Sv: Alla vill ha unghäst?
*kl*
Jag säger bara det att några fler unghästar köper jag INTE..... Trots att det finns några här som dragit stor nytta av dom jag tidigare haft och ridit in och utbildat...
Jag vill numera RIDA, om det så bara är en skritt i skogen på långa tyglar som gäller framöver....
Dessutom har en gammal förkärlek för väluppfostrade hästar med trevliga gångarter....
Dock ingen stor plånbok....
Vad göra ? ? ?
Jo jag köper dom där missförstådda hästarna vars ägare inte klarar av dom utan bara klagar på att hästen kan inte göra det och hästen är korkad m.m.
En sak har alla dessa hästar haft gemensamt... Dom har varit otroligt smarta, mycket smartare än genomsnittet.... och troligtvis därför har dom råkat illa ut...
Kan redan nu säga att alla hästarna har jag inte behållit utan några har jag sålt till nära bekanta så jag kunnat kolla så hästarna inte har fått det dåligt igen...
Kan berätta om några av dom:
Vi kan kalla henne för L.
Fick L som då hade gått ponny-SM med placeringar under flera olika ryttare under flera år. Hon ansågs som i princip oridbar och helgalen och kunde på inga villkors vis ha ett bett i munnen....
Hon kom och fick gå ett tag i hagen enbart för att aklimatisera sej innan jag skrittade ut med henne ensam i skogen. Bara för att testa hur hon var... Hon var het men kontrollerbar. Vet kollade henne i munnen och efter att ha sett alla ärr och blånader efter tidigare felaktiga bett provade vi ut några passande bett. Summa sumarum var att hästen fick med rätt bett, och rätt ryttare, dock ej jag utan stallägaren och hennes son, ett helt annat beteende och sonen kunde sen som 5 åring rida hästen helt själv i paddocken och i lina tillsammans med en vuxen i skogen... Inget fel på hästen, dock en massa fel på dom 18 olika ryttarna som tävlat hästen tills hon blev 16 år........ Hästen dog av brutet ben 23 år gammal när hon hoppade ur hagen.....
Nu senaste hästen var våran älskade gamla Lippa som gick bort för snart 1 år sedan 27 år gammal....
Hittade henne som ett benrangel långt ute i skogen som 22 åring.... Hon hade efter att ha utbildats till medelsvår dressyr sen sålt som dressyrhäst till en familj som också hade ridskola.
Där fick hon sen slita ont tills hon blev 28 år och såldes för avel... Hamnade på ny ridskola och gick där i ytterligare 2 år innan hon ånyo såldes som 20 åring. reds sen mycket sporadiskt tills vi köpte henne i april när hon var 22......
Hon var då verkligen helt hysteriskt rädd för allt och alla, UTOM när vi red henne... Hon var den mest trafiksäkra häst jag någonsin ridit på till dags datum...
Med åren så upptäckte vi varför hon ALDRIG fått gå på sommarbete sen hon lämnat dom som red in henne... Hon hade lätt för att få fång, men ändå inte... Det visade sej att det var Cushing/PPID hon hade. Men våran vet sa att rid henne så mycket och så ofta hon vill, men låt henne slippa när hon inte vill.
Hon lugnade ner sej under åren som gick och gick från att ha varit en häst som inte gått att sko till att låta sej sko utan större problem om jag stod och gosade med henne och gav henne en godisbit för varje ben.
Vi tävlade t.o.m. i några Clear Round hoppklasser trots hennes ålder.
Hon visade sej ha oanade talanger och kunskaper inom dressyrens svåra konster.... Sista sommaren kunde jag rida henne i både piaff och passage på skogsvägarna till allas förvåning och stora glädje...
Tyvärr så orkade hon inte riktigt med den stränga kyla och all snö vi fick förra hösten så då lät vi henne lugnt somna in.....
Nu rider jag på min älskade poony, ja han kallas så, även han ett "fall".... Han klarade inte av att vara varken uthyrnings- eller ridskoleponny. Han är en typisk fåpersonersindivid. Inte ensam utan han vill bara ha några få som rider honom och som gör det på HANS villkor....
Det tog exempelvis ca 4 år innan jag ens kunde ha ett bett i hans mun igen utan att han fick panik. Det tog ca 6 år innan jag kunde galoppera honom utan panik.....
Nu har jag haft honom i 10 år och han är en helt underbar dressyrponny som kan nästan alla rörelser i svår klass, dock kan JAG ej få honom att göra piaff eller passage men vad gör det.....
Men visst har han haft sin del av svåra skador och sjukdommar som svår livshotande lunginflammation, svår bakterieinfektion i bägge framfötterna som krävde 3 månader på antibiotika, kolik efter att dåvarande stallägaren gav honom mögligt hö som jag hade sorterat bort tidigare men som stallägaren inte tyckte det var något fel på, fatta att vi flyttade hästarna........
Okej detta var kanske inte ursprungsfrågan men jag vill bara belysa att man kan inte bara göra val mellan unghäst och äldre om man inte har så mycket pengar....
Det finns massor med andra typer av hästar som är jättebra om man bara ger dom lite tid, som man ändå måste göra med en ung häst....
Dessa hästar kan t.o.m. vara billigare....
Sen har jag dessutom alltid haft medryttare av olika slag, och har dom velat så har jag hållit lektioner för dom under åren, och det är flera stycken som har kommit och varit häst- och/eller ridrädda som mina hästar har hjälpt till att tycka att ridning är så kul och sen skaffat sej egna hästar.
Eftersom vi alla är olika tycker jag att det är nyttigt för hästarna att bli ridna av olika ryttare för då blir inte "mina" fel och brister så befästa att hästen kan lida men av det.
En annan sak jag ogillar är detta "ras"tänkande folk gärna har när dom ska köpa häst.
Visst köper jag inte en travare/kallblod m.m. om jag vill tävla svår dressyr, men vad säger att DU har den kapaciteten ? ? ?
DU kanske "bara" når till MsV dressyr och då kan det vara lika bra med något annat än ett halvblod... som Morgan, Lipizzanare, Nordsvensk travare, Fullblod m.m.
Vill du hoppa, jag då finns det också en massa andra hästraser som hoppar/hoppat svår hoppning... Exempelvis varmblodig travare.....
Man ska nog först ta sej en funderare på om man vill tävla, i hoppning och/eller dressyr eller körning.
Eller har man hittat en ras man kommit att älska och vill ha en sådan och sen tävla på den nivån som den hästen kan tävla på ?
Det tycker i alla fall jag är viktigare frågor än ifall jag ska ha en ung eller gammal häst...
Men vad vet jag.... jag har ju bara hållit på med hästar i + 45 år och bara tävlat Msv dressyr och LA hoppning.....
Lycka till nu allihopa och hoppas ni hittar/hittat eran drömhäst