alla vill ha tikar

Sv: alla vill ha tikar

Vad jag vet så avlägsnas hela paketet, dvs det är inga äggledare som knipsas och då räknas det som kastrering. Vid sterilisering knipsar man antingen ägg- eller sädesledare men inget avlägsnas, vid kastrering avlägsnas äggstockar eller testiklar. :idea:

Tar man allt är det kastrering.
Klipper man bara äggledare är det sterilisering.

Precis, kastrera heter det hos både tik och hane och innebär för tikens del att man tar bort hela paketet livmoder + äggstockar och det är det ingrepp som vanligen utförs. Att sterilisera, dvs bara knipsa av äggledarna, vore ju tämligen poänglöst - det skulle innebära att tiken fortsätter att löpa (och har kvar eventuella hormonsvängningar och skendräktigheter) och kan fortfarande drabbas av livmoderinflammation...

Det är samma här- folk ringer som tokiga efter tikar. Är ingen vill ha dessa underbara Cardigan-pojkar? :p

charlie070606.jpg

calle070606.jpg

För att hanhundar är lika trevliga som magsjuka?

:angel::D

(OK, inte vår lille pojke då. Men alla andra! ;) )

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka