Alla vill ha unghäst?

Sv: Alla vill ha unghäst?

Håller med här, jag själv har ett halvblod som nu är arton år superduper fräsch och är tävlad upp till msv dressyr och runt 130 hoppning :) har tidigare haft hästar som inte varit så unga men som jag har fått börja från grunden med. Skönt med en "färdig" häst :)

Det känns som att det gått en våg de senaste tio åren, alla köper unghästar. Samtidigt som det är sällan man ser en frisk, fräsch och välriden häst över 10-15 år (förutom på elitnivå), och de över 20 verkar knappt finnas alls.

Hej Anna!

Jag köpte min unghäst för att försäkra mig om att få en frisk, fräsch och välriden häst som jag vill ska hålla länge. Unghästtiden är ju en tid där man har möjlighet att skapa en hållbar och sund häst genom mycket rörelse och promenader.

Jag har också större kontroll över hur hästens träning har sett ut under en längre tid, för att undvika överträning, än om jag köpt en färdigvuxen häst. En äldre häst har i många fall haft olika ryttare som ridit olika intensivt med olika ambitioner. Då är det svårt att veta vart hästens "lagom"-nivå ligger eller när den riskerar att övertränas och få skador.

När jag rider in min häst så prioriterar jag att den ska vara lyhörd för små hjälper, avslappnad och med framåtbjudning. Om den kommer att anses "välriden" kommer nog att variera beroende på vem som betraktar hästen.

Jag tror problemet snarare handlar om bristande hästkunskap och ödmjukhet och tålamod, än bristande ridskicklighet, tränarhjälp osv. För de som har hästar som går sönder är de som vill tävla massa, går lite för fort fram och kräver för mkt innan hästen är stark nog. Klart de går sönder då.

:bow::bow:

Ja det tror jag med, förstår inte hur folk tänker när dom tävlar helg på helg utan någon som helst återhämtning för hästen. Den stackars hästen pressas till det yttersta och man blundar för indikationer att allt inte står rätt till. Usch och fy :(

TS

Jodå jag vet flera exempel på folk som har slängt upp flera flera flera flera 100-tusen för fina unghästar som dom ändå kommer förstöra. Hallå snacka om att överskatta sig själv. Har några exemplar i närheten 800.000 kronor slängde dom upp för en fin unghäst som lyckades gå på 62% i MsvB innan ungen slutade rida och hästen blev såld. Det var mkt power i den hästen som ungen inte kunde rida på så dom ströp energin och den blev bara långsam och seg och balanstravade.

Heder åt tjejen ett par mil härifrån som betalade 35.000 kronor för sin fina unghäst och nu rider hon GP och är med i en träningsgrupp för OS till London, jätteroligt :bump:

Oj det försvann lite text som skulle vara med. Såhär skulle det vara :D

Klart man kan köpa en unghäst och rida in och sedan rida på men det är ju skillnad på att rida hästen och utveckla hästens potential, det senare klarar inte så många av. Heder åt tjejen ett par mil härifrån som betalade 35.000 kronor för sin fina unghäst och nu rider hon GP och är med i en träningsgrupp för OS till London, jätteroligt :bump:

Oj det försvann lite text som skulle vara med. Såhär skulle det vara :D

Klart man kan köpa en unghäst och rida in och sedan rida på men det är ju skillnad på att rida hästen och utveckla hästens potential, det senare klarar inte så många av. :

Man MÅSTE faktiskt inte utveckla hästars potential. Har du exempelvis utvecklat alla dina egna potentialer? Är du på topp av din egen prestation? Har du samma inställning till exempelvis dina barn att dom måste utveckla sin potential? Förhoppningsvis inte, och jag tror att det kan vara av mer skada än nytta att sikta på att hästen ska bli det absolut bästa den kan bli. Det är då vi får för bråttom och blir för spända och mindre lyhörda för hästens signaler. Misstolka mig inte, självklart behöver alla utvecklas inom sina intressen och potentialer för att må bra, men hälsa och hållbarhet måste alltid gå först!

(Själv var jag väldigt konstnärlig och musikalisk som liten. Det tog flera år innan jag insåg att jag inte måste utveckla dessa talanger bara för att jag har dem. Det blev bara stressigt. Nu åker penseln fram vartannat år.)

Senast ändrad:

Men jag håller förståss med om att det är väldigt sorgligt när fina dyra hästar som vill arbeta blir dämpade och begränsade av okunniga ryttare.... men det ser jag inte bara med unghästar utan inom alla möjliga åldrar på hästen.

Jag köpte ett föl för snart 5 år sen. Min andra häst började bli till åren och jag tänkte att de skulle bli en bra övergång att pensionera honom när de var dax att börja rida nya hästen. Anledning till att köpa föl var flera. Bl.a. billigare och kul att få vara med från start. Mkt har hänt genom åren. Hon blev tjuvbetäckt, har sadeltvång och står just nu med en fraktur på hasen. Så just nu kan jag villigt erkänna att jag ångrar mig lite. Hästen är snart 5 och jag har knappt ridit henne. :-( Men att köpt en äldre häst hade inte heller varit problemfritt.

Jag är en av dom som köpte mig en unghäst och mycket pga en begränsad budget. Nu letade jag främst efter en lite äldre häst men hittade ingen som föll mig i smaken och det var då jag sprang på den jag har idag. Han var 1 år när jag köpte honom och nu blir han snart 5 år. Nu var jag inte helt grön vad det gäller unghästar men samtidigt är jag en ganska medioker ryttare men med tränarhjälp har vi lyckats ganska bra. Tar det ganska lugnt med honom och vi har i år startat 2 små Lc dressyr.

Självklart hade han kommit längre med en bättre ryttare och jag hade kommit längre med en äldre läromästare. Summan av det hela är att pengar spelar in men jag hade inte för alla pengar i världen bytt häst utan jag får försöka med sunt förnuft och hjälp av andra försöka ge min häst de bästa förutsättningarna jag kan ge. :)

Ja sånt gillar jag med, ett self-made ekipage liksom. :)

När jag köpte unghäst så var faktisk min främsta tanke att jag skulle kunne behålla honom länge (min andra var då 22) och jag ville ha en häst som var oförstörd utan en massa belastningsskador i bagaget pga ovettig ridning. Anser mig inte vara någon stjärnryttare själv men har en bra sits och mjuk hand och ffa en bra känsla för/kontakt med mina hästar. Tror faktisk det är det viktigaste med unghästar, att man kan lyssna till hästen.
Har lyckats utbilda min från sjövild, livrädd, knapt inriden unghäst till en trevlig ridhäst på msv nivå. Helt själv för det mesta. Men det har ju inte gått så snabbt, eftersom allt har varit på hästens premisser hela tiden har det tagit väldigt lång tid. Jag gillar inte att tävla och är bara intresserad av att ha en så stark och välutbildad häst som möjligt för att han skall må bra och hålla länge. :)

Som sagt så tror jag problemen uppstår när träningen av hästen forceras och blir på ryttarens premisser. Inte för att ryttaren har för dålig teknisk kunskap om hur man lär hästen diversa övningar. Brist på hästkunskap.

Min "ledstjärna" är att dressyren är till för hästen, och inte tvärtom! Givetvis kan detta förenas med en framgångsrik tävlingskarriär också, men tyvärr så tror jag många blir för ivriga och har för bråttom och glömmer bort detta.

KL

jag motsäger mig på intet sätt det flera av er skrivit i tråden ang. att rida unghästar på fel sätt och med fel upplägg osv osv. Det stämmer säkert i aldeles för hög grad ibland, men någonstans kan jag ändå inte låta bli att skratta åt hur det alltid blir i unghäst trådar på bukefalos när någon frågar om när man kan köpa unghäst osv osv. Genast så blir råden att man kan ABSOLUT inte köpa unghäst om man inte MINST ridit medelsvår i MINST 20 år, haft ett antal äldre hästar som man tränat och tävlat med i ett ANTAL år osv osv. Det blir lite ekvivalent med dagens arbetsmarknad, när man helst ska vara 20, inte ha någon tanke på att skaffa barn de närmaste 20 åren, och gärna en doktors examen plus 10 års arbetslivserfarenhet i branschen för att kvala ;)

skämt åsido:
jag har sett, och ser, så oerhört mycket "rutinerat" folk som dagligen dax utför de mest korkade och skadliga saker runt sina hästar i fråga om hantering, skötsel och ridning, även om det handlar om folk som ridit och tävlat och allt annat mellan himmel och jord i hästväg i femtielva år, så även om de har 12 åriga hästar och aldrig haft unghäst så blir det gravt skevt och superfel i vilket fall, med skadade hästar och allsköns problematik rent allmänt.

det jag vill säga med det är att jantelagen blir lite väl dryg emellanåt. Det finns hur mycket folk som helst, som skaffat unghäst utan att för den skull ha 20 års rutinerad ridvana med sig i bagaget, som lyckas utmärkt och fint med sina unghästar. Som jag skrev i mitt första inlägg - det viktigaste är att man har en ödmjukhet runt sin egen förmåga och förstår sig på att lära sig mer, läsa på och ständigt utveckla sin egen kunskap, samt har bra tränarhjälp, så blir det oftast - faktiskt - helt okej ;)

Det är ju lugnt om man nöjer sig med bara okey, många gör tyvärr inte det utan applikerar en hel del drömmar på den kommande stjärnhästen utan att ha en susning om utbildning. Det är ju trots allt inte "bara att rida" utan även förvalta. Det är inte alltid rättvist mot hästen och det kan inte jag tycka är okey iallafall, då skall man inte ha en unghäst.

Sen tror jag precis som du att det viktigaste är att man är ödmjuk inför sin egen förmåga och är man det kan det ju gå hur bra som helst. Men det gäller ju oavsett på vilken nivå man är på egentligen, finns ju inget som säger att bara för att man ridit x-antal år eller rider på en viss nivå att man är bättre lämpad att ha hand om en unghäst.

99,1 % av bukes användare är "okey" ryttare. Inte mer. så det blir lite absurt i fråga om styrkan i argumenten Nej sägare, det var min poäng : )

I övrigt håller jag helt med dig!

Många vet nog inte att hästens ryggrad är färdigvuxen vid ungefär 8 års ålder, och eftersom vi rider på dem långt innan dess är detta nog inte så konstigt.

Har du någon källa eller länk till forskning som styrker det påståendet? Det går emot vad som lärs ut på tex hippologen och ridlärarkursen så det hade varit väldigt intressant att se någon bakgrund!

Nej jag har ingen textkälla på det utan har själv hört det muntligt från kiropraktor och även andra personer, så jag har inte kollat upp det mer noga heller.
Googlade och första träffen sade 6 års ålder och vissa raser senare. Så det är säkert lite beroende på ras. Oavsett år hit eller dit så handlar det iaf om flera år efter att man ridit in hästen, så det är ju inte konstigt att en del får ryggproblem. :)

Googlade lite till och hittade detta som Lars Roepstorff sagt:

Tillväxtzoner sluter sig pö om pö
Något som är viktigt att ha koll på när det gäller skelettets utveckling är vid vilka tidpunkter i hästens liv de olika tillväxtzonerna sluter sig.
- Vi har sett exempel på hästar som är åtta år där kotkropparna i ryggkotpelaren inte slutit sig!
Lars fortsätter:
- De olika tidpunkterna betyder inte att man inte kan träna unga hästar. Benen behöver belastning i det vi ska använda hästen till så att vi får en anpassning till vad den ska tåla.

Tidpunkter för tillväxtzonernas slutning:
Kotben ~ 6 månader
Kronben 6-12 månader
Skenan 8-18 månader
Övre delen av benet 24-36 månader
Ryggkotpelaren 6 år

En ponny brukar ju inte räknas som färdigvuxen förens den är 7-8 år. Om hästen växer så växer väl ryggraden den med?

det är väl allmänt känt sen årtjugonden tillbaks och mer, att hästen inte är färdigväxt förrän tidigast som 7 åring, då den tekniskt sett inte längre räknas som unghäst.

det viktigaste är att man har en ödmjukhet runt sin egen förmåga och förstår sig på att lära sig mer, läsa på och ständigt utveckla sin egen kunskap, samt har bra tränarhjälp, så blir det oftast - faktiskt - helt okej ;)

Känns lugnande att någon vågar säga att det är mer än ren ridskicklighet som avgör om man är lämpad att ha unghäst!

Själv har jag inte köpt någon egen häst än utan just blivit medryttare på en unghäst. Sökte efter en läromästare men fick få svar som passade in på det. De flesta äldre hästar var sparsamt ridna och någon jag provred var rent ofräsch, de äldre, välridna hästarna fanns tyvärr för långt ute på landet.

Har tidigare varit medryttare på flera äldre hästar och är otroligt trött på ständigt aningen ofräscha hobbyhästar som ägarna inte vill kolla upp. För att slippa ofräsch häst blir det nu unghäst trots att jag inte anser mig vara tillräckligt skicklig. Jag hade inte gett mig in på det på egen hand men med den något mer rutinerade ägaren, möjlighet till regelbunden tränarhjälp och erfarna hästvänner vågar jag testa! Är inte första gången jag rider unghäst, har hjälpt till vid inridning tidigare osv. så den kunskapen har jag med mig nu. Kommer samtidigt fortsätta att rida ridskolehästen och förhoppningsvis tävla den mer. Att parallellt även rida äldre hästar tror jag är nyttigt för att inte lägga sig till med en massa olater man tror är snälla mot unghästen men där effekten blir precis tvärtom!

*kl*

Jag säger bara det att några fler unghästar köper jag INTE..... Trots att det finns några här som dragit stor nytta av dom jag tidigare haft och ridit in och utbildat...
Jag vill numera RIDA, om det så bara är en skritt i skogen på långa tyglar som gäller framöver....
Dessutom har en gammal förkärlek för väluppfostrade hästar med trevliga gångarter....
Dock ingen stor plånbok....
Vad göra ? ? ?

Jo jag köper dom där missförstådda hästarna vars ägare inte klarar av dom utan bara klagar på att hästen kan inte göra det och hästen är korkad m.m.

En sak har alla dessa hästar haft gemensamt... Dom har varit otroligt smarta, mycket smartare än genomsnittet.... och troligtvis därför har dom råkat illa ut...

Kan redan nu säga att alla hästarna har jag inte behållit utan några har jag sålt till nära bekanta så jag kunnat kolla så hästarna inte har fått det dåligt igen...

Kan berätta om några av dom:

Vi kan kalla henne för L.
Fick L som då hade gått ponny-SM med placeringar under flera olika ryttare under flera år. Hon ansågs som i princip oridbar och helgalen och kunde på inga villkors vis ha ett bett i munnen....
Hon kom och fick gå ett tag i hagen enbart för att aklimatisera sej innan jag skrittade ut med henne ensam i skogen. Bara för att testa hur hon var... Hon var het men kontrollerbar. Vet kollade henne i munnen och efter att ha sett alla ärr och blånader efter tidigare felaktiga bett provade vi ut några passande bett. Summa sumarum var att hästen fick med rätt bett, och rätt ryttare, dock ej jag utan stallägaren och hennes son, ett helt annat beteende och sonen kunde sen som 5 åring rida hästen helt själv i paddocken och i lina tillsammans med en vuxen i skogen... Inget fel på hästen, dock en massa fel på dom 18 olika ryttarna som tävlat hästen tills hon blev 16 år........ Hästen dog av brutet ben 23 år gammal när hon hoppade ur hagen.....

Nu senaste hästen var våran älskade gamla Lippa som gick bort för snart 1 år sedan 27 år gammal....
Hittade henne som ett benrangel långt ute i skogen som 22 åring.... Hon hade efter att ha utbildats till medelsvår dressyr sen sålt som dressyrhäst till en familj som också hade ridskola.
Där fick hon sen slita ont tills hon blev 28 år och såldes för avel... Hamnade på ny ridskola och gick där i ytterligare 2 år innan hon ånyo såldes som 20 åring. reds sen mycket sporadiskt tills vi köpte henne i april när hon var 22......
Hon var då verkligen helt hysteriskt rädd för allt och alla, UTOM när vi red henne... Hon var den mest trafiksäkra häst jag någonsin ridit på till dags datum...

Med åren så upptäckte vi varför hon ALDRIG fått gå på sommarbete sen hon lämnat dom som red in henne... Hon hade lätt för att få fång, men ändå inte... Det visade sej att det var Cushing/PPID hon hade. Men våran vet sa att rid henne så mycket och så ofta hon vill, men låt henne slippa när hon inte vill.
Hon lugnade ner sej under åren som gick och gick från att ha varit en häst som inte gått att sko till att låta sej sko utan större problem om jag stod och gosade med henne och gav henne en godisbit för varje ben.
Vi tävlade t.o.m. i några Clear Round hoppklasser trots hennes ålder.
Hon visade sej ha oanade talanger och kunskaper inom dressyrens svåra konster.... Sista sommaren kunde jag rida henne i både piaff och passage på skogsvägarna till allas förvåning och stora glädje...
Tyvärr så orkade hon inte riktigt med den stränga kyla och all snö vi fick förra hösten så då lät vi henne lugnt somna in.....

Nu rider jag på min älskade poony, ja han kallas så, även han ett "fall".... Han klarade inte av att vara varken uthyrnings- eller ridskoleponny. Han är en typisk fåpersonersindivid. Inte ensam utan han vill bara ha några få som rider honom och som gör det på HANS villkor....
Det tog exempelvis ca 4 år innan jag ens kunde ha ett bett i hans mun igen utan att han fick panik. Det tog ca 6 år innan jag kunde galoppera honom utan panik.....
Nu har jag haft honom i 10 år och han är en helt underbar dressyrponny som kan nästan alla rörelser i svår klass, dock kan JAG ej få honom att göra piaff eller passage men vad gör det.....
Men visst har han haft sin del av svåra skador och sjukdommar som svår livshotande lunginflammation, svår bakterieinfektion i bägge framfötterna som krävde 3 månader på antibiotika, kolik efter att dåvarande stallägaren gav honom mögligt hö som jag hade sorterat bort tidigare men som stallägaren inte tyckte det var något fel på, fatta att vi flyttade hästarna........

Okej detta var kanske inte ursprungsfrågan men jag vill bara belysa att man kan inte bara göra val mellan unghäst och äldre om man inte har så mycket pengar....
Det finns massor med andra typer av hästar som är jättebra om man bara ger dom lite tid, som man ändå måste göra med en ung häst....
Dessa hästar kan t.o.m. vara billigare....

Sen har jag dessutom alltid haft medryttare av olika slag, och har dom velat så har jag hållit lektioner för dom under åren, och det är flera stycken som har kommit och varit häst- och/eller ridrädda som mina hästar har hjälpt till att tycka att ridning är så kul och sen skaffat sej egna hästar.
Eftersom vi alla är olika tycker jag att det är nyttigt för hästarna att bli ridna av olika ryttare för då blir inte "mina" fel och brister så befästa att hästen kan lida men av det.

En annan sak jag ogillar är detta "ras"tänkande folk gärna har när dom ska köpa häst.
Visst köper jag inte en travare/kallblod m.m. om jag vill tävla svår dressyr, men vad säger att DU har den kapaciteten ? ? ?
DU kanske "bara" når till MsV dressyr och då kan det vara lika bra med något annat än ett halvblod... som Morgan, Lipizzanare, Nordsvensk travare, Fullblod m.m.

Vill du hoppa, jag då finns det också en massa andra hästraser som hoppar/hoppat svår hoppning... Exempelvis varmblodig travare.....

Man ska nog först ta sej en funderare på om man vill tävla, i hoppning och/eller dressyr eller körning.
Eller har man hittat en ras man kommit att älska och vill ha en sådan och sen tävla på den nivån som den hästen kan tävla på ?

Det tycker i alla fall jag är viktigare frågor än ifall jag ska ha en ung eller gammal häst...

Men vad vet jag.... jag har ju bara hållit på med hästar i + 45 år och bara tävlat Msv dressyr och LA hoppning.....

Lycka till nu allihopa och hoppas ni hittar/hittat eran drömhäst :D

I mitt fall så beror det på att jag vill forma min häst själv! Jag har absolut inga höga tävlingsambitioner, knappt ens tanken på att ta mig ut på nån klubbtävling,utan vill ha en lyhörd,lugn,och riktigt bra kompis. Vill kunna åka på nån träning då och då,men mest lulla runt i skogen,eller ett enklare pass på ridbanan.

Jag kommer även träna mycket NH med min pålle,och vill som sagt bygga upp en riktigt stark relation.

Anledningen till att jag köpte unghäst är att då vet jag vad som hänt i hans liv,ifall vi får något hinder på vägen så är det något som JAG gjort fel,och kommer då kunna gå tillbaka och fundera ut vart på vägen det blivit knas.

Jag kan följa all skadehistorik,jag kan förhoppningsvis läsa signaler i tidigt stadie,och jag vet att allt blivit skött på rätt sätt.

För mig handlade det inte om ekonomin direkt,(såklart hade jag ju ett maxpris) för dom pengarna jag betalade för min hade jag kunnat fått en häst i sina bästa år,som var relativt välriden,men nu fastnade jag för min! Oavsett pris eller ålder!

Jag har ridit i totalt 17 år,haft egen häst i 15 med några små uppehåll. Jag har ingen vana av att rida i högre klasser,men heller ingen ambition till att ta mig dit. Jag har nöjt (och nöjer mig) med att rida lite volter,serpentiner,skänkelvikning och öppnor och slutor,hoppa något litet skutt tex. Att jag skulle ens fundera på piaff,passage,galoppombyte varannat steg osv är något jag aldrig gjort,och kommer antagligen inte att göra. Jag har aldrig ens tagit grönt kort för sjutton! ;) (Ni fattar vart jag vill komma?) Eftersom jag så gott som skogsmullat bara dom senaste 10 åren så har jag såklart tappat en hel del på vägen,men det är som att cykla! Bara att det gör lite ondare dagen efter sas.! :D Red alltså för tränare tidigare i år igen,och oj oj oj,vilka pass det vart,och vilken värk jag hade i varenda muskel,och vad "skäll" jag fick av tränaren! "Räta på ryggen" "Upp med händerna" "Trampa ner hälarna"! Nu vart det så dumt med jobbet att jag ej kunde fortsätta pga schemaändring,men kommer börja rida för tränare igen innan jag ger mig in på ridningen på min pålle.dels för att ha balansen,och styrkan i kroppen,och att kunna "rida rätt".

Jag kommer (antagligen) lämna iväg för inridning,och sen ta hem och rida ett par veckor i hemmiljö,för att sedan ställa av på vila ett par månader,plocka upp ridningen igen,och rida på ett tag,och sen skicka i väg på vidareutbildning. Kommer sen börja träna för tränare,sen får vi se vart det leder helt enkelt,om hästen visar sig ha en otrolig potencial så får vi väll utbilda oss vidare tillsammans med hjälp av tränare. :D

Nu är min född 2010,så det dröjer ju innan jag börjar rida,vi har inge bråttom,blir absolut TIDIGAST sommaren 2013,just nu går han med jämngamla i en liten flock på lösdrift och har det bra. :bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 936
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka