alla vill ha tikar

Sv: alla vill ha tikar

jadu.. kanske för att de brukar va mildare (?)
Vad är det för valpar?
(du har säkert sagt men jag glömt)

Jag vill bara ha hanar..vet inte varför folk vill ha tikar..hanar är enklare, löper inte och blir inte "surkärringar" :D

Och jag vill ha tikar eftersom de bara löper 2 gånger om året, inte hela året som hanarna gör ;)

Dessutom klarar jag inte riktigt av allt testestoron:crazy:

//E

Jag måste ha haft tur då :D för jag har inga som löper hela året, när jag hade tik o hane var det ju lite jobbigt och iofs så bodde jag inte så att det fanns en massa tikar i närheten, eller iofs hade jag ju en kennel som granne några år men jag märkte inget av det heller.

jag föredrar också hanar av samma anledning som du + att de har ett jämnare humör.

Jag föredrar oxå hanar. Mycket lättare o jämnare i humöret :D

Har dock köpt på mig en tik nu men hon ska kastreras.

// jessica

jahopp, jag är en av dom som bara vill ha tikar. Dels för att hanhundarna jag träffat är "på" hela tiden och jag upplever dom som - jobbigare... eller jag vet inte, kan ju bero på ägarna också. Men jag har växt upp med tikar och trivs bra med det så jag har aldrig ens tänkt tanken på att skaffa en hanhund. Sen kan man ju få valpisar*

Jag är en av dem som vill ha tikar, likväl som jag bara vill ha ston. Vår enda "hanne", bortsett från sambon då ;), är min ena katt som är enuck. Vår ena tik ska gå i avel och det är även tanken med valpen som kommer om drygt en månad. Generellt så tycker vi det är enklare med tikar och våra går bra ihop med andra hundar, även kompisens hanhundselaka hanne. :cool:

Jag föredrar tikar som inte skvätter överallt och ska revirmarkera utan gör det dom ska på en gång :p
En annan anledning till att folk vill ha tikar kan vara en framtida dröm om att låta henne få en kull valpar.

Jag vill ha tikar för att de är lättare att förstå sig på;)
Sen vet man när de löper, och det räcker.
Har man hane måste man ju hålla reda på när alla andras tikar löper också:D
Sen vill jag inte ha skvättande hela tiden...

Alla vil ha tikar.. valparna är snart 9 veckor .. VARFÖR vill alla ha tikar? hm..

Samma erfarenhet har jag.... De flesta som jag frågat när de vill köpa valp anser att tikar skall vara lättare...

Min erfarenhet är precis tvärt om när det gäller min ras.. tax...

Hanar är inga problem att träna, fixa vardagslydnad, jaga in och hålla på bra humör...

Tikarna däremot... tjuriga som bara den.... :cool:

Jag är egentligen också mest förtjust i hanar men den "beställda" hunden blir en tik för min egen skull.

Mig spelar det ingen roll, jag har en av varje och jag tycker båda har sina positiva och negativa sidor.

Tycker att min hanhund är enklare, men då skiljer det ju en J*äkla massa rasmässigt.
Tiken är ju "svårare" raser i.

Men min nästa blir nog en hanhund av liten sällskaps-typ, det passar mig bäst!

Jag föredrar handjur, men det står ju i typ alla hundböcker att tikar är sååååå mkt lättare och snällare... :smirk:

kl

Är det faktiskt så att tikar är lättare än hanar?? Eller är det en myt?? Själv tror jag kanske att det är mer en fråga om individen själv. Vissa är lättare och vissa tuffare. Av de 20-30 hundar jag har att görs med ofta har jag inte märkt någon skillnad på kön i allafall.

Vad har ni för erfarenheter??

Själv har jag en tik pga att de vi oftast umgås med har tikar så det kändes enklare med en tik till då man inte behöver lämna någon av hundarna hemma pga löp. Några andra orsaker till valet av kön hade jag nog inte.

Av de hundar som jag träffat så har det faktiskt varit så att hanarna varit lättare.
Ändå sitter jag här hemma med en tik, dock fast besluten om att nästa hund inte ska bli något annat än en hane.

Kanske av den anledningen av att en tik är det lättare att kunna ta egna valpar på den dagen det ev skulle komma på tal med. En hane går alltid att låna, svårare att hitta en tik som man får para med.

Själv har jag dock helst helften helften, jag tycker mer om att jobba med tikarna, men i styrka framför släden behövs det starka pojkar *ler*. :banana:

Det finns inge jobbigare än hanar på promenader som bara ska lukta å markera överallt :D

Jag vill bara ha hanar. Jämnare, trevligare, raka rör.

Jag och hondjur brukar inte komma så jättebra överens, det gäller både hästar, hundar och katter.

Jag säger bara en sak:

Aldrig mer en hane ;) efter två stycken är jag helt övertygad om att jag passar bäst med tikar/ston

Lite skojigt, för med människor är det tvärtom, då umgås jag hellre med män

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 753
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka