Alla vill ha unghäst?

Sv: Alla vill ha unghäst?

Jag skaffade ju mig såklart två unghästar för ca 2 år sedan.

Nu i efterhand så vet jag att jag skaffade mig den första bara för att jag & sambon skulle bli särbos & jag behövde något att lägga "all" min energi på när han skulle plugga i "stora staden".

ca 3 månader efter att kan köpt den första så köpte jag den andra, det stora klippet, en helt underbar liten "billig" hingstunge.

Kruxet var ju bara att jag hade ju aldrig ridigt in någon häst, inte ridit till någon heller.

Så nu stod jag där med en växande 2åring & en skarp omusklad fullblodsvallack på 4år.

Jag flyttade iaf till ett annat stall med bättre träningsmöjligheter, & jag tog på mycket goda rekommendationer kontakt med en stallkompis tränare.

Nu ca 1 år är jag fortfarande särbo, men med en mycket bra unghästträning så har jag ett mycket fint musklat & nöjt fullblod & en snart 4åring som just börjat bli insutten/skrittad med ryttare.

Jag har träning för min tränare ca 4 dagar i veckan 2 dagar vardera per häst.

Fullblodet 5år rids ca 4 dagar i veckan, + någon promenad för hand. & halvblodet 3år tränas 2 dagar i veckan för tränare + promenad en dag i veckan.

Jag vill ge mina hästar en bra start i livet, med rätt träning & rätt förutsättningar för att bli friska, sunda & glada individer.

Mitt mål är inte att tävla på någon högnivå utan att ha båda mina killar hemma i eget stall.

Tack & hej!

Nu senaste hästen var våran älskade gamla Lippa som gick bort för snart 1 år sedan 27 år gammal....
Hittade henne som ett benrangel långt ute i skogen som 22 åring.... Hon hade efter att ha utbildats till medelsvår dressyr sen sålt som dressyrhäst till en familj som också hade ridskola.
Där fick hon sen slita ont tills hon blev 28 år och såldes för avel... Hamnade på ny ridskola och gick där i ytterligare 2 år innan hon ånyo såldes som 20 åring. reds sen mycket sporadiskt tills vi köpte henne i april när hon var 22......
Hon var då verkligen helt hysteriskt rädd för allt och alla, UTOM när vi red henne... Hon var den mest trafiksäkra häst jag någonsin ridit på till dags datum...

Jag förstår ingenting : P

Kl
jag är 18 nu köpte min häst som 3åring och då va jag 17.
jag gjorde mitt livs bästa köp. har utvecklats otroligt mkt med min häst. fast jag rider för otroligt bra tränare sen så satsar jag verkligen :)

oupps.... hon var 18 år när hon såldes från den 1a ridskolan till den andra....hon han aldrig bli 28 år.... det fattades 26 dagar.... :cry:

Vad ville var att det är inget fel i att köpa äldre häst.... Den kan lära dej så otroligt mycke som du sen kan ta med dej till nästa häst....

Plus att om du känner dej så pass duktig att du kan klara av en ung häst, varför inte köpa en medelålders häst som blivit "fel"behandlad och lär den att lita på människor igen ?
Du köper den billigt och om du vill kan du sälja den med vinst och då kan du kanske du har fått ihop dom pengarna du behöver för att köpa en "bättre" häst......

.

det jag vill säga med det är att jantelagen blir lite väl dryg emellanåt. Det finns hur mycket folk som helst, som skaffat unghäst utan att för den skull ha 20 års rutinerad ridvana med sig i bagaget, som lyckas utmärkt och fint med sina unghästar. Som jag skrev i mitt första inlägg - det viktigaste är att man har en ödmjukhet runt sin egen förmåga och förstår sig på att lära sig mer, läsa på och ständigt utveckla sin egen kunskap, samt har bra tränarhjälp, så blir det oftast - faktiskt - helt okej ;)

Det var när jag lärde mig detta som det blev något av min häst. Jag fick honom när jag var ung, han var föl. Det gick ju an att rida in honom, inga problem! Han är otroligt mycket hanterad och allt från backen gick ju väl, och att rida in. Men som sagt - först när jag tack vare lite mer erfarenhet i bagaget som gjorde mig både mer kunnig men också mer villig att ta hjälp av andra, det var ju då det lossnade och hästen nu faktiskt går att rida!

I mina ögon var han förr lat och dum. Men han var ju bara en felriden unghäst som inte förstod. Problemet var alldeles mitt eget och med min otroliga envishet har jag inte sålt, utan till slut tog jag tag i det hela med hjälp av tränare. Först red jag för tränare på andra hästar, och tog med mig detta till min nordsvensk. Sedan började jag rida även honom för tränare vilket gav så mycket att jag storknar. Men det hade aldrig gått om jag hade haft samma inställning som för ett antal år sedan!

Jag skulle jättegärna köpa unghäst igen, jag älskar den ständiga utvecklingen och de olika faserna. Men idag skulle det nog gå bättre än vad det gjorde sist, och jag skulle ta tränarhjälp från början. :)

Det känns som att det gått en våg de senaste tio åren, alla köper unghästar. Samtidigt som det är sällan man ser en frisk, fräsch och välriden häst över 10-15 år (förutom på elitnivå), och de över 20 verkar knappt finnas alls.

Finns det ett samband? Att det känns så ROLIGT att köpa något "ungt och lovande", att man tänker att man ska växa tillsammans - men att det oftast slutar med ryttare som inte utvecklas och hästar som rids fel och skadas (kanske för livet)? För att man inte har kunskapen, tålamodet, eller tillräckligt med pengar för att få adekvat hjälp.

Alla dessa unga hästar med problem med rygg eller ben, var de verkligen lika många förut?!

Jag känner iallafall igen suget efter en "färsk" häst att göra till "sin egen". Och jag är en typisk halv-duktig halv-talangfull halv-ambitiös ryttare, som säkert skulle kunna bli rätt bra på en riktig läromästare! Och som med all sannolikhet skulle kunna strula till det rejält för både mig och häst om jag köpte en unghäst ;) Samtidigt så köper folk som rider ungefär på min nivå unghästar till höger och vänster, utan synbar eftertanke. Överskattar jag hur svårt det är att rida in en häst utan att erfarenheten, eller är det så dumt och farligt som jag kan tänka mig?

Skulle jättegärna höra synpunkter från ni som är mer insatta

Håller helt med. Jag känner många ryttare som köpt alldeles för unga och orutinerade hästar och som det bara blivit problem med.

Min första egna var 6, det var precis lagom, han var väl grund utbildad, att han sedan var en avkastarkung och bockmaskin var en annan sak men jag hade inte köpt en yngre häst då när jag var 15.

Bockmaskinen har jag för övrigt kvar, han är 13, varit fullt frisk och i tävlingskondis under alla dessa sju år jag haft honom och det är baran nu senaste 2 åren jag börjat rida unghästar, 3-4 åringar, rida in dem etc.

Jag tror problemet snarare handlar om bristande hästkunskap och ödmjukhet och tålamod, än bristande ridskicklighet, tränarhjälp osv. För de som har hästar som går sönder är de som vill tävla massa, går lite för fort fram och kräver för mkt innan hästen är stark nog. Klart de går sönder då.

