fölbox..

Näe det är förstås.. :/

Eftersom ägaren planerar att bygga om stallet förstår jag inte vad det tjänar till att anmäla det nu? Skulle säkert bara skapa missämja utan att medföra ngn bättring för hästen.. Rimligen skulle ägaren av kommunen få uppskov med åtgärden till betessäsongen. Alternativt döpa om boxen till spilta (som bara behöver vara 5,3 m2) och binda fast hästen. Vore det bättre?
HH

Mmm men jag har inga planer på att anmäla heller men jag känner mig ändå lite skyldig eftersom det ser för taskigt ut när hon knappt kan vända sig om i boxen, än mindre dricka vattnet utan att behöva bli klämd :(
Ärligt skulle nog det vara MYCKET bättre med spilta då hon förmodligen skulle ta bort boxdörren så att pållen åtminstonde kunde stå rakt...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V