Jag tror att det kan vara både och. Jag är absolut ingen expert på hästar eller ridning även om jag har ridit till och från sedan barnsben. Men jag är utbildad inom fysträning av människor. Hästar är naturligtvis inte människor, men vissa grundläggande faktorer måste rimligen vara desamma. En sådan är att muskler, leder och senor behöver lämplig och varierad, men inte överdriven belastning när man växer. Ett stillasittande barn och en stillastående unghäst kommer inte att utveckla den styrka i skelett m.m. som man behöver. För hård träning medan man växer är också skadlig. Man sätter inte hantlar i händerna på ett barn. En annan är att vila är absolut nödvändig för kroppens återhämtning. Träningen är i sig nedbrytande. Det är vid den efterföljande vilan som muskelutveckling sker. Om man inte ger musklerna tillfälle att vila uppstår inflammationer och slitage. Du kan vara den skickligaste och mest balanserade ryttaren i världen, men om du inte ger sin häst ens dessa grundläggande förutsättningar, så kommer den inte att hålla. Om det verkligen är så illa att många inte ger sina hästar vilodagar ens efter hård träning är det för mig alldeles uppenbart varför hästarna inte håller. Den hårda matchning av unghästar som verkar vanlig är en annan given förklaring.

Jag tror dessutom att många rider sämre i dag, ur en viss aspekt. Vi har blivit ett otåligt samhälle fyllt av människor som vill ha snabba resultat. Jag ser massor av småungar i dag som rider med sporrar, fastän de enligt mitt tycke inte har en tillnärmelsevis tillräckligt stadig skänkel för att klara av det. Jag undrar om barn i dag har tålamod för den ihärdiga sits- och balansträning som vi fick ägna oss åt, år ut och år in. Hjälptyglar tas till i tid och otid av vissa. Jag menar inte att de alltid är dåliga men det känns som ett symtom på att man köper för rörliga och känsliga hästar för sin kapacitet, vilket resulterar i att man måste sätta på en graman.

Om jag ska vara elak tror jag också att vi har avlat fram för "bra" hästar för de flesta ryttare. Majoriteten av oss är medelmåttor och klarar inte av att rida superrörliga och känsliga hästar på ett riktigt bra sätt.

Kontentan av allt det ovanstående blir hästar som inte håller, vilket leder till att det inte finns särskilt många läromästare att köpa, vilket i sin tur leder till att man nästan måste satsa på en unghäst om man inte är stenrik.

Jag tror dock att vi idag lite för lätt kan skylla på KS tex. Vissa röntgar bara och nöjer sig med att se att hästarna har tornutskott som ev kan vara ngt. Man bedövar inte. Och sen skyller man all problematik på det. Trots att hästen kanske inte ens har ont av det eller kan funka om man rider den rätt.

Hästarna är känsligare även för kass ridning idag. En hel del får panik vid balansmissar och blir utåtagerande. Istället för att inse att man faktiskt kanske inte är kapabel att hantera den gången och känsligheten så ska hästen lastas för det och den måste ha ont.

Även förr då det dömdes för lynnesfel så insåg man nog som vet att det egentligen var problem som vi människor skapat iom felaktig hantering/ridning. Och att de i de flesta fall skulle gå att jobba bort eller få hanterbara av rätt person. Men det var enklast att ta bort iom att hästen inte skulle hamna hos någon duktig nog.

För att rida bra bör man ju också vara hyfsat vältränad. Det är inte alltid folk orkar träna nog, bli starka nog för att rida sina hästar med gång. Förr var det mindre gång och lättare att rida hästarna.
Satt verkligen folk lika mycket framför tv och dator för ca 20-30 år sedan som idag?

Bra skrivet!
Har träffat på flera liknande "fall" och det känns så tragiskt.
Jakten på den super flashiga hästen, som tyvärr många som skaffar sig inte klarar av!

Jag köpte unghäst (3 år) nu i somras när jag ville ha en ny efter min gamla som dog i våras. Det var inte ett medvetet val, utan den individ jag gillade. Hade min gamla häst från han var 7 månader (till 20 år) men det var inte heller ett riktigt medvetet val. Jag antar att jag gärna vill forma mina hästar själv - eftersom jag ser dem som ett livstidsåtagande. Men, jag skulle nog lika gärna kunna köpa en äldre om jag bara hittade rätt individ.

De flesta jag känner som köpt hästar de senaste 10 åren har inte köpt unghästar.

Jag tror att det kan vara både och. Jag är absolut ingen expert på hästar eller ridning även om jag har ridit till och från sedan barnsben. Men jag är utbildad inom fysträning av människor.

:bow:

Jag har också upptäckt att mina kunskaper inom fysträning är direkt applicerbart på ridning. Inom ridsporten pratar man väldigt ofta om "felridning" och väldigt sällan om "överträning"! Inom löpträning så beror knäskador antingen på att man löptränat med fel teknik eller att man övertränat med för lite återhämtning. En hästägare spekulerar sällan om att han/hon övertränat hästen.

Vi som fystränat oss själva vet att en avslappnad muskel är lång och att en spänd muskel är kort. Alltså är det väldigt märkligt att en häst som går lång och låg i formen "arbetar med ryggen". Troligen arbetar den mer med bukmusklerna...

Håller med!

De som är lite mera förtrogna runt fys träning vet också att lång och låg inte är ngn som helst arbetsform, utan en form där ryggen tillåts slappna AV. Det är givetvis främjande som växling mellan att korta/spänna och anstränga musklerna, dvs i kombination blir det ergonomiskt bra upplägg på arbetspasset - om lång och låg dessutom rids korrekt - vilket är en historia för sig : )

Håller även med om din reflektion att folk sällan reflekterar över om de rider sin häst ergonomiskt eller för hårt. Jag tycker det där är intressant, för samtidigt som det kan konstateras att många missbedömer sina hästars arbetsinsats, och gärna överskattar det, dvs bedömer att hästen tränas hårt, när den snarare arbetar ganska lätt, så riskerar samma ryttare att ändå slita hårt på samma häst, just för att ridningen inte är stärkande, avvägd eller ergonomisk. I min värld är det anledningen till att så många hobbyhästar har hög skadestatistik, dvs det handlar om brist på fyslära och fyskännedom om vad som är främjande stärkande arbete och vad som krävs för att det ska så vara.

kl

Jag har kikat efter ridhäst ett längre tag nu då jag vill ha en häst att komma igång på iom att jag har unghäst på tillväxt hemma.
Men det är svårt att hitta äldre hästar, fräscha äldre hästar. Idag är det än mer djungel och just det ni skriver om tidigare med hästar som ridits fel och tagits för hårt eller rättare sagt utsatts för monotont arbete ( vilket kan vara mkt jobb på samma underlag, samma form mm) har problem idag.

Där kan jag se fördelen med unghäst, du vet vad du får. Visst kan unga hästar ha medfödda fel och brister i uppfödningen det kan man aldrig inte helt skydda sig mot såvida man inte föder upp dem själv MEN du vet att du får en häst som inte är felriden och/eller har förslitningsskador redan i unga år.

När det gäller egna unghästar så är jag helt inställd på att ta hjälp utifrån, de ska ridas in av rutinerade unghästutbildare och sen är det tränare och fortbildning som gäller under tiden.

Vi (jag och min syster) köpte också en unghäst, min förra häst jag köpte var helt felriden och det tog åtskilligt jobb att bli av med de olater hon lagt till sig. Samma sak var det med syrrans tidigare häst. Så vi tänkte helt enkelt att vi köper en unghäst och får den som vi vill från grunden.

Sen när man läser hästannonser blir man lite mörkrädd, två-åringar ridna i form i alla gångarter, tre-åringar som kan skänkelvikningar, öppnor, slutor osv då av kallblodsras. Vi försöker ta det lugnt med vår häst som blir fyra (tinker), den är bara riden i skogen kortare vändor i skritt och trav nån gång i veckan och fått vila ett par veckor mellan varven. Målet för nästa år är att lära honom skänklarna då han nu i princip är röststyrd då han jobbats mest från marken.

När jag läser hästannonser känns det som om folk har bråttom och gått lite väl fort fram (inte alla) med unghästarna. Vi är ute efter en häst som ska hålla länge och har ingen bråttom nånstans.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 936
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka